دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌کند؛

همایش بین‌المللی محی‌الدین ابن‌عربی

همایش بین‌المللی محی‌الدین ابن‌عربی
گروه ادیان و عرفان موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش بین‌المللی «محی‌الدین ابن‌عربی: میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر» را در روز‌های ۲۰ و ۲۱ آذرماه برگزار می‌کند.
کد خبر : 884135

به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیرامون محی‌الدین ابن‌عربی نظرات گوناگون و حتی متضاد است. این اختلاف دیدگاه تا جایی است که شماری از بزرگان او را تکفیر نمودند و بعضی او را دعا، اما امام خمینی رحمت الله علیه در کتاب مصباح الهدایة إلى الخلافة والولایة ابن‌عربی را «خليفة الشيخ الكبير» (جلد: ۱ صفحه: ۶۴) می‌خوانند.

جایگاه رفیع ابن‌عربی در منظومه فکری امام راحل تا به کرانه‌ای است که در نامه تاریخی‌شان به واپسین رئیس اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف او را به خواندن کتاب‌های محی‌الدین فرا می‌خوانند:

«حقیقت علم همانا وجودى است مجرد از ماده، و هر گونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد.
دیگر شما را خسته نمى‌کنم و از کتب عرفا و بخصوص محیى الدین ابن عربى نام نمى‌برم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنى چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قویاً دست دارند، راهى قم گردانید، تا پس از چند سالى با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهى از آن امکان ندارد.»

حال گروه ادیان و عرفان موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران همت به برگزاری همایش بین‌المللی «محی‌الدین ابن‌عربی: میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر» کرده است.

همایش بین‌المللی محی‌الدین ابن‌عربی

قرار است پژوهشگران، اندیشمندان و صاحب نظران پهنه فلسفه و حکمت در روز‌های ۲۰ و ۲۱ آذر گرد هم آیند و به بیان دیدگاه و تبادل نظراتشان پیرامون ابن‌عربی پردازند.. 
از سخنرانان برجسته این همایش می‌توان به غلامرضا اعوانی، نصرالله پورجوادی، استاد قاسم کاکایی، استاد نصرالله حکمت، حسین غفاری، استاد رضا فیض، بابک عالیخانی، شهرام پازوکی، استیفن هیرتنشتاین و دنی گریل اشاره کرد.

پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت و کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون این همایش بین‌المللی به این نشانی مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته