دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1395 - 16:07
مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری خبر داد

کاهش 9 ساعت آموزش در جدول دروس

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری، از کاهش ۹ ساعت آموزشی در جدول دروس خبر داد.
کد خبر : 88410

به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمود امانی طهرانی، مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری که امروز در ساختمان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، در خصوص ماجرای کاهش ساعت آموزش درس دینی در جدول دروس اظهار کرد: برای آنکه موضوع ساعت آموزشی دروس کاملا مشخص شود، ابتدا باید مقایسه‌ای بین نظام آموزشی قبلی و جدید شود؛ آموزش دینی، قرآن و عربی در نظام آموزشی «1ـ 3 ـ 3 ـ 5» شامل 22 ساعت در 5 سال دوره ابتدایی، 18 ساعت در 3 سال دوره راهنمایی، 16 ساعت در 3 سال دوره دبیرستان و 2 ساعت در پیش‌دانشگاهی بود که در مجموع 58 ساعت دینی، قرآن و عربی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شد.


وی ادامه داد: آموزش دینی، قرآن و عربی در نظام آموزشی «3 ـ 3 ـ 6» شامل 27 ساعت در ۶ سال دوره ابتدایی، ۱۸ ساعت در سه سال دوره متوسطه اول و ۱۲ ساعت در سه سال دوره متوسطه دوم است که در مجموع 57 ساعت آموزش دینی، قرآن و عربی است.


امانی با بیان اینکه با توضیح فوق مشخص است که حجم کلی آموزش قرآن،‌ دینی و عربی در مجموع یک ساعت کم شده است، افزود: ما تربیت دینی را یک مأموریت عام برای کل بدنه آموزش و پرورش و تمام دروس می‌دانیم و معتقدیم روح حاکم بر تمام برنامه‌ها باید بحث تربیتی باشد.


وی با تأکید بر اینکه نگاه به تربیت دینی، نگاه آموزش مؤثر و عمیق است، گفت: نگاه به تربیت دینی نباید نمایشی باشد و ما تلاش کردیم نگاه آموزش مؤثر و عمیق در درس دینی، قرآن و عربی داشته باشیم و در حال حاضر در دروس اجتماعی، علوم، فارسی و هنر به طور جدی نگاه دینی وجود دارد.


مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری به تعریف آموزش مؤثر اشاره کرد و ادامه داد: آموزش مؤثر، سطحی نیست و چارچوب فکری را تغییر می‌دهد و معتقدیم که برای آموزش دروس باید به این سمت حرکت کرد.


وی با بیان اینکه در مجموع در جدول دروس شاهد ۹ ساعت کاهش ساعات آموزش هستیم، اضافه کرد: کاهش ساعات دروس تنها مختص به درس دینی، قرآن و عربی نیست بلکه درس زبان و ادب فارسی از 70 ساعت به 67 ساعت، زبان خارجه از 21 ساعت به 17 ساعت و ریاضیات از 64 به 57 ساعت کاهش داشته است و البته درس‌‌هایی مانند تربیت بدنی نیز از 21 ساعت به 24 ساعت افزایش داشته‌اند که این افزایش شامل یک ساعت در سال سوم متوسطه و 2 ساعت در پیش‌دانشگاهی است.


مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری، به محتوای درس هنر اشاره کرد و گفت: در دوره متوسطه دوم، درس هنر وجود نداشت که اکنون پیش‌بینی شده است و در این درس ۴ پودمان و هدف دنبال می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: نظام آموزشی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته