دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارزیابی اعضای هیئت انتخاب جشنواره روح الله از فیلم‌های این رویداد

مجید استکی و رقیه توکلی از اعضای هیئت انتخاب نخستین جشنواره روح الله، در گفت‌وگویی کوتاه به ارزیابی آثار حاضر در بخش مسابقه نخستین جشنواره فیلم روح الله پرداختند.
کد خبر : 88453

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی جشنواره روح الله، استکی از فیلم سازان اصفهانی که در این ترکیب حضور داشته با بیان این مطلب که «فیلم خوب باید تولد و مرگ داشته باشد»، گفت: «تصورم این بود که به دلیل موضوعی بودن جشنواره فیلم‌های اندکی به این رویداد برسد اما با تمهید جشنواره و عدم قرار دادن ممنوعیت خاص برای اولین دوره، فیلم‌ها از لحاظ محتوایی سطح خوبی داشتند.»


استکی ادامه داد: «از لحاظ ساختاری، برخی شرکت کنندگان فیلم‌های حرفه‌ای عرضه کرده بودند. البته برخی آثار از لحاظ صداگذاری و صدابرداری ضعیف بودند. تعدادی از فیلم‌ها نیز ساخته دانش آموزانی بود که سن و سال کمی داشتند اما فیلم‌های آن‌ها از لحاظ ساختاری و مونتاژ خوب بودند. در این زمینه استعدادهای خوبی دیدم.»


وی در ادامه افزود: «در این جشنواره فیلم‌سازی داشتیم که خیلی با استعداد بود و 4 فیلمش به جشنواره راه پیدا کرد. یکی از ویژگی‌های این نوع فیلم‌ها این بود که در کمترین زمان، بیشترین اطلاعات را دریافت می‌کردیم.»


استکی درباره دیگر آثار جشنواره گفت: «ساختار، کادربندی، صدابرداری، مونتاژ، کارگردانی، طراحی صحنه، ترکیب بندی، رنگ و نور ازجمله مسائلی بود که ما به آن توجه می‌کردیم. همچنین به نوع قاب بندی فیلم‌ها نیز توجه داشتیم و گاهی در قاب بندی مشخص می‌شد فیلم‌ساز در گذشته تجربه عکاسی نیز داشته است.»


این عضو هیئت انتخاب خاطرنشان کرد: «فیلم خوب باید تولد (شروع خوب)، زندگی (کشمکش) و مرگ داشته باشد. برخی فیلم‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شود که در ذهن ماندگار می‌شود و این جای خوشحالی است که در سال‌های آینده به کارهای بهتری برسیم و جشنواره باید سعی کند این فیلم‌سازان را برای خود حفظ کند.»


وی در پایان خطاب به فیلم سازان گفت: «فیلم‌سازان جوان باید روی موضوع، ساختار تصویربرداری، صداگذاری و تدوین دقت کنند. فیلم‌سازان می‌توانند روی استوری برد یک‌بار قصه خود را تعریف و طراحی کنند و بعد روی صحنه ببرند تا اثر با کمترین خطا و مشکل مواجه شود. فیلم خوب باید تولد (شروع خوب)، زندگی (کشمکش) و مرگ داشته باشد.»



رقیه توکلی: بازنمایی شخصیت‌ها در مدت محدود شاخص بود


«رقیه توکلی» از فیلم سازان پُرسابقه کوتاه کشورمان و عضو هیئت انتخاب نیز درباره ویژگی‌های آثار راه یافته به جشنواره گفت: «ویژگی مهم برخی از این فیلم‌ها این بود که در یک زمان محدود، یک شخصیت را در یک لوکیشن به خوبی نشان داده بودند.»


توکلی درباره سطح کیفی آثار حاضر در جشنواره گفت: «با توجه به بازه زمانی که جشنواره در آن برگزار می‌شود و زمان محدود فیلم‌ها، سطح آثار خوب بودند و مانند دیگر جشنواره‌های سینمایی هم آثار خوب و درخشان و هم ضعیف در آن دیده می‌شد.»


توکلی ادامه داد: «این جشنواره با توجه به تغییر مشی و اولین دوره برگزاری آن به نام «روح الله» تا حدودی برای فیلم‌سازان شرکت کننده ناشناخته ولی برای اولین دوره خوب بود. البته برای دوره‌های بعد تلاش و برنامه ریزی بیشتری انجام شود.»


این عضو هیئت انتخاب اضافه کرد: «فیلم با موضوع و محوریت امام کم است. البته فیلم‌هایی در این خصوص سفارش داده شده بود که مضمون و محتوای خوبی داشتند.»


توکلی با بیان اینکه «جشنواره‌های موضوعی در کشورمان بسیار برگزار می‌شود»؛ اذعان کرد: «نظر شخصی‌ام به عنوان فیلم‌سازی که در جشنواره‌های متعددی شرکت کرده این است که فیلم‌ساز را محدود به یک موضوع برای فیلم‌سازی نکنیم. این آزادی باعث تمایل طیف گسترده‌تری از فیلم‌سازان برای حضور در این رویداد سینمایی می‌شود.»


توکلی درخصوص فیلم‌هایی که دیده نیز گفت: «برخی فیلم‌ها در ذهنم مانده است و هنوز به آن‌ها فکر می‌کنم. ویژگی‌های این فیلم‌ها این بود که در یک زمان محدود 3 دقیقه‌ای به عنوان مثال یک شخصیت را در یک لوکیشن به خوبی نشان داده بودند. دو فیلم مستند هم توانسته بودند بدون دیالوگ و با تصاویر منظور خود را به خوبی به مخاطبان انتقال دهند.»


وی افزود: «چند نفر از فیلم‌سازان خوب در این جشنواره حضور داشتند اما استعداد شاخص و ویژه‌ای مشاهده نکردم.»


توکلی در پاسخ به این پرسش که «چه توصیه‌ای برای فیلم‌سازان یا مسئولان جشنواره دارید»؟ گفت: «خودم دوره‌ای دبیر جشنواره رضوی بودم و می‌دانم مسئولیت بزرگی است اما می‌دانم همیشه نیت خیر جوابگو خواهد بود. اگر فیلم‌سازان و مسئولان با نیت خیر وارد کار فرهنگی شوند، اتفاق خوبی می‌افتد.»


آثار حاضر در بخش فیلم، مستند و نماهنگ نخستین جشنواره روح الله توسط مجید استکی، رقیه توکلی، نصرالله تابش، علیرضا زهادی و سعید توکلیان انتخاب شدند. این جشنواره چهارشنبه پنجم خرداد ماه با برگزاری مراسم اختتامیه‌ای در تالار اهل بیت شهر اصفهان به کار خود خاتمه می‌دهد.


انتهای پیام/

برچسب ها: رقیه توکلی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته