دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر علوم: پذیرش ۲۰ درصد از دانشجویان ورودی از ۱۴۰۳ متناسب با نیاز‌های سامانه «نان»

وزیر علوم: پذیرش ۲۰ درصد از دانشجویان ورودی از ۱۴۰۳ متناسب با نیاز‌های سامانه «نان»
وزیر علوم گفت: در دفترچه کنکور امسال حتما ۲۰ درصد از دانشجویان متناسب با سامانه نان پذیرش می‌شوند که تحقق آن را پیگیری می‌کنیم.
کد خبر : 884296

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم در آئین افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فن بازار که هم اکنون در مصلی تهران با حضور دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دهقانی فیروز آبادی معاون فناوری ریاست جمهوری در حال برگزاری است، اظهار کرد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت علم و فناوری کشور بسیار ابتدایی بود و دانشگاه تا حداکثر مقطع کارشناسی دانشجو تربیت می‌کردند.

وی افزود: به لطف پیروزی انقلاب اسلامی امروز تعداد اسناد علمی ایران بالغ بر ۷۸ درصد است و در عرصه فناوری شاهد رویداد‌های علمی هستیم.

زلفی گل تصریح کرد: در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری و فن بازار امسال ۲۲۰۲ محصول جدید با سطح فناوری ۴ تا ۵ ارائه شد، یعنی از مقیاس دانشگاهی به مقیاس صنعتی تبدیل شده اند و به غرفه فناوری ورود کرده اند.

وزیر علوم ادامه داد: ۹۳۰ دانشمند یک درصد بین المللی و بیش از ۲۲۴۰ دانشمند دو درصد بین المللی و بیش از ۴۰۰ دانشمند یک درصد علوم انسانی داریم که در پایگاه استنادی جهان اسلام برتر هستند. اساتید در زمینه مرجعیت علمی صاحب مکتب هستند و تحقق این موفقیت نتایج تلاش و جهاد‌های خانوادگی جامعه دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و فناوران است.

زلفی گل گفت: نمایشگاه پژوهش و فناوری نتیجه برون داد‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هستند و بیش از ۳۵ درصد از علم ایران با مشارکت دانشمندان بین المللی تولید می‌شود که امروزه کار تیمی و کارگروهی جزو ماموریت‌های اصلی معاونت پژوهشی وزارت علوم است و در دفترچه کنکور امسال حتما ۲۰ درصد از دانشجویان متناسب با سامانه نان پذیرش می‌شوند.

وزیر علوم اضافه کرد: در کشور ما ۸۳ صدم درصد برای تحقیق و توسعه هزینه می‌شود و در برنامه هفتم توسعه این مبلغ به ۲ درصد می‌رسد و اگر می‌خواهیم در حوزه فناوری بدرخشید باید این دو درصد محقق شود و در حال حاضر ترکیه ۴ درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کند، اما مبلغ کنونی ایران در شان جمهوری اسلامی نیست. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته