دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1402 - 00:05
نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با آنا:

داغ‌شدن تنور انتخابات دلسردی دشمنان را به دنبال دارد

داغ‌شدن تنور انتخابات دلسردی دشمنان را به دنبال دارد
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد داغ‌شدن تنور انتخابات گفت: داغ‌شدن تنور انتخابات دلسردی دشمنان را به دنبال دارد.
کد خبر : 885141
احمد نادری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا  با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد داغ شدن تنور انتخابات گفت: نظر رهبری همواره براین اساس بوده و در واقع چنین شرایطی باید مطرح شود.

وی افزود: البته‌ ایشان هموار بر افزایش مشارکت هوشمندانه مردم تأکید داشته‌اند و این تأکید به مبنای نظری‌ ایشان بر می‌گردد.
 
رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: در واقع در درجه اول پیروی از رهبر معظم انقلاب یک وظیفه است و در درجه دوم از دید علوم اجتماعی این مسئله به بحث مقبولیت نظام‌های سیاسی که با کلمه Legitimacy مترادف می‌شود، مربوط است.

نادری گفت: حضور در انتخابات موجب می‌شود که اصل مقبولیت نظام‌های سیاسی مورد تأکید قرار بگیرد؛ بنابراین هر چقدر این مشارکت بالاتر برود، قاعدتاً مقبولیت سیاسی بیشتری از نظام در نزد مردم منعکس می‌شود و این امر دشمنان را بیش از پیش ناامید می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه شفاف‌سازی در رد صلاحیت‌ها نیز می‌تواند به افزاش میزان مشارکت کمک کند، خاطرنشان کرد: البته باید در اینجا یادآور شوم که بحث رد صلاحیت‌ها در واقع این یک مقوله تخصصی است. هیئت‌های اجرایی در واقع جمعی از معتمدان هستند که طبق قانون در جلساتی، موضوعات مختلف در مورد نامزد‌ها را بررسی می‌کنند و بعد از آن اعلام نظر خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اما در نهایت نظر هیئت‌های نظارت و شورای محترم نگهبان همزمان لحاظ می‌شوند؛ چراکه این هیئت‌ها زیر نظر شورای نگهبان فعالیت می‌کنند و جایگاه و نظر شورای نگهبان در این زمینه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نماینده تهران مراحل مختلف تأیید صلاحیت را ازجمله امتیازات نظام سیاسی در کشورمان دانست و گفت: در انتخابات راه باز است تا اگر عزیزی در هیئت‌های اجرایی تأیید صلاحیت نشد، به هیئت‌های نظارت استان شکایت کند و در نهایت پس از آن توسط هیئت نظارت مرکزی و شورای نگهبان بررسی شود تا تضییع حقی صورت نگیرد.
 
وی در بخش دیگر، یکی از مؤلفه‌های مشارکت بالا در انتخابات را بحث تأمین و تعدد نامزد‌ها دانست و گفت: البته مؤلفه‌های دیگری هم وجود دارد ازجمله می‌توان مؤلفه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را ذکر کرد، همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا انتخابات پرشوری رقم بخورد.

وی با اشاره به افزایش میزان مشارکت بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده گفت: طبق آخرین نظرسنجی‌ها میزان مشارکت در کشور به بالای ۳۵ درصد و در تهران به بالای ۲۱ درصد رسیده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس این مسئله را نشاندهنده تحولی سیاسی در این حوزه دانست و گفت: هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم، این تحرک افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته