دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه تهران:

مهارت‌ورزی گام اصلی تربیت دانشجوی کارآفرین است

مهارت‌ورزی گام اصلی تربیت دانشجوی کارآفرین است
شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی دانشگاه تهران به ریاست رئیس دانشگاه و با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی و فعالان حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و کارآفرینی تشکیل شد.
کد خبر : 883855

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی دانشگاه تهران که در سالن شورای دانشگاه برگزار شد، با اشاره به استقبال دانشجویان از برنامه‌های مهارت‌ورزی در نیمسال جاری تحصیلی، گفت: فعالان حوزه‌های کارآفرینی، اقتصادی و اجتماعی بر این باور هستند که یکی از معضلات در نظام آموزش عالی کشور، نوعی جاماندگی دانشجویان ما در حوزه مهارتی است.

رئیس دانشگاه تهران، شکل‌گیری شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی را در راستای پیگیری برنامه‌های مهارت‌ورزی با عقلانیت و نکته‌سنجی اعضای کارآفرین و فعالان اقتصادی و اجتماعی این شورا دانست و ابراز امیدواری کرد: تجربه دانشگاه تهران در حوزه اجرای برنامه‌های مهارت‌ورزی، تجربه موفقی برای همه دانشگاه‌ها شود.

وی افزود: ارزیابی کیفیت آموزش دانشگاه‌های کشور بویژه دانشگاه‌های برتر حتی بر اساس نظام‌های ارزیابی بین‌المللی نشان می‌دهد که از نظر جنبه‌های آموزشی و بخش‌های نظری جزو بهترین دانشگاه‌ها بوده و درخشان ظاهر شده‌ایم. اما در بخش مربوط به آشنایی با محیط کار، ابزار‌ها و مهارت‌ها، کمبود‌های زیادی را حس می‌کنیم؛ این نقص‌ها بویژه در سال‌های ابتدایی که دانش‌آموختگان می‌خواهند در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی مشغول شوند، خود را بیشتر نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه تهران توضیح داد: فارغ‌التحصیلان در بیشتر موارد در مرحله ورود به صنعت و جامعه با یک چالش جدی مواجه می‌شوند و تا می‌خواهند با محیط صنعت آشنا شوند، آسیب‌هایی ایجاد می‌شود و آنگونه که شایسته است از ظرفیت علمی آن‌ها که جزو بهترین‌های کشورمان هستند استفاده لازم به عمل نمی‌آید؛ بنابراین بعضاً دچار سرخوردگی‌هایی می‌شوند.

مقیمی، مهارت‌ورزی دانشجویان را گام اصلی تربیت دانشجویان به عنوان افرادی کارآفرین دانست و خاطرنشان کرد: بر خلاف گذشته که فارغ‌التحصیلان به فکر این بودند که در بخش دولتی یا بخش خصوصی استخدام شوند، انتظار ما این است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران خود منبعی برای اشتغال‌زایی و ایجاد کسب‌وکار برای کشور باشند و کسب‌وکار مستقل ایجاد کنند که متأسفانه عدم ارتباط صحیح با محیط صنعت، این امکان را کمتر فراهم می‌کند و غالباً این فارغ‌التحصیلان را تبدیل به افرادی می‌کند که بایستی در استخدام یک نهاد دولتی یا بخش خصوصی درآیند.

وی افزود: وقتی دانش‌آموختگانی که دوره‌های مهارت‌ورزی را تجربه نکرده‌اند، به بخش خصوصی وارد می‌شوند، چون با ابزار و محیط کار آشنایی چندانی ندارند، به جنبه‌های اثربخشی که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه انتظار می‌رود دست پیدا نمی‌کنند و در مأموریت تقویت کارآفرینی درون سازمانی به خوبی ظاهر نمی‌شوند.

رئیس دانشگاه تهران به راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری در نقاط مختلف کشور از جمله در جوار شهر صنعتی اشتهارد و همچنین منطقه آزاد اروند، جزیره قشم و مشهد مقدس به عنوان نهاد‌هایی واسط در راستای ارتباط با صنعت اشاره کرد و گفت: دانشجویان دوره‌هایی شبانه‌روزی را در این پردیس‌ها می‌گذرانند تا در کنار ارتباط با صنعت و اجرای دوره‌های مهارت‌ورزی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز شکل بگیرد.

در ادامه این جلسه، اعضای شورای سیاستگذاری به ارائه دیدگاه‌ها و راهکار‌های مرتبط با تعامل دانشگاه با صنعت و جامعه در چارچوب برنامه‌های مهارت‌ورزی دانشجویان پرداختند و هماهنگی‌های لازم با برخی از شرکت‌ها برای حمایت از اردو‌های مهارتی و بازدید دانشجویان از صنعت به عمل آمد.

 محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت ایجاد اداره‌کل مهارت دانشگاه تهران، گفت: آنچه که در کشور اتفاق می‌افتاد، مطالبه و توقعی است که افراد از اثربخش بودن فعالیت‌های علمی دارند و همه ما در برابر آنچه که کشور برای آن هزینه می‌کند، مسئولیت داریم.

وی با تاکید بر اهمیت علم نافع، خاطرنشان کرد: آنچه که دانشجویان در دانشگاه می‌آموزند باید در راستای اثربخشی اجتماعی باشد و باید علم نافع داشته باشیم.

وی افزود: ما به لحاظ آموزش نظری هیچ کمبودی در سیستم آموزشی کشور نداریم و از لحاظ آموزش‌های دانشگاهی، دانشگاه‌های ما در تراز دانشگاه‌های برتر دنیا هستند. اما مشکلی که در سطح کشور وجود دارد گسست بین بازار کار و سطح معلومات و دانش فارغ‌التحصیلان ما است که از هم فاصله دارد.

گنجاندن ۳ تا ۱۵ واحد درسی مهارتی در برنامه تحول آموزشی

وی با اشاره به تحول در نظام آموزش در کشور، گفت: این تحول با رویکرد افزایش دانش مهارتی ضمن حفظ کیفیت آموزش و آشنا کردن دانشجویان با بازار کار و حرفه در دستور کار قرار گرفته و ۳ تا ۱۵ واحد درسی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

کمره‌ای افزود: این رویکرد تحولی بین وزارت علوم و دانشگاه بوده است و در این رویکرد، دانشگاه هم اثرگذار بوده است. تجربیات دانشگاه تهران در وزارت علوم مورد استفاده قرار گرفته و به صورت بخشنامه در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

گفتنی است که با احکام صادره از سوی رئیس دانشگاه تهران، علاوه بر اعضای هیئت رئیسه دانشگاه تهران، برخی اعضای حقیقی و حقوقی دانشگاه و صنعت همچون سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، مهرداد عظیمی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، سردار سرتیپ سید مهدی فرحی قائم مقام وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، دکتر عارف نوروزی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، بابک احمدی سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید، فرشاد مقیمی مدیرعامل شهرک‌های صنعتی ایران، مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد، کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان، علیمردان عظیمی مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، محمدرضا موثقی‌نیا مدیر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، محمدسعید سیف مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، محمد مجید فولادگر معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت، مهدی فضلی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل گروه صنعتی گلرنگ،  مهرداد عالی‌پور مدیرعامل شرکت پنتر، حمیدرضا منصوریان مدیرعامل شرکت یونیلیور،  علی دیواندری استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، بهروز فروتن مدیر عامل شرکت بهروز، کاظم قلم‌چی مدیرعامل مؤسسه علمی آموزشی قلم‌چی، سیدعباس موسوی ره پیما مدیرعامل شرکت فومن شیمی، حمیدرضا شاه‌حسینی مدیر بنیاد فرهنگی شاه‌حسینی، عباس مصلی‌نژاد عضو هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران، محمدعلی روحی‌فردپور عضو هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ،  فریدون زارعی مدیرعامل گروه بازرگانی کاریزما، مهدی میزبان مدیرعامل هلدینگ زرین‌جم مارینا، بابک هاشمی مدیرعامل هایپراستار، مصطفی عبدالهی مدیرعامل شرکت فراورده‌های گوشتی رباط کریم، نادر نادری مدیرعامل شهرک صنعتی کوثر و ابراهیم کردلو فرماندار شهرستان اشتهارد به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری مهارت‌ورزی دانشگاه تهران انتخاب شده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب