دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌و‌گو با آنا؛

داریوش ارجمند: نمی‌توان خلاقیت را از بیرون به بازیگر تزریق کرد

داریوش ارجمند: نمی‌توان خلاقیت را از بیرون به بازیگر تزریق کرد
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون معتقد است که خلاقیت امری درونی است و نمی‌توان آن را از بیرون به بازیگر تزریق کرد.
کد خبر : 882994

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، سید مرتضی حسینی ـ داریوش ارجمند بازیگر شناخته‌شده سینما، تئاتر و تلویزیون با انبوهی از نقش‌های ماندگار در این سه قالب هنری است.

او در نخستین نقش جدی سینمایی خود در فیلم «ناخدا خورشید»به کارگردانی ناصر تقوایی خوش درخشید و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از پنجمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۵) از آن خود کند. درادامه نیز با حضور در فیلم‌هایی همچون «کشتی آنجلیکا»، «پرده آخر»، «آدم برفی»، «اعتراض»، «مسافر ری»، «قاعده بازی»، «ازدواج به سبک ایرانی»، «راه آبی ابریشم»، «روز بلوا» و... به یکی از بازیگران صاحب‌نام دهه‌های اخیر تبدیل شد.

ارجمند برای نقش‌آفرینی کوتاهش در فیلم «سگ کشی» بهرام بیضایی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۹) دریافت کرد؛ ضمن اینکه پیش از آن دو بار برای فیلم‌های جستجوگر (۱۳۷۸) و اعتراض (۱۳۷۸) نیز نامزد دریافت این جایزه شده بود.

نمی‌شود خلاقیت را از بیرون به بازیگر تزریق کرد/ با تقلید مخالفم
این بازیگر ۷۹ ساله برای مخاطبان تلویزین نیز نام و چهره‌ای آشناست. بازی در نقش «مالک اشتر» در سریال ماندگار امام علی (ع)، شاه‌نقش ارجمند در قاب تلویزیون بود. در سال‌های بعد نیز مجموعه‌هایی همچون «روز‌های زندگی»، «پلیس جوان»، «به سوی افتخار»، سه‌گانه «ستایش»، «بانو»، «مرضیه» و «یاور» هم محلی برای هنرنمایی او در تلویزیون شد.

این بازیگر شناخته‌شده به تازگی و در دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی که اوایل آذر امسال  در موزه سینما برگزار شد، در کنار فریبا متخصص و فرهاد قائمیان یکی از سه داور این رویداد در بخش بازیگری بود.

در همین ارتباط، داریوش ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با تأکید بر تداوم برگزاری چنین رویداد‌هایی که منجر به کشف استعداد‌های نو در عرصه بازیگری می‌شود، اظهار کرد: توجه به مراکز آموزش بازیگری و فراهم آوردن فضای رقابت برای هنرجویان کار بسیار خوبی است، اما فکر می‌کنم باید روش‌های محک خوردن این هنرجویان را اصلاح کنیم.

وی افزود: آنچه در بازیگری به ویژه برای بازیگران تازه‌کار باید مورد توجه قرار بگیرد، عنصر خلاقیت است. این که بخواهیم در بازی‌های خودمان ادای کس دیگری را دربیاوریم و مثل او دیالوگ بگوییم فایده‌ای ندارد. این شکل کار کردن، از هنرجوی ما بازیگر نمی‌سازد.

نمی‌شود خلاقیت را از بیرون به بازیگر تزریق کرد/ با تقلید مخالفم

بازیگر فیلم «ناخدا خورشید»عنوان کرد: استاد و مربی این هنرجویان باید بازیگری را از وجود هر انسانی بیرون بکشد. یعنی اگر گوهر و استعدادی وجود دارد، این کار آن استاد است که این گوهر را کشف کرده و صیقل بدهد؛ اما در هر صورت خود آن هنرجو باید دارای این گوهر خلاقیت باشد.

ارجمند گفت: اگر قرار بود همه مثل هم باشند و مثل هم بازی کنند که دیگر بازیگری معنا نداشت؛ همانطور که در ادبیات داستانی هم شخصیت‌های متفاوت با خصلت‌های گوناگون داریم وهمین امر باعث ماندگاری شاهکارهای ادبی شده است.

این بازیگر پیشکسوت افزود: از سوی دیگر، وجوه تربیتی یک بازیگر هم تا حد زیادی به ذات آن فرد بستگی دارد و نمی‌توان به راحتی این ویژگی‌ها را تغییر داد. بله، می‌توان روش‌ها و سبک‌های بازیگری را آموزش داد؛ اما نمی‌شود آن خلاقیت و استعداد را از بیرون تزریق کرد.

وی عنوان کرد: تقلید، جریان پویای خلاقیت را بند می‌آورد؛ من هم  پیرو بسیاری از بزرگان این عرصه، با تقلید و تکرار در بازیگری مخالفم.

بازیگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی (ع) گفت: برای اغلب کسانی که به بازیگری روی می‌آورند، در ابتدای کار تصورغلطی شکل می گیرد. این تصور غلط این است که می‌خواهند مثلاً وجوهی از هنر بزرگان این حوزه را دنبال کنند.

نمی‌شود خلاقیت را از بیرون به بازیگر تزریق کرد/ با تقلید مخالفم

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهید مثل زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی شوید، باید همه یا حداقل بخش عمده راهی که او پشت سرگذاشته را طی کنید. اگر می‌خواهید مثل جمشید مشایخی و علی نصیریان باشید، باید همه آن تجربیات را کسب کنید.

بازیگر فیلم سینمایی «آدم برفی» گفت: هنر راه میان‌بر ندارد و نمی‌شود یکشبه، ره صدساله را پیمود. با این حال من به نسل آینده خوشبین و امیدوار هستم و فکرمی‌کنم اتفاقات خوبی را در این عرصه شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب