دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سرمایه‌گذاری عجیب‌وغریب کشور‌ها برای جذب دانش‌آموزان المپیادی ایرانی

سرمایه‌گذاری عجیب‌وغریب کشور‌ها برای جذب دانش‌آموزان المپیادی ایرانی
رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: جذب نخبگان المپیادی ایران توسط سایر کشور‌ها را تهدیدی جدی استو همان‌قدر که این بچه‌ها برای ما مهم هستند، به همان اندازه سایر کشور‌ها تلاش می‌کنند این بچه‌ها را جذب کنند. در این راستا سرمایه‌گذاری عجیب و غریب می‌شود.
کد خبر : 883862

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید رضا حسینی در نشستی خبری با موضوع فعالیت‌ها و برنامه‌های باشگاه دانش‌پژوهان جوان و درخشش دانش آموزان ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی، اظهار کرد: سال آینده جمهوری اسلامی ایران میزبان المپیاد جهانی فیزیک با شرکت بیش از ۸۰ کشور دنیا است و نخبه‌های بیش از ۸۰ کشور دنیا به ایران می‌آیند و در سؤالاتی که ما در شرایط آزمونی طرح می‌کنیم، شرکت می‌کنند.

وی بابیان اینکه ثبت‌نام المپیاد‌های علمی دانش‌آموزی سال ۱۴۰۲ از فردا به مدت یک هفته آغاز می‌شود، افزود: به‌زودی ساختمان باشگاه دانش‌پژوهان جوان با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود. باشگاه دانش‌پژوهان جوان سال ۸۰ ساختمان منحصربه‌فردی داشت که سال ۹۰ و پس ادغامات غصب شد. باشگاهی با امکانات فوق‌العاده‌ای بود که یک سری افراد با کامیون وسایل باشگاه را بردند. بچه‌ها را از محیطی که برای آن‌ها بود به محیط بسته‌ای که اصلاً مناسب آموزش نبود بردند که یک‌سوم امکانات لازم را داشت و این طبیعی است که در ادامه نارضایتی نخبگانی شکل گیرد. این ساختمان جدید برای باشگاه ساخته شده است و ساختمان قبلی اکنون دست یکی از مدارس است.

رایزنی برای اختصاص سهمیه به المپیاد‌های نوظهور

حسینی همچنین عنوان کرد: وزارت آموزش‌وپرورش در حال تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اختصاص سهمیه به المپیاد‌های نوظهور است.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان، درباره افزایش تعداد مدال‌های طلای المپیاد جهانی دانش‌آموزی ایران توضیح داد: از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ و طی چهار سال تعداد کل مدال‌های طلای المپیاد جهانی دانش‌آموزی ما ۲۶ مدال بوده است، اما در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و فقط طی دو سال توانستیم ۳۰ مدال طلای المپیاد جهانی دانش‌آموزی را کسب کنیم و نتیجه ما به طرز عجیبی بهتر شده است و دانش آموزان ما در المپیاد‌های جهانی درخشیدند. یکی از دلایلی که می‌گوییم کشور‌های دیگر خیلی علاقه‌مند هستند تا با ما وارد تعامل شوند، در رقابت‌های ما شرکت کنند و حتی درجا‌هایی مدرسین ما بروند و به بچه‌های نخبه آن‌ها آموزش دهند، همین نتایج است.

حسینی در بخش دیگر سخنان خود درباره شکل‌گیری المپیاد‌های علمی، اظهار کرد: طبق بررسی‌هایی انجام‌شده میانگین معدل دارندگان مدال طلای المپیاد علمی در دانشگاه شریف بین ۱.۵ تا ۲ نمره بالاتر از سایر دانشجویان این دانشگاه است. تاکنون در جمهوری اسلامی ایران دو نفر موفق به کسب جایزه فیلدز شده‌اند که هر دو این افراد المپیادی بوده‌اند. از سوی دیگر غالب بچه‌های المپیادی در دانشگاه شریف و دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند. بچه‌های مدال آورنده در المپیاد‌ها وقتی وارد دانشگاه می‌شوند، از پاس کردن خیلی از دروس دانشگاهی معاف هستند، البته مقداری رنگ مدال نیز در این امر اثر دارد، اما آن‌قدر جدی نیست.

سرمایه‌گذاری عجیب‌وغریب کشور‌های دیگر برای جذب و خروج دانش‌آموزان المپیاد‌ی

وی درعین‌حال جذب نخبگان المپیادی ایران توسط سایر کشور‌ها را تهدیدی جدی عنوان کرد و گفت: همان‌قدر که این بچه‌ها برای ما مهم هستند، به همان اندازه سایر کشور‌ها تلاش می‌کنند این بچه‌ها را جذب کنند. در این راستا سرمایه‌گذاری عجیب و غریب می‌شود تا این بچه‌ها حتی قبل از مقطع کارشناسی از کشور خارج شوند. گاهی ما درباره «فرار مغزها» صحبت می‌کنیم که غالباً بعد از اتمام دوره کارشناسی است، اما این بچه‌ها آن‌قدر مهم هستند که قبل از شروع دانشگاه این فرآیند برای آن‌ها از سوی سایر کشور‌ها آغاز می‌شود. گرچه تاکنون تقریباً ناموفق بوده‌اند، اما خب تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان از برگزاری دوره آموزشی مشترک با کشور چین در سال گذشته خبر داد و گفت: چین در المپیاد‌های علمی رتبه یک دنیا را دارد و از کشور ما دعوت کرد و تمام هزینه‌های کشور ما را داد تا بچه‌های ما با بچه‌های کشور چین به مدت دو هفته بر سر یک کلاس بنشینند و آموزش مشترک داشته باشند. این خیلی مهم است که سال قبل برای اولین بار این امر را داشتیم. خود این امر می‌تواند نهایتاً در آینده و احتمالاً به‌زودی منجر به ایجاد المپیادی جدیدی با محوریت ایران و چین و احتمالاً روسیه شود که در دنیا شکل گیرد و باقی کشور‌ها نیز بیایند و در این المپیاد جدید شرکت کنند. همچنین سال قبل با کشور روسیه نیز تعامل جدی داشتیم و بچه‌های ما مهمان روسیه برای این دسته از آموزش‌ها شدند.

به گفته وی، بهمن‌ماه هرسال مرحله اول المپیاد‌های علمی کشور برگزار می‌شود که سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار نفر در مرحله اول المپیاد‌های علمی ۱۴ گانه شرکت کردند.

حسینی بابیان اینکه سال گذشته حدود ۱۲ هزار نفر در مرحله اول المپیاد‌ها پذیرفته شدند، توضیح داد: آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی کشور غالباً در اردیبهشت‌ماه هرسال برگزار می‌شود که اغلب سؤالات آن تشریحی و عمیق است. تقریباً از آن ۱۲ هزار نفر تعداد ۶۵۰ نفر پذیرفته شدند. پذیرفته‌شدگان مرحله دوم در هر رشته بین ۴۰ تا ۵۰ نفر هستند. تابستان هرسال همه بچه‌های پذیرفته‌شده در مرحله دوم المپیاد‌ها در باشگاه دانش‌پژوهان جوان یک دوره شبانه‌روزی به اسم «دوره تابستان» می‌گذرانند. این ۶۵۰ نفر با شرکت در آزمون‌های انتهای دوره تابستان در شهریور ما که برای هر رشته بیش از یک آزمون و بعضاً ۱۰ آزمون است، در هر رشته بین ۸ تا ۱۲ نفر مدال طلای المپیاد آن رشته را کسب می‌کنند.

معافیت دارندگان مدال طلا از شرکت در کنکور سراسری و امکان تحصیل آن‌ها در هر رشته دانشگاهی

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان، بابیان اینکه المپیاد‌های علمی ما ۱۴ گانه هستند و به دودسته هفت تایی تقسیم می‌شوند، بیان کرد: هفت رشته از ۱۴ رشته المپیاد‌های ما از رشته‌های قدیمی و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و دارندگان مدال طلای این رشته‌ها از کنکور سراسری معاف هستند. باقی دانش آموزان در سایر رشته‌های المپیادی تاکنون سهمیه کنکور ندارند و تا سال قبل حتی دارندگان مدال این رشته‌ها عضو بنیاد ملی نخبگان هم نبودند. این دسته از دانش آموزان که از کنکور معاف هستند می‌توانند در هر رشته‌ای از هر دانشگاه کشور تحصیل کنند و عضو بنیاد ملی نخبگان هستند. این دسته از دانش آموزان بعد از مرحله آزمون دوره تابستان دوباره به باشگاه دانش‌پژوهان جوان برای آزمون انتخابی تیم ملی المپیاد کشور برمی‌گردند و برای انتخاب به‌عنوان یک عضو تیم ملی المپیاد کشور تلاش می‌کنند. تعداد این بچه‌ها سالانه ۶۵ تا ۷۰ نفر است.

وی با اشاره به اینکه سال ۸۰ ساختمان اصلی باشگاه گرفته شد و سال ۹۰ این باشگاه و با سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان ادغام شد، یادآوری کرد: ضربه دیگر ما این بود که سمپاد را در همان سال‌ها تنزل رتبه دادند و از سازمان به مرکز تبدیل شد. سال ۹۶ تا ۹۸ نیز رسماً حذف سمپاد با کلیدواژه عدالت آموزشی عنوان شد، اما رهبری در چند سخنرانی مختلف به اهمیت سمپاد اشاره کردند و دوباره ایده استقلال سازمان ملی پرورش استعداد درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان تقویت شد. نهایتاً نیز سال ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان را مصوب کرد و سال ۱۴۰۱ رئیس‌جمهوری این اساسنامه را ابلاغ کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته