۲۹/ بهمن /۱۴۰۳

زلفی‌گل: دانشگاه‌ها بر اساس احکام برنامه هفتم توسعه ارزیابی می‌شوند

زلفی‌گل: دانشگاه‌ها بر اساس احکام برنامه هفتم توسعه ارزیابی می‌شوند
وزیر علوم بیان کرد: تقاضا دارم در تدوین برنامه‌ها به احکام بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه عنایت ویژه‌ای کنید چرا که دانشگاه‌ها بر اساس احکام این برنامه ارزیابی خواهند شد.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در نشست روش‌های تدوین و اجرای اسناد راهبردی در آموزش عالی که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اظهار داشت: برای نخستین بار وقتی حکم رئیس دانشگاهی را صادر می‌کنیم، تقاضا می‌کنیم که برنامه خود را ارائه کند و این برنامه میثاق بین ما و رئیس دانشگاه/ موسسه است.

وی افزود: هر ساله روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری را ارزیابی می‌کنیم و از بین آن‌ها ۱۰ رئیس دانشگاه، ۲ رئیس پارک و ۲ رئیس پژوهشگاه را به عنوان برتر معرفی و نشان سرو اهدا می‌کنیم و همواره ارزیابی مستمری از رؤسای موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت می‌گیرد.

وزیر علوم بیان کرد: تقاضا دارم در تدوین برنامه‌ها به احکام بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه عنایت ویژه‌ای کنید چرا که دانشگاه‌ها بر اساس احکام این برنامه ارزیابی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در تدوین برنامه‌ها طبیعی است که نیاز‌های منطقه، شهر و کشور خود را مدنظر قرار دهید و آسیب‌شناسی کنید.

زلفی‌گل با بیان اینکه با تعدد نیاز‌ها و منابع محدود مواجهیم، گفت: همواره تحت تحریم‌های ظالمانه هستیم و مشکلات خاصی از نظر منابع داریم و در این راستا مجبور هستیم که اولویت‌بندی کنیم.

وی افزود: در وزارت علوم، تحقیقات و فناور پنج اولویت راهبردی را در دستور کار قرار دادیم که آن اولویت‌ها شامل: مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش و پژوهش با برونداد هدفمند، فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآورپروری و تولید خدمت و ثروت و سرمایه از دانش است. اولویت‌بندی و توجه به امکانات باید در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه در تدوین برنامه‌ها باید هدف‌گذاری کنیم خاطرنشان کرد: برنامه‌ها باید به صورت عملیاتی تنظیم شوند؛ باید با قانون فرهنگ‌گذاری کرده و به اهدافمان برسیم.

وی با تأکید بر آنکه راهبرد‌ها باید منجر به اهداف شوند، بیان داشت: در تدوین برنامه‌های راهبردی چابک‌سازی و توجه به کاهش هزینه‌ها امری مهم تلقی می‌شود. با ورود سیستم هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات باید سیستم‌ها را چابک سازی کنیم.

زلفی‌گل در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت خیرین تاکید کرد و گفت: همچنین نیاز است با اساتید و دانش آموختگان و حتی دانشجویانی که مهاجرت کرده‌اند نیز ارتباط داشته باشید و نخبگان شهرتان را شناسایی کنید تا بتوانید از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده کنید.

وزیر علوم تأکید کرد: در استان‌ها برنامه‌ها به گونه‌ای تدوین شود که از موازی‌کاری نیز پرهیز شود. در برنامه راهبردی به نکات مختلفی باید عنایت داشت و مهم‌ترین آن‌ها اولویت‌بندی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سعی کنیم نهایت تلاشمان را بکنیم که یک گام آموزش عالی و کشور را جلو ببریم و اگر با برنامه حرکت کنیم قطعاً اتفاقات خوبی برای آموزش عالی کشور خواهد افتاد.

برنامه راهبردی باید انعطاف‌پذیر و آرمان‌گرا باشد

محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه در ادامه این نشست به ظرفیت‌های بالای مصوبات هیئت‌های امنا اشاره کرد و گفت: این مصوبات، ظرفیت‌های قانونی و اختیارات خوبی به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری داده است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه راهبردی باید انعطاف‌پذیر و آرمان‌گرا باشد اظهار کرد: شاخص‌های مهم، استاندارد و آرمانی دانشگاه باید در برنامه راهبردی لحاظ شود؛ این شاخص‌ها در بخش‌های مختلفی چون: آموزش، پژوهش، فرهنگی، اجرایی و... باید گنجانده شود.

قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه برنامه راهبردی باید قابل ارزیابی باشد خاطر نشان کرد: برنامه راهبردی باید برش و ارزیابی سالانه داشته باشد تا بتوان آن را با اهداف تطابق داد.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: دانشگاه‌ها باید به توسعه تکنولوژی‌های نوین و جدید بپردازند چرا که این توسعه افتخار برای دانشگاه می‌آورد.

سلیمانی بیان کرد: امروز دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار حیاتی است، لذا باید از این ابزار بهره‌مند شویم و این امکانات و ابزار باید مدام به‌روزرسانی شوند و در برنامه راهبردی نیز باید به این موضوع توجه ویژه شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بورس صنعت و جامعه باید در برنامه‌های راهبردی لحاظ شود؛ باید در این زمینه حرکت کنیم تا دغدغه اشتغال دانشجویان نیز برطرف شود.

رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه با بیان اینکه دانشگاه کارخانه تولید و تربیت انسان است اظهار داشت: دانشگاه باید چند بعدی باشد؛ بعد فرهنگی و هویت اسلامی - ملی را نیز باید در نظر بگیریم.

وی در خاتمه با بیان اینکه استراتژی و راهبرد‌های ما در پیشبرد کشور بسیار موثر است، خاطرنشان کرد: در این راستا باید از ظرفیت‌های منطقه‌ای بهره‌مند شویم.

ماهیت یک سند برنامه راهبردی، انسجام‌بخشی به اهداف و برنامه‌هاست

در ادامه روح اله سهرابی مشاور وزیر علوم در برنامه‌‎ریزی و مدیریت راهبردی هدف از برگزاری این نشست را اشتراک گذاشتن تجربیات دانست و گفت: دانش‌های ارزشمندی در سطح موسسات آموزش عالی کشور وجود دارد و در این نشست هدف آن است که از این تجربیات بهره‌مند شویم.

وی با بیان ضرورت سامان دادن به اسناد راهبردی موسسات، به تشکیل کارگروه ساماندهی اسناد راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و بیان داشت: رفع ابهامات شیوه‌نامه سند راهبردی، ایجاد وحدت رویه و اجرای سند بحث مهمی است و دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری باید برنامه و سند راهبردی را جدی بگیرند.

مشاور وزیر علوم در برنامه‌‎ریزی و مدیریت راهبردی، درخصوص «باید‌ها و نباید‌های تدوین سند راهبردی» اظهار داشت: ماهیت یک سند برنامه راهبردی، انسجام بخشی به اهداف و برنامه‌ها، ارزش‌ها و عملیات است.

سهرابی در بخش دیگر سخنان خود به اهم مشکلات و نواقص اسناد راهبردی اشاره کرد و گفت: پیاده‌سازی روش برنامه‌ریزی راهبردی کلاسیک بدون در نظر گرفتن مبحث آمایش و ماموریت گرایی، انتزاعی بودن متون و محتوای استفاده شده در سند و عدم توجه به مشکلات گذشته (نقاط شکست و موفقیت گذشته) از جمله این مشکلات است.

وی، کثرت در راهبرد‌ها و برنامه‌ها و اقدامات بدون در نظر گرفتن یک نظام یکپارچه، ناکافی بودن استدلال‌ها و شواهد برای برنامه‌های پیشنهاد شده، عدم توجه به موضوعات نوظهور و آمادگی برای سناریو‌های محتمل در حوزه علم فناوری و نوآوری، عدم مشارکت ذینفعان و همچنین عدم وقت‌گذاری مناسب از سوی مدیران عالی و همچنین عدم استفاده از تحلیل‌های مالی (بودجه) و تشکیلاتی (منابع اداری و انسانی) که به برنامه‌ها و راهبرد‌ها متصل باشند را از دیگر مشکلات اسناد راهبردی برشمرد.

مشاور وزیر علوم در برنامه‌‎ریزی و مدیریت راهبردی، برنامه‌ریزی مبتنی بر مسائل کلیدی را یکی از جدیدترین روش‌های تدوین اسناد راهبردی دانست و گفت: البته نباید از مسائل جاری نیز غفلت کرد.

سهرابی با بیان اینکه آموزش در ۱۰ سال آینده متفاوت خواهد بود گفت: حکمرانی دانشگاه و ارتباط دانشگاه و صنعت در آینده دچار تغییرات بسیاری می‌شود و ما باید در برنامه راهبردیمان به این موضوعات کلان توجه ویژه کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب