دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1395 - 15:01

واکنش مسئولان ورزشی به دفاع از کتک خوردن دختران ایرانی در قفس وحشت/ اصرار پدر بر ادامه مبارزه دختران در قفس

کتک خوردن دختر ایرانی در مسابقات «MMA» این روزها با واکنش زیادی همراه بود. دختران رزمی کار بدون هیچ مجوزی راهی این مسابقات شدند و حالا در تازه ترین صحبت های پدرشان خبر از اعزام دوباره آنها را می شنویم. اعزامی که البته هیچ‌کدام از مسئولان ورزشی مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرند.
کد خبر : 88327

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا،«فیلمی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده برای آبان ماه سال گذشته است که دختران من در مسابقات MMA در ارمنستان مبارزه کرده‌اند. دخترانم در این مسابقه با هزینه شخصی اعزام شدند و با هیچ یک از مسئولان هم هماهنگ نکردیم. افتخار می‌کنم دخترانم در این سن در این مسابقات شرکت کردند. این روزها به دلیل تداخل امتحانات دخترانم با این مسابقات در هیچ رقابتی شرکت نمی کنیم اما به طور حتم دوباره آنها را به مسابقات اعزام خواهم کرد و خودم هم کنار آنها خواهم بود.»


این بخشی از صحبت‌های مهدی معافی، پدر دختران رزمی‌کاری است که روز گذشته ویدئو مبارزه آنها منشر شد که واکش‌های زیادی هم به همراه داشت. در این ویدئو مشاهده می‌شود آرینا معافی، نوجوان 12 ساله ایرانی که در مسابقات داخل قفس در رشته MMA در کشور ارمنستان شرکت کرده بود، با ضربات شدیدی به سر از مبارز مقابلش کتک می‌خورد اما هیچ‌کدام از مسئولان فدراسیون‌های رزمی و کاراته مسئولیت این اعزام را برعهده نگرفتند.


اما نکته جالب توجه صحبت‌های مهدی معافی، پدر این دو دختر رزمی‌کار، که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده است، این بود که گفته دخترانش را بار دیگر به این مسابقات اعزام خواهد کرد و این کار را هم با هزینه شخصی انجام می‌دهد.


محمود رشیدی، رئیس فدراسیون ورزش‌های رزمی در واکنش به این موضوع به خبرنگار ورزشی آنا گفت: «‌من هم صحبت‌های پدر این دو دختر رزمی کار را شنیدم و هیچ توجیهی برای منطق او ندارم. این رشته در ایران به دلیل خشونت بالایی که دارد اجازه هیچ نوع فعالیتی ندارد چه برسد به اینکه در رده سنی نوجوانان و آن هم برای بانوان برگزار شود. متاسفانه در مورد اعزام دوباره این دو دختر ابزار قضایی برای برخورد با آن نداریم و تنها از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کنیم اگر آنها قصد داشته باشند دوباره به این مسابقات استفاده کنند حق استفاده از پرچم ایران و آرم فدراسیون‌ها را ندارند و اگر این اتفاق بیفتد ما حق شکایت از آنها داریم.»


وی افزود: «این موضوع را حراست وزارت ورزش می تواند پیگیر باشد. اگر ورزشکاری قصد شرکت در مسابقه‌ای با نام ایران را داشته باشد باید از طریق فدراسیون اقدام کند و ما آن مسابقات را تایید کنیم و بعد درخواست آنها به شورای برون ‌رزی انتقال داده می شود و اگر آنها هم تایید کنند ورزشکار می‌تواند برای حضور در مسابقات به آن کشور اعزام شود. اما متاسفانه در مورد این دو دختر و سایر ورزشکارانی که در این مسابقات هم اکنون در ارمنستان هستند هیچ یک از این کارها صورت نگرفته است و آنها به صورت شخصی به این مسابقات رفتند.»


رئیس فدراسیون ورزش‌های رزمی همچنین یادآور شد: «لباس رسمی این مسابقات همان لباسی بود که حریف ارمنی پوشیده بود اما به دلیل اینکه حجاب دختر ایرانی رعایت شود آنها از لباس کاراته استفاده کردند که در این مورد فدراسیون کاراته می‌تواند از آنها شکایت کند. متاسفانه فیلم مبارزه این دختر بسیار وحشتناک است چرا که او کاملا غیرحرفه‌ای بود و نمی‌دانست در این مواقع چه کاری باید انجام دهد. در این گونه مسابقات معمولا حریف وقتی توانایی مبارزه ندارد دستش را بر روی زمین می گذارد که به داور بفهماند شکست را قبول کرده است و دیگر توانایی مبارزه ندارد اما این دختر به قدری از این رشته بی‌اطلاع بود که دستش را بر زمین نگذاشت و دارو هم مبارزه را متوقف نکرد. بعد از دریافت ضربات هم دختر از روی رینگ بلند شد و کاملا گیج بود اما اصرار داشت که دوباره مبارزه کند.»


رشیدی با تاکید بر اینکه برخی افراد کلاه‌بردار وسودجو ورزشکاران را به این مسابقات اعزام می‌کنند،‌ اظهار کرد: «متاسفانه برخی افراد هستند به نام «کار‌چاق‌کن» که هدفشان همین است. آنها پول می‌گیرند که مسابقه برگزار کنند و در مقابل ورزشکاران را به این رقابت‌ها اعزام کنند. آنها به ورزشکار هم وعده جایزه و پول می‌دهند که البته برخی از آنها پول نمی‌گیرند و تنها برای مشهور شدن به این مسابقات می‌روند.»


او با بیان اینکه به طور کلی در دنیا، در مسابقات ورزشی شرط‌بندی امری عادی است، بین ورزشکاران این حرفه هم کاملا طبیعی است، افزود: «برخی از آنها پول می گیرند که به این مسابقات بروند و در آن بازنده شوند. در واقع برای برد و باخت در این مسابقات شرط‌بندی می‌شود.»


رئیس فدراسیون ورزش‌های رزمی عنوان کرد: «البته من شنیدم پدر این دو دختر پولی نگرفته است و حتی وجهی برای اعزام دخترانش به این مسابقات هم پرداخت کرده است. به هر روی، افراد سودجو و کلاه‌بردار در همه جا وجود دارند و تنها راهش این است که به خانواده‌ها اعلام کنیم اگر مسابقه‌ای برگزار می‌شود و آنها قصد دارند فرزندانشان را به این رقابت ها بفرستند باید از طریق فدراسیون استعلام بگیرند و نامه شورای برون‌مرزی را داشته باشند.»


رشیدی همچنین به صحبت‌های پدر این دو دختر اشاره کرد و گفت: «‌ما نمی‌توانیم در این مورد دخالتی داشته باشیم چرا که اولا این موضوع در حیطه فدراسیون ما نیست. ضمن اینکه پدر آنها اعلام کرده با هزینه شخصی دخترانش را اعزام کرده است و این کار را هم دوباره تکرار می‌کند. در این مواقع ما تنها می توانیم به آنها اخطار بدهیم که از آرم هیچ فدراسیون و یا پرچم ایران استفاده نکنند.»


باتوجه به اینکه آرینا معافی دختر 12 ساله ایرانی در مسابقات ارمنستان از لباس کاراته استفاده کرده سرپرست فدراسیون کاراته در مورد نحوه برخورد با این ورزشکار به خبرنگار ورزشی آنا گفت: « علت استفاده از لباس کاراته رعایت حجاب اسلامی بود.»


سیدحسن طباطبایی در ادامه گفت: «‌هیچ مسابقه کاراته‌ای در ایران و خارج از کشور در قفس برگزار نمی‌شود. حتی سبک‌های آزاد کاراته هم چنین مسابقاتی را که در قفس برگزار شود، ندارند. علت مبارزه این دختر ایرانی در مسابقات قفس ارمنستان با لباس کاراته پوشش مناسب آن برای بانوان است. آنها بدون مجوز ما از لباس فدراسیون کاراته استفاده کردند و ما هم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.»


همچنین مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا در پاسخ به این سوال که آیا وزرارت ورزش قصد ممانعت از حضور این دو دختر رسمی کار در مسابقات «MMA»را ندارد گفت: «‌روال قانونی ورزشکاری که به مسابقات برون‌مرزی می‌رود این است که از طریق فدراسیون مسابقه‌ای که قصد حضور در آن را دارد، تایید شود و بعد درخواست اعزام به مسابقات برون‌مرزی به شورای برون‌مرزی فرستاده می شود تا نامه قانونی خروج صادر شود. متاسفانه در این مورد هیچ نامه‌ای از شورای برون‌مرزی صادر نشده و مشخص است که این ورزشکاران بدون مجوز به این مسابقات اعزام شده‌اند.»


وی افزود: «‌این ورزشکاران با هزینه شخصی فرستاده شدند و در مورد شخص هم وزارت ورزش نمی تواند ورود کند. مشخص نیست این مسابقات از طریق چه کسانی برگزار می‌شود چرا که فکر کنم حتی در کمیسیون‌های جهانی هم این مسابقات با این میزان خشونت در رده سنی نوجوانان مورد تایید نیست.»


انتهای پیام/

برچسب ها: ارمنستان
ارسال نظر
قالیشویی ادیب