مهارتآموزی امید را در دل دانشجو زنده میکند/ تقویت هوش هیجانی دانشآموختگان در محیط فرهنگیاجتماعی
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرهنگ چیزی است که جهان و رشد شخصی ما را شکل میدهد. زبانها، سنتها و باورهای مختلف چیزهای زیادی را در مورد اینکه ما از کجا آمدهایم و چه کسی هستیم، نشان میدهد و بایستی آموزش فرهنگی را ضروری بدانیم. آموزش فرهنگی شامل توسعه همه هنرها، موسیقی، زبان، ادبیات و میراث جهانی است.
از آنجاییکه آموزش فرهنگی به انتفال دانش، توسعه فردی و مشارکت در جامعه کمک میکند، باید در اولویت قرار گیرد. این اتفاق منجر به شکوفایی استعدادهای خاص دانشجویان و دانشآموزان میشود. این آموزش دانشجویان را با زیباشناسی و اخلاق آشنا میکند تا احساسات خود را بهخوبی بیان کنند و به دنیای اطراف خود معنا دهند.
آموزش فرهنگی دانشجویان را قادر میسازد تا راههای یادگیری و برقراری ارتباط را کشف کنند. این امر آگاهی تاریخی را ارتقا میدهد، به درک هویتهای فردی کمک میکند و نگرشهای خلاقانه و کنجکاو را تشویق میکند که میتواند در طول زندگی آنها مفید باشد.
ارتقای مهارتهای شغلی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید در این خصوص اقداماتی صورت بگیرد. دانشجویان میتوانند در دورههای مهارتآموزی شرکت کنند که توسط دانشگاه یا سازمانهای متخصص برگزار میشود. این دورهها به توسعه مهارتهای شغلی و فرهنگی دانشجویان کمک بزرگی میکند.
شرکت در پروژههای عملی و کارآموزی در دانشگاه یا سازمانهای مرتبط با رشته تحصیلی میتواند به تقویت مهارتهای شغلی دانشجویان کمک کند. فعالیتهای داوطلبانه دانشجویان همانند کمک به جوامع محلی یا مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و هنری از جمله فعالیتهایی است که منجر به تقویت مهارتهای شغلی میشود.
نتایج مطالعات نشان میدهد که تمام عوامل اجتماعی مورد بررسی، شامل فرهنگ، خانواده، گروههای دوستی، ورزش و سرگرمی و ارتباطات و اطلاعات، به ترتیب ذکرشده بیشترین تأثیر را بر تعلیم و تربیت و آموزش دانشجویان دارد؛ از این رو باید نقش این عوامل اجتماعی را در برنامهریزیهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها در نظر بگیریم.
دانشگاه یک فضای مناسب برای تربیت فرهنگیاجتماعی دانشجویان فراهم میسازد. فضای فرهنگیاجتماعی دانشگاه به عنوان یکی از عوامل تعیینکننده برای مهارتآموزی و حرفهای شدن مجموعه کارکنان آینده کشور و توسعه دانشگاه بهشمار میآید. همچنین توجه به محیط آموزشی به عنوان زیر سیستمی از محیط اجتماعی فرهنگی برای ارتقای مهارتآموزی شغلی، فرهنگی و اجتماعی ضرورت دارد.
دانشگاهها به عنوان یک مؤسسه آموزش عالی باید شرایط مطلوبی را برای رشد متنوع شخصیت دانشجویان ایجاد و به خودگردانی آنها کمک کند
محیط فرهنگیاجتماعی دانشگاه به هوش هیجانی دانشجویان کمک بزرگی میکند. همانطور که میدانید دانشجویان آینده کشور را میسازند؛ بنابراین دانشگاه باید برای تربیت فرهنگیاجتماعی توقعات و انتظارات آنها را برآورده سازد، زیرا ظهور پتانسیلهای دانشجویان در ارتقا و پیشرفت کشور اساسی است.
دانشگاهها به عنوان یک مؤسسه آموزش عالی باید شرایط مطلوبی را برای رشد متنوع شخصیت دانشجویان ایجاد و به خودگردانی آنها کمک کند. فضای آموزشی دانشگاهها به عنوان مجموعهای از محیط اطلاعاتی و آموزشی و محیط فرهنگیاجتماعی در نظر گرفته میشود؛ بنابراین این محیط آموزشی بهترین مکان برای تربیت فرهنگیاجتماعی دانشجویان بهشمار میآید و قصد داریم جویا شویم که دانشگاه برای تربیت فرهنگیاجتماعی چه اقداماتی انجام میدهد.
از آنجاییکه دانشگاهها با هدف انتقال دانش و ارائه آموزشهای تخصصی، فنی و مهارتی در کشور تأسیس شده است، درصدد برآمدیم با دو تن از دانشجویان برتر گفتوگویی کنیم و توقعات و انتظارات را از زبان خودشان بشنویم.
رابطه مستقیم آگاهی دانشجویان با دورههای کارورزی
الیاس قنبرزاده فشمی، دانشجوی دکتری برتر درباره محیط دانشگاه از لحاظ علمی و آموزشی به خبرنگار علم و فناوری آنا، میگوید: برای دانشجویانی که از شهرستانهای مختلف ایران به دانشگاه واحد علوم و تحقیقات میآیند و تحصیل میکنند، شرایط خوابگاهی داخل دانشگاه همانند دانشگاههای دولتی فراهم می شود.
وی با بیان اینکه بازدیدهای علمی میتواند انگیزه دانشجویان را افزایش دهد، اظهار میکند: اگر در هر مقطع تحصیلی و در هریک از دروس دانشگاهی دررشتههای مختلف بازدیدهای علمی بیشتر شود موجب ایجاد انگیزه بیشتر دانشجویان و آشنایی با رشته خود به صورت علاقهمندی مستمر خواهد شد.
این دانشجوی دکتری بیان میکند: اگر دوره های کارآموزی در هر رشته بیشتر شود این امر موجب آگاهی بیشتر دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی با بازار کار و ارتباط بیشتر محیط دانشگاه با صنعت خواهد شد.
قنبرزاده فشمی ضمن تشکر و قدردانی از اساتید دانشگاهها، ادامه میدهد: به طور کلی اساتید دانشگاه در محیط دانشگاه حضور فعال دارند و به لحاظ علمی و تحصیلی با دانشجویان تعامل بسیار خوبی دارند.
وی اظهار میکند: کادر اجرایی و آموزش دانشگاه همواره در آگاهیبخشی به نیازها و سوالات اداری دانشجویان در پبش بردن انجام امور آموزشی خود در هر ترم تحصیلی همکاری لازم را دارند.
این دانشجوی دکتری مطرح میکند: بخش مالی و صندوق رفاه دانشگاه در کمک کردن به دانشجویان به لحاظ امور شهریه مساعدت کافی را انجام میدهند.
قنبرزاده فشمی اضافه میکند: امکانات دانشگاه به لحاظ محیط کتابخانه، مسجد، آزمایشگاهها، کلاس درس، دفترنشریات، رستوران، سالنهای ورزشی، سیستم حملونقل یک محیط آماده به منظور استفاده دانشجویان فراهم است.
حمایت از طرحهای کلان پژوهشی کشور ضرورت دارد
یاسین سرو اهرابی، دانشجوی سال آخر دکترای میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به خبرنگار آنا، میگوید: توقع داریم طرحهای پژوهشی انجامشده از طرف مراجع مربوطه پیگیری و از برگزیدگان مسابقات علمی مختلف در ارکانهای مربوطه استفاده شود.
وی ادامه داد: همچنین انتظار میرود برگزیدگان طرحها و مسابقات مختلف بهعنوان هیئت علمیهای آتیه در دانشگاهها انتخاب شوند و از طرحهای کلان کشوری برای بهبود روند پژوهشی موجود حمایت گسترده کنند.
این دانشجوی دکتری با بیان اینکه دغدغه توسعه و پیشرفت ایران و ادامه دادن راه شهدا را داریم، اظهار کرد: عدم اختصاص آزمایشگاههای تخصصی جهت انجام پروژههای جدید در حوزه زیستی (کمبود امکانات و تجهیزات) همواره از مشکلات اساسی دانشجویان است.
اهرابی با بیان اینکه دانشگاهها بایستی مهارتمحور باشند، عنوان کرد: دانشگاهها بایستی در تربیت دانشجویان از روشهای سنتی مانند جزوهنویسی و کتابهای قدیمی اجتناب کنند.
وی با اشاره به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: دانشگاههای آینده بایستی دانشجویان مهارتمحور تربیت کنند.
در دنیای امروزی که به سرعت در حال تغییر است، حفظ مهارت و تخصص مهم است. توسعه مهارت، فرآیند کسب مهارتهای جدید است؛ اما فقط مسئله این نیست که به عنوان یک متخصص در زمینه خود شناخته شوید. مزایای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، اینکه بتوانید دانش خود را بهبود بخشید یا به روز کنید، تأثیر مثبتی بر اعتماد به نفس، آینده شغلی، سلامت و درآمد شما خواهد داشت. در این گزارش با مدیر کل اداره مهارت دانشگاه تهران گفتوگویی کردم تا در مورد اهمیت توسعه مهارت جویا شویم، زیرا همانطورکه میدانید مهارتآموزی برای هر فردی که مسیر شغلی خاصی را در نظر میگیرد، بسیار مفید است.
مهارتآموزی دغدغه دانشجویان را میکاهد
فرشته امین، مدیر کل اداره مهارت دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نیز عنوان می کند: یکی از مراحل حساس و مهم در زندگی نیروهای فعال و جوان هر کشور، ورود به دانشگاه است و بسیار اهمیت دارد.
وی ادامه می دهد: افرادی که به عنوان دانشجو بعد از کنکور وارد دانشگاهها میشوند، منابعی از امید، انگیزه، آرزو و ایده هستند. دانشجویان تازهنفس جویای علم و دانش و آینده خوب اند و با عشق و امید وارد دانشگاه میشوند.
مدیر کل اداره مهارت دانشگاه تهران با بیان اینکه هماکنون ما نسل دانشآموخته و آموزشدیده پرورش میدهیم، تصریح می کند: افرادی که وارد دانشگاه شدند و دورههای آموزشی آکادمیک را طی کردند تنها طیف وسیعی از فارغالتحصیلان بیکار را ایجاد کردهاند.
امین عنوان می دهد: امید و آرزوهای دانشجویان در ابتدای ورود به دانشگاه تبدیل به دغدغههای بزرگ میشود و هر زمان که به آینده خود فکر میکنند، مأیوس میشوند، زیرا بعد از گذراندن دوره دانشگاهی مسیر شفافی را برای خود نمیبینند و دغدغه کار در اولویت قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه آموزش در کشورهای توسعهیافته نقش بیبدیل و کلیدی دارد، ادامه می دهد: آموزش موضوع بسیار مهمی است و نمیتوانیم آن را نادیده بگیریم؛ اما با این وجود نباید به دنبال آموزش صرف باشیم و تربیت نسل ماهر، باتجربه و مهارت باید در اولویت قرار گیرد.
مدیر کل اداره مهارت دانشگاه تهران مطرح می کند: دانشجویان بعد از فارغالتحصیل شدن نباید دغدغه جستجوی شغل را داشته باشند؛ اما مشکلات دیگری نیز وجود دارند. وقتی پای صحبت مدیران صنعت مینشینیم، میبینیم که انتظارات بیشتری از دانشجوهای فارغالتحصیل دارند، زیرا آنها مهارت لازم و کافی را ندارند؛ از این رو به افراد باتجربه و حرفهای روی میآورند.
امین با اشاره به حلقه مفقوده دانشگاه، ادامه می دهد: افزایش سطح اشتغالپذیری، مهارتآموزی، کارآفرینی و خلاقیت دانشآموختگان باید مورد توجه قرار گیرد. به بیان دیگر، باید در کنار ارائه آموزشها و گذراندن دورههای رسمی آکادمیک با آموزش مهارتهای نرم و سخت سطح اشتغالپذیری دانشجویان را افزایش دهیم.
وی اضافه می کند: دانشآموخته ما باید مهارت ارائه و معرفی مناسب خود را داشته باشد، بتواند یک نامه اداری بنویسد. باید بتواند در یک مصاحبه شغلی با موفقیت شرکت کند، توانایی انجام مذاکره داشته باشد و از هوش هیجانی خود برای برقراری ارتباط موثر با دیگران استفاده کند. این مهارتهای نرم باید در کنار مهارتهای سخت در دانشگاه به دانشجویان آموزش داده شود. برای جلوگیری از تربیت دانشجوی بیکار و بهبود وضع موجود، باید افزایش مهارتآموزی و اشتغالپذیری دانشجویان را در اولویت قرار دهیم.
مدیر کل اداره مهارت دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه تهران در راستای ارتقای مهارتآموزی دانشجویان اقداماتی انجام داده است، اظهار می کند: ادارهای تحت عنوان اداره کل مهارت در ساختار رسمی شروع به کار کرده است. از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و نهاد آموزش عالی انتظار میرود شروعکننده و آغازکننده چنین مسیر باشد تا دانشگاهها و نهادهای آموزشی دیگر هم بتوانند از آن الگو برداری کنند.
امین ادامه می دهد: اداره کل مهارت از قرار گرفتن پنج کلیدواژه از جمله مهارتآموزی، هدایت شغلی، اشتغالپذیری، رصد اشتغال و تجربهاندوزی ایجاد شده است. مأموریت اداره کل مهارت این است که بتواند سطح اشتغالپذیری و مهارتهای دانشجویان و فارغ الاخصیلتن را با مشارکت سازمانهای داخلی و بینالمللی و با التزام نقشه علم و فناوری کشور و بر مبنای اجرای برنامهها و اقدامات هدفمند در این حوزهها ارتقا دهد.
وی با اشاره به نقش مهارتآموزی در تربیت فرهنگیاجتماعی دانشجویان، ادامه می دهد: قصد داریم با مهارتآموزی و ایجاد فرصتهای شغلی و افزایش سطح اشتغال پذیری افراد در دانشگاه تهران، دغدغههای قشر دانشجو را به عنوان منبعی از نشاط و انگیزه کاهش دهیم و به رشد و پرورش دانشجو یان کمک کنیم. ایجاد امید و نشاط در قشر دانشجو یکی از اهداف مهم برنامههای فرهنگیاجتماعی دانشگاه بهشمار میآید.
دانشیار دانشگاه تهران با بیان اینکه برنامههای ویژهای در اداره کل مهارت شامل اردوهای مهارتی، نمایشگاه کار، بوت کمپهای تخصصی و … در نظر گرفتیم، اظهار می کند: پردیسهای علم و فناوری مانند پردیس شهید چمران و الوند اخیرا در دانشگاه تهران شروع به فعالیت کرده است و میخواهیم در این پردیسها با برگزاری اردوهای مهارتی علاوه بر آموزش انواع مهارتها، تعامل سازندهای با سازمانها بهویژه در شهرکهای صنعتی جوار این پردیسها برقرار کنیم و از ظرفیتهای موجود آنها در این حوزهها استفاده کنیم و همه این اقدامات در راستای زنده نگه داشتن امید و انگیزه جهت ساختن آیندهای روشن برای دانشجویان است.
دانشجویان برای رشد اقتصادی و ثبات اجتماعی و همچنین موفقیت شخصی نیاز به مهارتآموزی دارند. آنها با ارائه آموزش و تشویق کارکنان میتوانند مهارتهای خود را بهروزرسانی و روحیه خود را تقویت کنند و در عین حال بهره وری و کارایی را در محل کار خود افزایش دهند.
انتهای پیام/