با چه امتیازی مردم ترغیب به استفاده از خودروی برقی می شوند؟
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم وفناوری آنا، چندی پیش عباس علی آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت گفت که ما به دنبال برقی کردن خودروها هستیم و این یک تحول بزرگ در صنعت خودروسازی کشور خواهد بود.
پس از این اظهارات در حاشیه جلسه دولت و در محوطه دولت تعدادی از خودروهای هیبریدی و تمام برقی تولیدی و مونتاژی شرکتهای خودروساز داخلی به نمایش درآمد و رئیس جمهور نیز از آنها بازدید کرد و با توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت و دستاندرکاران مربوطه، از جزئیات روند تولید و تجاریسازی این خودروها مطلع شد.همچنین اردیبهشت امسال رئیس جمهور در جریان بازدید از شرکت مپنا ضمن بازدید از تعدادی از این خودروها که در شرکت مپنا برقی شده بودند، دستوراتی در راستای توسعه برقیسازی خودروها صادر کرده بود.
برای بررسی چند و چون طرح توسعه ناوگان خودروهای برقی در کشور با علی بختیار نماینده و عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس در گفتوگو با خبرنگار آنا در خصوص فواید طرح و مسائل تامین انرژی خودروهای برقی گفت: در صنعت برق مهمترین مشکلی که با آن روبرو بوده ایم گپ قیمتی است. یعنی قیمت تمام شده و قیمت برای مصرف کننده در تعادل با یکدیگر نیستند. این مشکل باعث میشود که پیمانکاران تمایل چندانی برای حضور در صنعت تولید برق نداشته باشند.
بایستی به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم
وی ادامه داد: از طرفی راندمان نیروگاهها نیز بعضا وضعیت خوبی ندارد و انرژی زیادی در شبکه توزیع نیز اتلاف میشود. برای غلبه بر این مشکلات و افزایش راندمان نیروگاهها و شبکه توزیع نیازمند سرمایه گذاری عظیمی هستیم که در خصوص تأمین سرمایه نیز مشکل داریم. در زمان مسئولیت من در مجلس مقرر شد که ۵ درصد از مبالغ دریافتی از قبوض برای توسعه صنعت تولید انرژیهای تجدید پذیر سرمایه گذاری شود، اما امروز با افزایش نرخ ارز شاید چند برابر این میزان نیز کافی نباشد.
این عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در خصوص استفاده از خودروهای برقی، حقیقت این است که بایستی ما نیز به این سمت حرکت کنیم؛ چرا که دنیا به سمت استفاده از این خودروها حرکت میکند. در کل باید سیاست گذاریها در راستای کاهش استفاده از سوختهای فسیلی باشد. اما هم اکنون برای تأمین برق با مشکلات زیادی روبرو هستیم.
سیاستهای قبل پاسخگوی مسائل امروز نیست
بختیار تصریح کرد: لازمه موفقیت طرح استفاده از خودروهای برقی این است که بخشی از انرژی این خودروها از منابع تجدیدپذیر تأمین شود؛ بخصوص در کلان شهرهایی مانند تهران که با مشکلات آلودگی هوا روبرو هستیم. به نظر من برای تهیه این منابع باید مجلس و دولت از خلاقیتهایی که قبلا نیز شاهد آن بودیم استفاده کنند. هم اکنون نیازمند سیاست گذاریهای جدیدتری بهخصوص در حوزه انرژی هستیم؛ چرا که سیاستهای قبل پاسخگوی مسائل امروز نیست.
وی ادامه داد: باید با سیاستهای مبتکرانه، ابتدا منابع مورد نیاز خودروهای برقی را تامین کنیم. به طور مثال برای توسعه سی ان جی در زمان خودش حدود ۴ هزار دلار منابع در نظر گرفته بود و در زمان خودش کافی بود، اما اکنون با این مبالغ کاری نمیتوان کرد.
با چه امتیاز و مزیتی مردم را ترغیب به استفاده از خودروی برقی کنیم؟
این عضو سابق کمیسون انرژی مجلس گفت: واردات و استفاده از خودروهای برقی و یا حتی تولید آن تا زمانی که منابع مناسب برای ایجاد مزیت وجود نداشته باشد راه به جایی نخواهد برد. به طور مثال با چه امتیاز و مزیتی میخواهیم تاکسیرانان را ترغیب به استفاده از خودروی برقی کنیم؟ برای تبدیل بخشی از خودروها به سیستم برقی باید به بخش تولید و یا مصرف یارانه پرداخت شود و لازمه این کار تهیه منابع است.
وی در خصوص تاثیر سیاست گذاری صحیح در جهت مورد نیاز با اشاره به برنامههای قانون ششم توسعه گفت: در حوزه مبارزه با آلودگی زیست محیطی در آن زمان ما قانون تأمین حقابه تالابها را قرار دادیم. با اینکه وزارت نیرو موفق نشد به طور کامل به این قانون عمل کند، اما با همان اجرای نصفه و نیمه نیز تا حدودی انتشار ریزگردها کنترل شد. به همین جهت واجب است که در برنامه هفتم توسعه نیز به این موارد دقت کنیم.
باید با استفاده از سیاستهای مبتکرانه جلو برویم
به گزارش آنا، در برنامه ششم توسعه برای جبران بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی صنعت برق سیاست تهاتر در نظر گرفته شد و پیمانکاران طلب خود از محل مطالبات وزارت نیرو تهاتر کردند. همچنین با ماده ۱۲ بخشی از منابع مربوط به کاهش گازهای گلخانهای به توسعه صنعت برق و انرژیهای تجدید پذیر اختصاص یافت و اینگونه در آن برهه زمانی صنعت برق نجات یافت. هم اکنون نیز باید با استفاده از همان سیاستهای مبتکرانه جلو برویم.
انتهای پیام/