دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مصرف خودسرانه امپرازول یا پنتاپرازول بیش از ۴ هفته ممنوع!

مصرف خودسرانه امپرازول یا پنتاپرازول بیش از ۴ هفته ممنوع!
یک فوق تخصص گوارش گفت: مصرف طولانی مدت و بیش از چهار هفته امپرازول و پنتاپرازول برای کاهش اسید معده و درمان ریفلاکس باید با تجویز پزشک باشد.
کد خبر : 884857

حسین خدمت در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: بازدارنده‌های پمپ پروتونی (PPI) گروه دارویی متنوعی هستند که برای کاهش اسید معده استفاده می‌شوند تا زخم‌ها و خراش‌های سطحی که در معده است، ترمیم پیدا کنند.

وی با بیان اینکه این دارو‌ها با دوز‌ها و اثربخشی متفاوت، میزان عوارض و تداخل با سایر دارو‌ها در داروخانه‌ها وجود دارند، افزود: امپرازول جزو اولین دارو‌هایی بود که تولید شد و ضعیف‌ترین آن‌ها است و کمترین تداخل دارویی را با بقیه دارو‌ها دارد. پنتاپرازول نیز از همین گروه بوده که از عوارض بسیار کمی برخوردار است و حتی می‌توان در بارداری از آن استفاده کرد.

خدمت ادامه داد: معمولا افراد به دلیل سوءهاضمه با علائم درد و سنگینی بالای شکم به پزشک مراجعه می‌کند و دارو‌های ضداسید درمان اصلی این بیماری‌ها است. ریفلاکس نیز بیماری دیگری است که نزدیک به ۲۰ درصد مردم به آن مبتلا هستند که به دلیل برگشت مواد اسیدی یا ترشحات معده به مری به وجود می‌آید.

وی با اشاره به مهمترین چالش در تجویز این داروها، گفت: مهمترین نکته این است که بیماری که نیاز دارد، باید حتما و منظم دارو استفاده کند و بیماری که نیاز ندارد، مصرف نکند و یا کمترین دوز دارو را بگیرد. مثلاً بیمارانی که ورم‌های شدید مری یا تومور‌های اسیدساز در معده دارند، باید همیشه دارو مصرف کنند. در این موارد اینگونه اگر فردی سه سال دارو بخورد و یک روز نخورد، دچار عوارض قطع دارو می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش یادآورشد: قطع دارو در مورد افرادی هم که دیگر نیاز ندارند، باید آرام آرام انجام شود، چون قطع یک باره باعث عود کردن بیماری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا فرد برای دو تا چهار هفته فرد مجاز است، بدون مراجعه به پزشک در پاسخ به علائم سوزش، ترش کردن، نفخ و ورم معده و سوءهاضمه از آن‌ها استفاده کند. اما استفاده بیش از چهار هفته بدون تجویز پزشک قطعا مجاز نیست.

وی ادامه داد: البته اگر فرد خودش دارو تهیه می‌کند، باید حداقل دوز مانند امپرازول یا پنتاپرازول ۲۰ استفاده کند و دوز‌های بالاتر را ترجیحا نباید افراد خودسرانه مصرف کنند.

خدمت افزود: بین نیم تا یک ساعت قبل از صبحانه بهترین زمان برای خوردن این قرص‌ها است. اما اگر کافی نبود حداکثر دوز مصرف، دو بار در روز توصیه شده که برای قبل از صبحانه و قبل از شام تجویز می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته