دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر محمود عزیزی*

به دانشجویان هنر بها دهیم

اکثریت غریب به اتفاق دانشجویان رشته تئا‌تر تنها به امتحان پایان‌ترم و گرفتن نمره قبولی می‌اندیشند و فرصت اینکه هنر را به صورت عملی فرا بگیرند ندارند.
کد خبر : 8829

یکی از کارکردهای هنر این است که نسل آینده می‌تواند با مراجعه به اثرهای هنری، انقلاب و دفاع مقدس را درک کند و همه این‌ کار‌ها سازنده و کاربرد خاص خودش را دارد.


تناسب روح آدمی برای پذیرش سخن، حسن سلوک و رفتار، همراهی نظم و نثر، شعر و ادبیات یا سایر فعالیت‌های اجتماعی، با هنر آنقدر موزون و هماهنگ است که اگر انسان نبود هنر خلق نمی‌شد. اما چقدر به دانشجویان و وضعیت تحصیلی‌ آنها در این رشته بها داده می‌شود؟


تحلیل مسائل و چالش‌های روز عرصه‌های هنری کشورمان، معمولا یکی از زیربناهای اساسی است که نادیده گرفته می‌شود؛ بدون شک ریشه بسیاری از مشکلات موجود در حوزه‌هایی چون سینما، تئا‌تر، موسیقی و... را باید در مراکز آموزشی، هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنری یافت؛ چراکه اکثریت قریب به اتفاقات هنرمندان از درون همین مراکز برمی خیزند.


اما متأسفانه رشته‌های هنری، به ویژه در سطح آموزش عالی دارای نقائص و ضعف‌های فراوانی است. از مشکلات سخت‌افزاری نظیر کمبود امکانات و تجهیزات که بگذریم، آموزش این گونه رشته‌ها امروز با ناهنجاری‌های نرم افزاری هم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. کافی است گاهی جزوه‌ها و کتاب‌های این رشته‌ها را تورقی کنیم تا به اشتباهات، تحریف‌ها و ضعف علمی و بینشی آن‌ها پی ببریم.


از طرف دیگر متاسفانه با این تعداد دانشجویی که هرساله در رشته‌های هنری بالاخص در رشته تئا‌تر پذیرفته می‌شوند توقع اینکه آموزش به صورت مطلوب در این رشته صورت بگیرد، بی‌مورد است. در کمال تاسف باید بگویم که اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان رشته تئا‌تر تنها به امتحان پایان‌ترم و گرفتن نمره قبولی می‌اندیشند و فرصت اینکه هنر را به صورت عملی فرا بگیرند ندارند. شاید هم به همین دلیل است که فارغ التحصیلان تنها محفوظات ذهنی قوی دارند و مهارت‌های حرفه‌ای لازم را برای ورود عملی به دنیای هنر کسب نکرده‌اند و همچنین فرصت به‌روز کردن دانش خود را هم نداشته‌اند. وقتی این خیل عظیم از مشتاقان را که وارد رشته نمایش می‌شوند، ارزیابی کنیم متوجه می‌شویم بسیاری از آن‌ها مهارت لازم را ندارند و در کارزار تئا‌تر که قرار می‌گیرند با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند که این هم از دیگر مشکلات نظام آموزشی ما است.


امیدوارم در سال جدید شرایط بهتری برای دانشجویان مهیا شود تا آنها بتوانند با گوشت و پوست خود هنر را در دانشگاه درک کنند.. توقعی هم که از دولت و دانشگاه دارم تنها یک چیز است، «به هنر بها بدهید». عید را به دانشجویان مشتاق هنر که بی‌چشمداشت در شرایطی تحصیل می‌کنند که مردم هنوز به هنر به دیده رشته و کار نگاه نمی‌کنند و آن را زنگ تفریح می‌پندارند، صمیمانه تبریک می‌گویم.


*استاد دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه هنر
ارسال نظر
قالیشویی ادیب