دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1395 - 16:06
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه برای تحقق اقتصاد مقاومتی

چهل و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، موسسات، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه محقق اردبیلی آغاز شد.
کد خبر : 88388

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، به نامگذاری سال جاری به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: «محور اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است.»


او افزود: «باید در مفهوم اقتصاد مقاومتی دقت کرد. اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست بلکه اقتصاد مقاوم در برابر شوک‌ها است و باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی از مدل‌های عالمانه استفاده کرد.»


احمدی گفت: «اقتصاد مقاومتی پیشرو و عالمانه دارای سه محور نیروی انسانی، ابزار و برنامه‌ها است، نیروی انسانی را دانشگاه تربیت می‌کند و ابزارها و برنامه‌ها هم می‌تواند از سوی دانشگاه تامین و تدوین شود. بنابراین باید از ظرفیت‌های دانشگاه برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.»


او به برنامه‌های تدوین شده در وزارت علوم در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: «چهار پروژه ملی در زمینه اقتصاد مقاومتی مورد تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته که یکی از آنها ایجاد دانشگاه کارآفرین است.»


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: «نگرش برای پژوهش هزینه‌ای نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. تنها با عرضه نمی‌توان در زمینه اقتصاد مقاومتی فعالیت کرد بلکه بابد اقدام به شناسایی نیازهای موجود و نیز تقاضا را تحریک کرد.»


او به انتظاراتی که از چهل و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، موسسات، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری وجود دارد اشاره کرد و افزود: «ما از این نشست انتظار داریم نظام پژوهش و فناوری در کل کشور و همچنین نظام پژوهش و فناوری در داخل دانشگاه‌ها را تدوین کند.»


دکتر گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این اجلاس گفت: «طی سه سال گذشته دانشگاه محقق اردبیلی اقدامات جدیدی انجام داده است، تاسیس پارک علم و فناوری، ایجاد مرکز رشد، راه‌اندازی موزه تاریخ علوم اردبیل، برگزاری همایش‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی، اعزام استادان به فرصت‌های مطالعاتی و راه‌اندازی شورای صنفی دانشجویان از جمله اقدامات دانشگاه محقق اردبیلی هست که برای اولین‌بار در این دانشگاه انجام شده است.»


دبیر چهل و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، موسسات، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری با اشاره به اینکه همین کارها و اقدامات سبب پرآوازه شدن دانشگاه محقق اردبیلی شده است، گفت: «این رشد را مدیون تلاش‌های شبانه روزی همکارانی می‌دانیم که با دلسوزی تمام خود را وقف ارتقای سطوح علمی و فرهنگی دانشگاه کرده‌اند.»


او افزود: «ایجاد توازن منجر به کسب رضایت آحاد مردم می‌شود، در کنار دفاع از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، دفاع از دانشجویان و حقوق آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم و در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شده است.»


صادقی گفت: «به لطف این برنامه‌ها و تلاش‌ها، امروز دانشگاه محقق اردبیلی به یک دانشگاه علمی، فرهنگی و سیاسی تبدیل شده است.»


در ادامه این جلسه دکتر محمد جواد دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ژفت: «این مرکز با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت علوم و فرهنگستان علوم جهان سوم در سال 1370 تاسیس شده است، برقراری ارتباطات الکترونیکی به منظور دریافت و ارسال اطلاعات داخلی و منطقه‌ای حوزه‌های علوم و فناوری، برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین محققان ایرانی و محققان منطقه‌ای، گزینش، تهیه و سازمان‌دهی دانش مکتوب داخلی و منطقه‌ای در حوزه علوم و تکنولوژی، تشکیل انواع پایگاه های اطلاعاتی مربوط به علوم و تکنولوژی، چاپ و انتشار گزارش پژوهش‌ها، مجلات و کتاب‌های علمی فارسی و غیر فارسی از ماموریت‌های اصلی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری است.»


او افزود: «پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) نیز در سال 1387 با مجوز شورای گسترش آموزش عالی بر اساس سیاست‌ها و ضوابط ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد، نشر و ترسیم نقشه علمی حوزه‌های مختلف دانشی کشورهای جهان اسلام و توسعه نرم افزارهای مرتبط، برگزاری همایش‌های علمی و بین ‌المللی در حوزه علم سنجی، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی ایران و سایر کشورهای اسلامی، نمایه‌‌‌سازی نشریات کشورهای جهان اسلام، توسعه نظام گردآوری و اشاعه کنفرانس‌های علمی کشورهای اسلامی، ارزش‌گذاری کمی و کیفی مولفه‌های مختلف تولید علم درسطح کشور و کشورهای اسلامی اعم از نویسندگان، نشریات و مقالات، ایجاد نظام‌‌های خودکار تحلیل، تقویت و توسعه منابع علمی، ایجاد نظام‌های نرم ‌افزاری ارزیابی، رتبه‌بندی و ارزش‌گذاری مولفه‌‌های مختلف تولید علم و نشر وضعیت علمی کشورهای اسلامی نیز از مهم‌ترین وظایف قانونی و ماموریت‌‌های اصلی این پایگاه است.»


دهقانی با اشاره به وضعیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و تولیدات علمی این پایگاه، گفت: «نمایه استنادی علوم جهان اسلام، گزارش‌های استنادی نشریات جهان اسلام، نظام شاخص‌های عملکردی نشریات جهان اسلام، طلایه‌داران علم ایران، فهرست مندرجات نشریات جهان اسلام، اطلس علم ایران، رصد نخبگان دانش ایران، رتبه‌بندی دانشگاه‌‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقات کشورهای اسلامی از جمله مهم‌ترین فراورده‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.»


او افزود: «روزانه حدود 19هزار و356 تعداد مراجعه سایت این پایگاه است، انتشار بیش از یک هزار و 500 خبر و گزارش در خبرگزاری‌های کشور در راستای نشر علم نیز صورت گرفته است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب