دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جبلی: برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه ملی به دانشگاه‌ها نیازمندیم

جبلی: برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه ملی به دانشگاه‌ها نیازمندیم
رئیس سازمان صداوسیما اظهار کرد: ما چاره‌ای نداریم که برای پیشرفت و ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه ملی با دانشگاه ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم.
کد خبر : 884470

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به همکاری این سازمان با دانشگاه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اقداماتی که در ماه‌های آینده و انتخابات پیش‌رو توسط صداوسیما رونمایی خواهد شد، احداث ۲۰۰ فرستنده تلویزیونی و به تعداد حوزه‌های انتخابیه، در اقصی نقاط کشور است.

پیمان جبلی در  جشنواره پژوهش و فناوری و آیین تجلیل از نام‌آوران، پژوهشگران و فناوران نمونه دانشگاه علم و صنعت که امروز (دوشنبه ۲۰ آذرماه) برگزار شد، با اشاره به همکاری صداوسیما با دانشگاه علم و صنعت با بیان این‌که در صنعت رسانه و تلویزیون دنیا شاهد پیشرفت پر سرعت دانش هستیم، گفت: بسیاری از عقب‌ماندگی‌هایی که ما در تولید محتوا در رسانه ملی با آن مواجه هستیم؛ به‌ویژه در مجموعه‌های نمایشی و آثار فاخر، ناشی از هزینه‌های سنگین تولید و زمان طولانی تولید است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات موانعی مثل هزینه‌ها و زمان طولانی سبب می‌شود برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان از رفتن به سمت تولید چنین آثاری خودداری کنند و به سمت تولیدات سبک‌تر با هزینه کم‌تر بروند و این یک آسیب برای تولیدات فاخر فرهنگی است.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به آثار فاخر و ماندگار گذشته گفت: شاهد هستیم که مجموعه‌های تلویزیونی مثل مختارنامه، یوسف پیامبر، امام علی و ... همچنان مورد توجه هستند ولی ساخت چنین آثاری هزینه‌بر و زمان‌بر است. در حال حاضر دو طرح بسیار عظیم سریال‌های سلمان فارسی و موسی پیامبر را در دست تولید داریم که ساخت هر یک از  این مجموعه‌ها ۷ تا ۸  و شاید تا ۱۰ سال طول بکشد.

وی با بیان این‌که هزینه و زمان طولانی ساخت آثار فاخر همواره به‌عنوان مانع وجود داشته است، اظهار کرد: برای برطرف کردن این موانع، سرعت بخشیدن و به‌صرفه‌ کردن تولید، به‌شدت نیازمند همکاری و هم‌افزایی با دانشگاه‌ها هستیم.

جبلی یکی از مصادیق روشن این تعامل و همکاری را طرح شهید احمدی روشن دانست و گفت: در حوزه پویانمایی و در قالب طرح شهید احمدی روشن، سفارش حل مسئله، از طرف رسانه ملی به دانشگاه داده شد و برای تولید انبوه محتوای پویانمایی این طرح مطرح شد و امروز در مرحله رونمایی از این توافق به‌عنوان نماد همکاری رسانه و دانشگاه هستیم.

وی با اشاره به اقدام دیگر در زمینه همکاری صداوسیما با دانشگاه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: اقدام دیگری که در ماه‌های آینده و انتخابات پیش‌رو توسط صداوسیما رونمایی خواهد شد، احداث ۲۰۰ فرستنده تلویزیونی و به تعداد حوزه‌های انتخابیه، در اقصی نقاط کشور است.

رئیس سازمان صداوسیما درباره تغییر قانون تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون پیشین انتخابات، به دلیل تعدد نامزدهای انتخابات مجلس، صداوسیما از پخش تبلیغات نامزدهای مجلس منع شده بود؛ ولی در قانون جدید این اجازه به صداوسیما داده شده که رسانه ملی از امکانات خود برای تبلیغات استفاده کند.

جبلی این اقدام را کاری بی‌سابقه و نقطه عطفی در فناوری رسانه دانست و گفت: ایده این نوآوری و فناوری در رسانه، ظرف مدت کوتاهی مطرح شد. بخشی از آن طراحی داخلی، تأمین تجهیزات و ... است و بخش دیگر  اعتماد به نفس و شجاعت ورود به این عرصه است که بتوانیم از این ظرفیت برای تبلیغات به مدت ۷ روز در ۲۰۰ نقطه کشور استفاده کنیم.

وی در خصوص لوازم مورد نیاز اجرای این طرح توضیح داد: این طرح لوازم متعددی از جمله برنامه‌نویسی، نرم‌افزاری و تجهیزات نیاز دارد. یکی از این لوازم طراحی سامانه‌ای برای شناسایی و ایجاد زیرساخت برای ۳۰ هزار نفر نامزد انتخابات است تا بتوانند ویدیوهای خود را بفرستند و در مدت‌زمان کوتاه این کار انجام شود.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه این موضوع به‌عنوان مسئله از طرف رسانه ملی به دانشگاه ارائه شده است، ادامه داد: ما  از نمادهای تعامل و هم‌افزایی صنعت و دانش استفاده خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: ما چاره‌ای نداریم که برای پیشرفت و ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه ملی با دانشگاه ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم.

جبلی افزود: بسیاری از شرکت‌های طرف قرارداد ما در رسانه ملی، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در طراحی و اجرا هستند و این افتخاری برای کشور است که صداوسیما در صدر بالاترین همکاری بین صنعت و دانش قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته