دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1402 - 16:35

تحقیق بر اساس ارزش‌های لیبرال غربی از مشکلات حوزه علوم انسانی است

تحقیق بر اساس ارزش‌های لیبرال غربی از مشکلات حوزه علوم انسانی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان گفت: تحقیق بر اساس استاندارد‌ها و ارزش‌های لیبرال غربی یکی از مشکلات حوزه علوم انسانی تحمیلی ماست.
کد خبر : 885021

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی زارع، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان لارستان اظهار کرد: با توجه به تدوین کتاب نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای برنامه ریزی استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان و شناسایی مشکلات عمده استانی لازم است که در راستای حل این مشکلات، بر اساس این سند بالادستی به صورت عالمانه تری گام برداشت و تدابیری اندیشید.

وی با اشاره به نحوه تدوین طرح‌های پژوهشی و شاخصه‌های آن عنوان کرد: توجه به طرح و پژوهش و به تبع آن، اصول طرح نامه نویسی می‌تواند ما را در شناسایی دقیق‌تر و حل معضلات و مشکلات منطقه‌ای کمک کند. در چارچوب طرح نامه نویسی مواردی همانند بررسی سوالات و فرضیات تحقیق، ضرورت تحقیق، اهداف و محدودیت‌ها و تنگنا‌های پیش روی محقق باید در ارائه و تدوین طرح به صورت برجسته مورد ملاحظه قرار گرفته و پژوهشگر به سمت حل مشکلات از طریق فرضیات یاد شده حرکت کند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان گفت: در علوم انسانی متغیر‌های مداخله گر فراوانی وجود دارد که نتایج و مراحل مختلف کار را با ابهام و تشکیک مواجه می‌کند، یکی از تفاوت‌های علوم طبیعی و پایه با علوم انسانی در این است که در علوم طبیعی و پایه در حصول به نتایج قطعیت بیشتری وجود داشته؛ اما در علوم انسانی این قطعیت و جزمیت کمتر مشاهده می‌شود. 

زارع اشاره به این موضوع که تحقیقات و نتایج حاصله از این موضوع می‌تواند ما را در حل مشکلات جامعه یاری کند، ابراز امیدواری کرد که با توجه به شناسایی مشکلات و همچنین ذکر اهداف مهم تحقیق، راه برای شناسایی دقیق و حل معضلات اجتماعی هموارتر شده و جامعه‌ای سالم تر، ایمن‌تر و علمی‌تر داشته باشیم.

وی تأکید کرد: بدون تردید پژوهش و تحقیق بر اساس استاندارد‌ها و ارزش‌های لیبرال غربی یکی از مشکلات حوزه علوم انسانی است که به ما تحمیل شده و باید برای آن چاره‌ای عاجل اندیشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب