دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1402 - 15:02
امیرعبداللهیان در جمع دانشجویان دانشگاه تهران؛

مدعیان چهارمین ارتش دنیا هنوز در شوک عملیات حماس هستند

مدعیان چهارمین ارتش دنیا هنوز در شوک عملیات حماس هستند
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رژیم صهیونیستی که مدعی چهارمین ارتش قدرتمند دنیا هستند، هنوز در شوک عملیات حماس هستند.
کد خبر : 883891

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز (شنبه) در نشستی به مناسبت روز دانشجو که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: ویژگی انقلاب اسلامی یک تفاوت اساسی با دیگر بخش‌ها دارد و آن اینکه توام با عمل است و صرفا نظریه پردازی نیست . 

وی گفت: این مسئله را دوست و دشمن هم اعتراف کردند و گفته‌اند به ایران به ویژه به رهبری داهیانه رهبری انقلاب غبطه میخوریم، آن‌ها می‌گویند مطالب رهبری ایران را پیگیری می‌کنیم و می‌بینیم که این مطالب در عرصه‌های مختلف پیاده و عملیاتی می‌شود.

امیرعبدالهیان تصریح کرد: بیان افکار عمومی، جوانان و نخبگان جهان این است، که گفتمان انقلاب اسلامی توام با عمل است. بعد از سخنرانی سیدحسن نصرالله برخی تماس گرفتند به گفتند که انتظار داشتیم که دستور حمله به رژیم صهیونیستی را ایشان بشنویم. اما باید تاکید کنیم که به گروه‌های مقاومت منطقه دستوری نمی‌دهیم و آن‌ها بر اساس منافع خودعمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: در عملیات طوفان الاقصی نه فقط دستگاه‌های امنیتی، بلکه اسرائیل فرو ریخت. هفت سرویس امنیتی به طور شبانه روز و با آخرین تجهیزات در اسرائیل فعال بودند، اما حماس با این عملیات ناتوانی آنان  را نشان داد.

وزیر امور خارجه بیان داشت: بلینکن وزبر خارجه آمریکا در همان روز‌های ابتدایی که به سرزمین اشغالی رفت، گفت وقتی وارد تل‌آویو شدم شوکه شدم و تا این حد فروپاشی در اسرائیل را باور نمیکردم. صهیونست ها که ادعا می‌کنند چهارمین ارتش قدرتمند دنیا را دارا هستند هنوز در شوک عملیات حماس باقی مانده‌اند.

تصمیم گروه‌های مقاومت منطقه

وزیر امور خارجه در ادامه اظهار داشت: امروز تصمیم گروه‌های مقاومت منطقه این است که پایگاه‌های آمریکایی در منطقه به دلیل حمایت از اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد.  

وی ادامه داد: عملیات طوفان الاقصی تصمیمی صد درصد فلسطینی بود و هنیه به من در اولین دیدارمان پس از این عملیات از نقش و سهم سردار سلیمانی بابت تقویت مقاومت فلسطین تشکر کرد، اما اینکه آیا مقاومت فلسطین و فلسطینی‌ها به ما وابسته هستند؟ خیر.

امیرعبداللهیان گفت: آمریکایی‌ها پیام دادند که به گروه‌های مقاومت بگویید حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه را متوقف کنند، ولی گفتیم این گروه‌‎ها مستقل هستند و خودشان تصمیم می‌گیرند . ما به تصمیمات آن‌ها احترام میگذاریم و به اقدامات خود در حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مقاومت حرف نهایی را در صحنه عملیاتی خواهد زد، تصریح کرد: برای  ارزیابی مقاومت پس از هفت روز آتش بس این است که رژیم صهیونیستی حملات را ادامه می‌دهد، چرا که دستاوردی تا به امروز نداشتند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی در ابتدای درگیری‌ها می‌خواست حماس را نابود کند، اما نتوانست. از طرفی هم مرتب تسلیحات از سوی حامیان غربی اسرائیل برای آن‌ها ارسال می‌شد و امیدوار بودند که طی ۱۵ الی ۲۰ روز حماس را نابود کنند، ولی نتوانستند.  

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آن‌ها خواستند اسرای خود را آزاد کنند، ولی نتوانستند، در نهایت گفتند خانه فلان طراح عملیات طوفان الاقصی را شناسایی یا منهدم کردیم.

سردرگمی آمریکا و اسراییل

وزیر امور خارجه بیان کرد: آمریکا و اسرائیل برای ادامه جنگ و چگونگی آتش‌‍بس راهبردی ندارند. گروه‌های مقاومت گفتند که تا امروز فقط ۱۰ الی ۱۲ درصد نیرو‌های خود را درگیر جنگ کرده‌اند و خودشان را آماده چندین ماه جنگ با اسرائیل کرده‌اند.

وی در خصوص برخی گلایه‌ها از سوی دانشجویان در موضوع انتخاب برخی سفرای ایران در کشور‌های مختلف، گفت: در انتخاب سفیر فقط وزارت امور خارجه دخیل نیست بلکه فرآیند انتخاب شخص سفیر به عنوان نماینده عالی نظام، مراحل خاص خود را دارد.  

امیرعبداللهیان تصریح کرد: نمی‌توانیم فقط سفیر از وزارت امور خارجه انتخاب کنیم، جایی ممکن است کسانی را داشته باشیم که نیاز به تخصص صنعتی دارند، اما اینطور نیست که بدون هیچ جلسه آموزشی و توجیهی آن‌ها را به کشور‌های مختلف اعزام کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: هیچکس کسی را توصیه به سکوت، ظلم نمی‌کند اما در موضوع سیاست خارجی و داخلی عقلانیت و حکمت با حفظ ارزش‌ها و اصول انقلابی یک اصل مهمی است که باید رعایت کرد.

وی در خصوص نتیجه مذاکرات برجام و اینکه آیا مذاکرات برجام توقف پیدا کرده یا خیر؟ گفت: در موضوع برجام ابتدا اعلام کردیم که از خطوط قرمز عبور نخواهیم کرد.

امیرعبداللهیان افزود: در مسئله برجام با سندی مواجه هستیم که بر اساس  گفت‌وگوها و مذاکراتی را انجام دادیم تدوین شد، اما  به دلیل اینکه خطوط قرمز از طرف مقابل مورد توجه قرار نگرفت در نتیجه تا این لحظه در مسیر توافق برای بازگشت به مسیر برجام قرار نگرفتیم. 

وی افزود: البته این به این معنا نیست که ما برجام را از روی میز کنار گذاشتیم. برجام با همه ایرادهایی که دارد اگر منافع ما را تأمین کند موافق آن هستیم.

مسئول دستگاه دیپلماسی کشورمان توضیح داد: چند قطعنامه سازمان ملل کنار گذاشته شد به جای آن یک متن قطور پیچیده‌ای به عنوان برجام آمده، این برجام امروز هرچه جلوتر می‌رویم بی‌خاصیت‌تر می‌شود.

امیرعبداللهیان گفت : از ابتدا بنای این بود که مدتی مذاکرات برجام را ادامه می‌دهیم و بنا بود ببینیم آیا با رعایت خطوط قرمز می‌توان از نقاط مثبت برجام به نفع کشورمان استفاده کرد یا خیر، اما این به این معنا نیست که همیشه خود را گرفتار برجام کنیم .

توافقی بدون مشورت ایران انجام نشده است

وزیر امور خارجه بیان کرد: هیچ توافقی در خصوص فلسطین بدون مشورت با ایران انجام نشده است و همان آتش بس هفت روزه هم دوستان مقاومت با ما موضوع را در میان می‌گذارند، ولی دستوری به آنها نمی‌دهیم.

امیر عبداللهیان گفت:  البته طرف مقابل هم برایش مهم است و هرچقدر هم که بگوییم مقاومت از ما دستور نمی‌گیرد بازهم آنها حرف خود را می‌زنند و از تاثیرگذاری ایران سخن می‌گویند.

وی ادامه داد: اینها به معنای نقش نداشتن ایران نیست، اما هر وقت آتش بسی باشد گروه‌های مقاومت هستند که باید تصمیم بگیرند. اسرائیل و آمریکا در این دو ماه جنایت گسترده‌ای داشتند اما، دستاوردی هرچند کوچک هم نداشتند.

سند ۲۰۳۰ را امضا نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان گفت: در دولت آقای رئیسی سند فرهنگی و آموزشی ۲۰۳۰ را امضا نکرده و نخواهیم کرد چرا که منافع ما را تامین نمی‌کند، اما اگر برنامه‌ای در خصوص محیط زیست و کاهش آلودگی هوا باشد، ورود می‌کنیم.

وزیر امور خارجه در خصوص سخنرانی خود در سازمان ملل تصریح کرد: برای تاثیرگذاری بر سخنان من  قبل از بنده یک اسرائیلی را آوردند که از حضار خواست تا جلسه را برای سخنرانی من ترک کنند، ولی یک نفر هم این کار را نکرد. باید از این سازوکارهای بین المللی در راستای منافع ملی ایران استفاده کنیم.

طالبان داعش نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه  در افعانستان باید دولتی فراگیر حاکم باشد ، خاطر نشان کرد تلاش‌های ما در عرصه دیپلماتیک در این راستا است و نسبت به شناسایی وضعیت فعلی افغانستان اقدامی نکرده‌ایم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه  امروز ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می کنند ، گفت: طالبان داعش نیست بلکه بخشی از واقعیت امروز افغانستان است و بخشی از طالبان امروز با داعش می‌جنگند . 

وی افزود : باید برای امنیت و ثبات بیشتر این کشور همسایه تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه در خصوص ارتباط ایران و چین هم گفت: بازیگران متنوع در جهان که بتوانند منافع ما را در نظر بگیرند،  بهتر از یک قدرت یکجانبه‌گرا در جهان است. باید دید در دل تنش‌ها و چالش‌ها منافع ملی ما کجا تامین می‌شود

وی در خصوص آذربایجان نیز یادآور شد:  روابط تهران و باکو بر اساس رعایت اصول همسایگی است.

از سوی دیگر امیر عبداللهیان با اشاره به روابط راهبردی ایران و عراق گفت: سالانه  بیش از ۵ میلیون توریسم گردشگری و زیارتی  میان دو کشور تردد می کنند و البته همکاری های سطح بالای دو طرف در جریان است اما هنوز نتوانستیم نسبت به لایروبی اروند رود در مرحله اجرا به توافق برسیم.

وی افزود:  به طور کلی در عرصه سیاست خارجی هرچه رابطه را در سطح سیاسی تقویت کنید، در دیگر سطوح حساسیت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته