دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه تهران:

کتاب مرجعیت علمی دانشگاه تهران رونمایی شد/ نظریه‌ها دستیابی به علم نافع را محقق می‌کنند

کتاب مرجعیت علمی دانشگاه تهران رونمایی شد  نظریه‌ها دستیابی به علم نافع را محقق می‌کنند
رئیس دانشگاه تهران گفت: وقتی صحبت از دانشگاه کارآفرینی می‌شود، فکر می‌کنیم باید نقش نظریه‌ها و آموزش کمرنگ شود و به همان تناسب بخش تحقیقات و فناوری رشد کند که این دو اصل در تضاد با هم هستند؛ در صورتی که نظریه‌ها دستیابی به علم نافع را محقق می‌کننند.
کد خبر : 884076

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در سی و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که امروز (یک‌شنبه، ۱۹ آذر ۱۴۰۲) در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد:وقتی ایده یا الگویی در دانشگاه تهران به اجرا درمی‌آید در سطح کشور و حتی بین‌المللی هم اشاعه پیدا می‌کند و امیدواریم قدمی که دانشگاه تهران در این زمینه برمی‌دارد مؤثر باشد.

وی افزود: وقتی صحبت از دانشگاه کارآفرینی می‌شود، فکر می‌کنیم باید نقش نظریه‌ها و آموزش کمرنگ شود و به همان تناسب بخش تحقیقات و فناوری رشد کند که این دو اصل در تضاد باهم هستند؛ درصورتی‌که نظریه‌ها دستیابی به علم نافع را محقق می‌کنند.

مقیمی تصریح کرد: وقتی صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌کنیم این است که دانشگاه کارآفرین به یک علم نافع دست پیدا کند، علمی که بتواند در خدمت جامعه باشد و رفاه و آسایش را برای مردم فراهم کند.

وی تأکید کرد: وقتی میگوییم باید فناوری و نوآوری را توسعه دهیم به این معنی نیست که نظریه‌های علمی و آموزشی و تئوری را رها کنیم.

مقیمی بیان کرد: این مسیری که گاهی اوقات در رابطه با دانشگاه کارآفرین تذکر داده می‌شود، که پس کلاس درس تکلیفش چه می‌شود؟ باید گفت: زمانی که به بحث نظری و تئوری توجه می‌کنیم و این مورد را با فعالیت‌های دانش‌بنیان تکمیل می‌کنیم کار درست انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تصور نادرست از دانشگاه کارآفرین این است که ما شاگرد پروری را در محیط دانشگاه فراموش می‌کنیم و بازاری شدن آموزش عالی در دستور کار قرار می‌گیرد. نوع نگاه این است که ببینیم شرایط بازار چگونه است و بر اساس آن مهم‌ترین مؤلفه‌ای که داریم این است که شاگردان متناسب با علم نافع پرورش داده شوند.

مقیمی بابیان اینکه شاگردپروری به معنای روایت پرور نیست، تأکید کرد: شاگرد پروری به مفهوم جامع به این معنی است تا افرادی عالم و اخلاقی متناسب با نیاز‌های جامعه تربیت کنیم.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: فکر می‌کنیم دانشگاه کارآفرین یعنی دانشگاه پیمانکار شود، اما در دانشگاه کارآفرین دانشگاه نقش پیمانکار ندارد، بلکه چندین گام جلوتر به‌عنوان یک شریک کاربردی و استراتژیک ایفای نقش می‌کند و در نوع شرایط استراتژیک ما خودمان یک کارفرما هستیم.

به گزارش آنا، در پایان از سامانه پارسا، سامانه فارسی آموز دهخدا و کتاب مرجعیت علمی با حضور رئیس دانشگاه تهران و معاونان دانشگاه تهران و پژوهشگران و فناوران برتر رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته