وجود سه مانع در مسیر وحدت دانشگاه با حوزه
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت استاد شهید محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه امروز دوشنبه ۲۷ آذرماه با حضور سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، مهدی گلشنی عضو فرهنگستان علوم ایرانی، غلامرضا افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران و محمود واعظی رییس دانشکده معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزارشد.
سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در این مراسم اظهار کرد: سه مانع از جمله ساختاری، رفتاری و زمینهای در مسیر وحدت دانشگاه و حوزه وجود دارد، اولین مانع در مسیر الزامات و ساختار آموزشی و ساختار آموزشی در حوزه و دانشگاه است، حوزه از ساختار آموزشی مشخصی از جمله نوع ارتباط استاد با شاگرد پیروی میکند که میتوان از این روشهای آموزشی حوزه در دانشگاه استفاده کرد. نوع ساختار آموزشی در حوزه و دانشگاه کاملا متفاوت است و برای تولید محتوا با موانعی روبرو است.
مقیمی عنوان کرد: آنچه که در نظام دانشگاهی به خصوص در علوم پایه و مهندسی مفرد گرایی است، نقطه مقابل ذهنیت گرایی حوزه و نگاه عینیت گرایی در دانشگاه عامل اختلاف دانشگاه و حوزه است.
رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: علوم دانشگاهی علومی است که به مسایل مادی سر و سامان میدهد و حوزه به مسایل معنوی میپردازد. شاید آیت الله جوادی آملی بتواند اهدا علوم رابه اشتراکات برسانیم، نگاه علوم را از نگاه طبیعت به خلقت تبدیل کند، علوم حوزه قول خدا را تفسیر و دانشگاه خلقت خدا بررسی میکند. رویکرد هر عالمی این باشد که با نگاه خلقت به پدیدهها نگاه کند.
وی گفت: مانع بندی تقسیم بندی علوم است که این تقسیمها باعث ایجاد شکاف میشود. نگاه اسلام به علوم علوم را به واجب، مستحب، حرام و مکروه تقسیم میکند. هدف همهی علوم تمدنسازی است، تمدن هم لایه دارای لایههای معنوی و مادی است. یکی از رویکردهایی که حوزه نسبت به دروس دانشگاهی دارند، این است که علومی که دانشگاههای تدریس میشود برگرفته از جامعه غرب است که باعث برداشته نشدن گام اولیه برای تعامل میشود.
مقیمی تصریح کرد: تجربیاتی که در دنیا برای تعامل دین و علم مطرح شده است، در کشور کمتر پرداخته شده است. هنوز نگاه سنتی در حوزه کانال منبر بهترین مورد برای ارتباط با دانشجویان است. اینترنت در حال حاضر کانالی برای دسترسی به علوم روز است و ما باید دراین زمینه به توافق برسیم.
مقیمی گفت: دوگانگیها ساختاری از جمله تقابل دین با علم، تقابل مهارت و مدرک در جامعه ما وجود دارد. نگاه وحدت گرایی در دانشگاه و حوزه وجود نداد، بنابراین در همه این موانعی که وجود دارد، بین حوزه و دانشگاه یک رابط تقابلی وجود ندارد بلکه باید همراستا باهم فعالیت کنند. اگر چتر اسلام و ارزشهای اسلامی بر سر علوم باز نباشد، به نتیجه نخواهد رسید و ما میخواهیم دو تفکر در راستای تحقق تمدن سازی زبان مشترک و هدف مشترک فراهم کنیم.
انتهای پیام/