نمره آزمون بینالمللی پرلز در مدارس دولتی جلوتر از مدارس غیردولتی است
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی محبی در نشستی خبری بهمنظور فرارسیدن هفته پژوهش، بابیان اینکه تحقیق و پژوهش مهمترین عنصر و چیزی که برای زندگی اجتماعی و توسعه و پیشرفت لازم است، در خصوص نتایج دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز و پرلز، اظهار کرد: جفایی در خصوص نتایج ایران در آزمون تیمز و پرلز میشود و آن این است که در حالی این آزمون سواد ریاضی و علوم را میسنجد که عوامل مؤثر بر آن و ابعاد مختلف دانش آموزان را نیز میسنجد، اما به آن توجه نمیشود و فقط خروجی آزمون را ملاک قرار میدهند.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین نتایج آزمون تیمز و پرلز میزان علاقه دانش آموزان ایرانی به مطالعه و میزان اعتمادبهنفس دانش آموزان ایران در دنیا ردیف اول و دوم است.همچنین بر اساس این آزمون میزان علاقه معلمان ما به شغل معلمی در بین کشورهای شرکتکننده دوم است. از سوی دیگر بر اساس این آزمون ما در هر دوره در حوزه عدالت آموزشی رو به رشد بودهایم. در حوزه برابری جنسیتی رو به کیفیت و یکی از بهترینها در قیاس با نتایج سال قبل خود هستیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش با دادن این خبر که برای ارتقا نتایج دانش آموزان در آزمون پرلز برنامهای تدوین شده است، توضیح داد: برای آزمون پرلز که سواد خواندن است برنامه عملی دیدهایم که طی پنج سال انجام گیرد. جامعه هدف را شناسایی کردیم که کدام بخش از مدارس و دانش آموزان ما نمره پایینی در آزمون پرلز کسب کردهاند.
محبی بابیان اینکه نمره خیلی از دانش آموزان مدارس دولتی ما در این دو آزمون جلوتر از برخی مدارس غیردولتی است، تصریح کرد: دانش آموزان در برخی مناطق کم برخوردار نیاز به توجه بیشتری دارند. در این راستا آزمونهایی را تدارک دیدهایم که هرساله بهصورت شبیهسازی آزمون پرلز برای جامعه هدف اجرا شود. میزان رشد در این زمینه را نیز مدنظر قرار دیدهایم که برای مثال از نمره ۲۰ حدود دو نمره سواد خواندن را ارتقا دهیم. با انجام این برنامه از میانگین جهانی بالاتر میرویم.
وی تأکید کرد: در صورت اجرای این برنامه، ما در آزمون بعدی پرلز که در سال ۲۰۲۶ برگزار میشود میتوانیم سر را بلند بگیریم که نتایج ما از میانگین جهانی هم جلوتر خواهد رفت.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش بابیان اینکه باید سنجشی شبیه آزمون تیمز و پرلز برای دانش آموزان در تمام دورههای تحصیلی داشته باشیم، تأکید کرد: در این راستا باید بهصورت استاندارد و ملی سنجش شایستگیهای اصلی دانش آموزان را در دورههای مختلف را داشته باشیم. برنامه این امر هم آماده شده است. در یک مرحله بهصورت آزمایشی این امر را اجرا کردیم و الآن در مرحله تحلیل نتایج این آزمونها قرار داریم.
شیوه نامه اجرای رتبه بندی معلمان به روز شده ست
وی در بخش دیگر سخنان گفت که آییننامه جدید رتبهبندی معلمان آمادهشده و شیوهنامه اجرای آن نیز از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش بهروز شده است.
محبی گفت: الگوی مدرسه تراز در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش آمادهشده و بهزودی ابلاغ میشود و تدوین نقشه سند تحول بنیادین وزارت آموزشوپرورش به پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش محول شد. در حال حاضر تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین مراحل پژوهشی خود را انجام داده و نسخه اولیه و پیشنویس اولیه آن دررفت و برگشت زیاد بین محققین و پژوهشگاه شورای راهبری تحول به ریاست وزیر آماده و تحویل دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش شد.
وی توضیح داد: بر اساس این نقشه راه، اجرای سند تحول بنیادین را در دو سطح دیدیم. یک سطح مربوط به سیاستگذاری و برنامهریزی، تدوین نظامات و آییننامهها، الگوها و تأمین منابع است. این بخش به سطح ستادی اجرای سند معطوف میشود. سطح دیگر معطوف به سطح مدرسه و بهمنظور اجرای سند تحول بنیادین است. سند در این سطح مدرسهای، چند گام دیده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش بابیان اینکه الگوی مدرسه تراز سند تحول را نهایی کردیم، افزود: گام اول برای تحقق مدرسه در تراز سند تحول بنیادین این است که بدانیم مدرسه تراز سند تحول، چه ابعادی دارد تا مدارس بتوانند خود را با آن بسنجند و نظام تعلیم و تربیت نیز بتواند مدارس خود را بر اساس آن بسنجد. گام دوم ما طراحی و اجرای الگوی ارزیابی مدارس بر اساس الگوی تراز است که در این مرحله وضعیت موجود همه مدارس دیده میشود.
محبی ادامه داد: گام سوم انجام برنامه عمل از سوی هر مدرسه برای رسیدن به وضعیت مطلوب است. در این راستا گام اول یعنی ایجاد الگوی مدرسه در تراز سند تحول و گام دوم یعنی ایجاد الگوی ارزیابی آمادهشده است و بهزودی ابلاغ میشود. برای ارزیابی مدارس نیز یک ارزیابی درونی و یک ارزیابی بیرونی در نظر گرفتهایم تا مدارس نیز خودارزیابی داشته باشند. برای ارزیابی بیرونی هممرکز سنجش و پایش آموزشوپرورش بتواند بر اساساً این الگو تمام مدارس را بررسی کند.
وی بابیان اینکه الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین پنج بعد اصلی دارد، افزود: تدوین سند نظام تعلیم و تربیت هوشمند و برنامه آموزش مجازی برای دورههای مختلف به پژوهشگاه محول شده است. در این راستا ما بر روی الگوی برنامه درسی مجازی کارکرده بودیم، شورای عالی فضای مجازی دعوت کردیم و یک الی دو کار خود را به آنها تحویل دادیم. نهایتاً توافق کردیم که یک پروژه کلان طراحی نظام تعلیم و تربیت هوشمند داشته باشیم که این پروژه کلان آغاز شده است.
محبی توضیح داد: بزرگترین مسئلهای که ما در حال حاضر و از سالهای دور تاکنون با آن مواجهیم این است که مدیران ما و اقدام کنندگان ما کارهایی را بدون تفکر و پژوهش انجام میدهند و محققین و متفکران ما پژوهش و تحقیقهایی را انجام میدهند که به صحنه عمل و کاربرد نمیرسد.
وی ادامه داد: هر جا ملاحظه میکنید که طرحی شکستخورده و نتیجه مطلوب را نگرفته است؛ شک نکنید که در مرحله تحقیق خود مشکلاتی و کاستیهایی بوده، بهطوریکه یا آن تحقیق اصلاً انجام نگرفته و یا خوب انجام نگرفته است. اگر مرحله تحقیق و تعمق و تفکر خوب انجام گیرد یقیناً نتیجه آن مطلوب است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، گفت: ما در پژوهشگاه در راستای ستاد ملی هفته پژوهش ذیل وزارت علوم، چند هدف اصلی را دنبال میکنیم. هدف اصلی ما توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش و پژوهشگری در بین مدیران آموزشوپرورش از ستاد آموزشوپرورش تا مدرسه است. این امر به اولویت یکی از مأموریتهای اصلی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش تعریف شده است.
محبی بابیان اینکه ستاد ملی هفته پژوهش ذیل وزارت علوم، امسال دو هفته را برای پژوهش نامگذاری کرده است، اظهار کرد: هفته جاری بهعنوان هفته پژوهش در استانها است و تمام استانهای کشور و ادارات کل آموزشوپرورش و مناطق و دانشگاههای کشور جنبوجوش خاصی دارند و همگی مشغول هستند تا دستاوردهای یک سال قبل خود را نشان دهند. هفته بعد نیز به صورت ملی مراسم و برنامههای هفته پژوهش در تهران برگزار میشود.
وی عنوان کرد: یکشنبه ۱۹ آذر روز نخست هفته پژوهش است که ما مراسم خود را در آن روز آغاز میکنیم. برای این روز دو مراسم ملی داریم. یکی جشنواره برترینهای حوزه دانشآموزی است که از دانش آموزان خلاق و نوآور تجلیل میشود. دیگری تجلیل از معلمان پژوهنده است. روز یکشنبه در اردوگاه باهنر میزبان دو وزیر علوم و آموزشوپرورش و سایر مسئولین هستیم.
وی توضیح داد: عنوان روز یکشنبه "آموزشوپرورش پژوهش محور و ایران مقتدر"، عنوان روز دوشنبه "آموزشوپرورش خلاق و نوآور"، عنوان روز سهشنبه "معلمان پژوهنده و تربیت و آموزش اثربخش و جامعه تمدن ساز"، عنوان روز چهارشنبه "مدرسه پژوهش محور و دانشگاه کارآفرین"، عنوان روز پنجشنبه "پژوهش سرای دانشآموزی و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری"، عنوان روز جمعه "تفکر و پژوهش و تجلی ارزشها در آموزشوپرورش"، عنوان روز شنبه که آخرین روز هفته پژوهش است نیز "مدیریت پژوهش محور و تحقق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش" است.
محبی بیان کرد: شعار محوری و اصلی هفته پژوهش امسال "پژوهش و فناوری، پیشران آموزشوپرورش تحولآفرین و تمدن ساز" است. در مراسم روز یکشنبه افراد در ۹ محور مورد تجلیل قرار میگیرند. بیش از هزار داور کار داوری امسال را برای این جشنواره انجام دادهاند.
انتهای پیام/