دکتر طهرانچی: موضوع غزه فراتر از یک لشكرکشی جغرافیایی است/ دانشگاههای جهان باید چرایی کودککشی در جنگ غزه را بیابند
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وبینار علمیبینالمللی «غزه مظلوم و حقوق بینالمللی» توسط معاونت بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی و با سخنرانی دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اندیشمندانی از کشورهای بوسنی و هرزگوین، عراق، هند، افغانستان، یمن، آرژانتین، نروژ و ژاپن در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست با ادای احترام به امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی و آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری گفت: امام خمینی (ره) احیاگر نظامی شدند که توانست افشاگر رفتار ظالمان و امید مقاومت و نویدبخش فردای بهتر برای همه مستضعفان جهان باشد.
شهدای انقلاب اسلامی نیز با اهدای خون، خود این درخت را تنومند کردند و باعث شدند تحولات جهان به گونه دیگری رقم بخورد. مقام معظم رهبری به حق این مسیر استکبار ستیزی را ادامه داده و معیارهایی به جامعه اسلامی دادند که با آن بتوانیم دشمن را بشناسیم و فریب آنها را نخوریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سوال که چرا دانشگاه و متفکران باید نسبت به نسلکشی و کودککشی رژیم صهیونیستی در غزه عکسالعمل نشان دهند، اظهار کرد: بنده هفته گذشته در سمینار «طوفان الاقصی؛ روایتها و واقعیتها» به بررسی واکنش ۲۵۰ دانشگاه اول دنیا که در نظام QS دارای رتبههای بالا هستند، پرداختم. در این تحقیق ۹۶ دانشگاه در سایت یا فضای استاد دانشجویی نسبت به جنایات رژیم اسرائیل عکسالعمل نشان داده بودند که ۹۵ درصد فضای دانشجویی و ۴۴ درصد واکنش سایتها موضعگیری مثبت و در حمایت مردم غزه داشتند. این موضوع نشان میدهد امروز غزه به عنوان یک موضوع برای جامعه نخبگانی جهان مطرح است در حالیکه تا یک دهه قبل اگر استاد یا دانشجویی در غرب نسبت به موضوعی که یک طرف به رژیم صهیونیستی مربوط میشد انتقاد میکرد از تدریس یا تحصیل منع میشد.
وی با بیان این پرسش که آیا دانشگاهها در فرآیند اتفاقات در غزه سهم دارند؟ گفت: آنچه در قرن ۲۱ با آن مواجهایم، محصول ۷۰ سال حضور دانشگاه در عرصه حکمرانی است و دانشگاه مولد ابزار نظری و عملی نظام سلطه بوده است. عناوینی همچون حقوق بشر، حقوق بینالملل و... زاییده متفکران دانشگاهی بوده و از سوی دیگر سلاحهایی که قلب ساختمانها و بیمارستانهای غزه را میشکافد، محصول تحقیقات و فناوریهای دانشگاه است.
وی ادامه داد: اگر به دانشگاه ابتدای قرن بیستم برگردیم، دانشگاه عرصه علم و فرهنگ بود و حداکثر به علوم حکمرانی میپرداخت، فرهنگبنیان بود و بر علوم انسانی تکیه داشت. اما بعد از جنگجهانی با چرخشی که در ایالات متحده به سمت علوم پایه صورت گرفت، نظام NBIC بهوجود آمد و دانشگاه در دوران جنگ سرد در سختافزار به فناوری روی آورد و فناوری به عنوان ماحصل دانشگاهیان، در کنار علم و فرهنگ تبدیل به رکن سوم دانشگاه شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: محصول فناوری نرم که در دانشگاه به وجود آمد، تحت عنوان حقوق بشر در عالم سیاست مطرح شد و خمیرمایههای فروپاشی شوروری و بلوک شرق را تولید کرد، در فناوری سخت بخشی از این تلاش دانشگاه منجر به تسلیحات هستهای و نظامی شد؛ بنابراین دانشگاه در یک سوی این جریان قرار دارد و مانند خانوادهای است که فرزندی درنده خویی را تربیت کرده است. قرار بود دانشگاه اخلاق فناوری، فلسفه فناوری و فرهنگ فناوری را هم به محصولات خود زمینه کند، اما این اتفاق نیفتاد و نتیجه این شد که امروز حاکمانی بی صلاحیت و دزدانی با چراغ روشن به دزدیدن کالای انسانیت، مبارزت ورزیدند.
دکتر طهرانچی یادآور شد: موضوع جنگ از دیرباز مطرح بوده و اکنون نیز بحث برسر جنگ رژیم صهیونیستی و غزه نیست، بلکه بحث کودک کشی است که در دنیای امروز نیز یک واژه و امر قبیحی است. نظام آمریکا وقتی مدیرعامل شبکه اجتماعی تیک تاک را در کنگره محاکمه میکرد، مدعی بود که حریم کودکان را حفظ نمیکند. این یعنی کودک حق دارد برای فردا بماند. اما اکنون چه شده است که یک کودکشی بزرگ در غزه اتفاق میافتد و مجامع بین المللی هیچ کاری انجام نمیدهند. تا کنون ۵ هزار کودک در غزه به شهادت رسیدند که باید گفت «بِأَیِّ ذَنب قُتِلَت».
وی تصریح کرد: اکنون این بحث مطرح است که چرا ساختههای دانشگاه در عرصه جنگ نرم نمیتواند واکنش مناسب نسبت به رفتار سبوعانه که دانشگاه در قرن ۲۰ و ۲۱ موید آن بوده، انجام دهد. دانشگاهها نمیتوانند بگویند که در توسعه سلاح نقشی نداشتند، چرا که فناوری آن در دانشگاه غرب شکل گرفته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن استفاده از سلاح هستهای و انواع سلاحهای کشتار جمعی، اظهار کرد: این موضع گیری مقام معظم رهبری و حرام دانستن انواع سلاحهای کشتار جمعی و هستهای نشان میدهد که اگر حاکمیت خدا، حاکمیت دین و حاکمیت اخلاق در فناوری جاری باشد، صلح آمیز خواهد بود، اما اگر آنها را رها کنیم، شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود. انیشتین در تحولات علم قرن ۲۰ بسیار مؤثر بود، اما نمیتوان نامههای او به روزولت که منجر به پروژه منهتن و کشته و زخمی کردن بیش از ۴۰۰ هزار نفر در ژاپن شد را کتمان کرد. دانشگاه و دانشمندان باید بیندیشند که چگونه مولود آنها به انسان کشی منجر نشود و این سؤال جدی پیش روی دانشگاههاست. حوادث غزه نقطه عطفی را آغاز کرده که دانشگاهها در آن باید بیشتر بیندیشند.
وی خاطرنشان کرد: حقوق بین الملل بلکه حقوق انسانیت میطلبد که متفکران دور هم بیایند و درباه این موضوع بحث کنند. خداوند متعال در آیه ۴۱ سورم روم میفرماید: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» یعنی در زمین و دریا فساد ظاهر میشود که به واسطه دست ساختههای بشر ایجاد شده است. خداوند نتیجه بعضی از آنها را به انسان میچشاند، برای اینکه هوشیار شویم و باز گردیم. دانشگاه و متفکران، امروز با مشاهده کودک کشی باید باز گردند و فکر کنند که چرا راه اشتباهی را طی کرده اند که دنیا ابزاری را در دست یک رژیم متوهم و متوحش که بویی از اخلاق و انسانیت نبرده، قرار داده است. هیچ منطق و تفکری نمیتواند چنین جنگی که یک طرف آن آخرین سلاحهای جنگی و طرف دیگر کودکان و زنان بی دفاع است را بپذیرد. موضوع غزه فراتر از یک لشکرکشی جغرافیایی است، یک موضوع انسانی است که باید دانشگاههای جهان برگردند و در روش خود تفکر و تعقل کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امیدواریم بتوانیم سهمی در این بیدارباش جهانی داشته باشیم.
انتهای پیام/