دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گیاهخواری کنید تا جوان بمانید

گیاهخواری کنید تا جوان بمانید
مطالعه اخیر روی دوقلو‌های همسان نشان می‌دهد که رعایت رژیم گیاهخواری یا دست‌کم گنجاندن مواد گیاهی بیشتر در برنامه غذایی روزانه، علاوه بر سلامت قلب و کاهش وزن به کندشدن روند پیری هم کمک می‌کند.
کد خبر : 883082

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از بیزنس اینسایدر، نتایج به‌دست‌آمده از پژوهشی که به تازگی از سوی محققان دانشگاه استنفورد در باب تأثیر رعایت رژیم گیاهخواری بر سلامت انسان انجام شد، حاکی از آن است که این نوع رژیم غذایی به افزایش سلامت قلب و همچنین کند شدن روند پیری در انسان منجر می‌شود.

این مطالعه شامل ۲۲ گروه دو نفره از دوقلو‌های همسان با میانگین سنی ۴۰ سال بود که از هر گروه یکی به طور تصادفی انتخاب شد تا در یک بازه زمانی هشت هفته‌ای، رژیم غذایی کاملاً گیاهخواری را رعایت کند و همزمان، قرار شد که قل همسان او در همان بازه زمانی رژیم غذایی همه‌چیز‌خواری را دنبال کند.

البته هر دو این مدل‌ها به لحاظ تغذیه‌ای متوازن بودند و با رعایت پرهیز از قند اضافه یا مواد غذایی فرآوری‌شده طراحی شدند.

بعد از هشت هفته، محققان متوجه شدند که سطح کلسترول و انسولین در خون آن‌هایی که رژیم گیاهخواری را دنبال کردند، سیر نزولی داشته است و کاهش وزن چشمگیری را هم نشان می‌دهند؛ اما از میان نتایج به‌دست‌آمده، از همه جالب‌تر این است که گیاهخواران در مقایسه با قل‌های همسانی که در طول دوره تحقیق، رژیم همه‌چیز خواری را دنبال کردند، به لحاظ بیولوژیکی جوانتر مانده بودند.

به گفته «کریستوفر گاردنر» (Christopher Gardner) محقق ارشد این مطالعه با توجه به اینکه اکثر ما به دنبال افزایش طول عمرمان هستیم، رعایت رژیم غذایی گیاهی برایمان سودمند خواهد بود.

البته، خیلی از افراد دخیل در این مطالعه از رعایت رژیم غذایی کاملاً گیاهی راضی نبودند و اکثر آن‌ها هم بعد از پایان دوره تحقیق از ادامه این رژیم امتناع کردند. برای همین است که گاردنر می‌گوید: لزومی ندارد افراد رژیم گیاهخواری سفت و سختی را دنبال کنند؛ اما با توجه به مزیت‌های اثبات‌شده‌ای که این رژیم دارد، توصیه می‌شود که منابع گیاهی بیشتری در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

نتیجه به‌دست‌آمده از این مطالعه تأیید‌کننده شواهد قبلی مبنی بر این است که عادت گیاهخواری با زندگی سالمتر در ارتباط است و احتمالاً بر طول عمر انسان می‌افزاید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته