دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تأکید شد؛

تناقض برنامه هفتم توسعه با بودجه ۱۴۰۳ کشور

تناقض برنامه هفتم توسعه با بودجه ۱۴۰۳ کشور
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: اگر قرار است اتفاقاتی که در برنامه هفتم دیده شده رخ دهد باید بورسی پررونق و قابل اعتماد داشته باشیم؛ اما در این میان سیاست انقباضی در بحث بودجه مطرح است؛ بنابراین این دو موضوع خیلی همدیگر را تأیید نمی‌کنند؛ بلکه رد هم می‌کنند.
کد خبر : 882796

علی بهشتی روی، کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی خود از جایگاه بازار سرمایه در برنامه هفتم توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: درمورد جایگاه بازار سرمایه در برنامه هفتم می‌توان گفت با نگاهی به این برنامه موضوعی که بسیار مورد توجه می‌نماید، این است که به‌طور کلی به وزارت خانه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و صندوق ذخیره فرهنگیان تکلیف شده که سهام خود را در بنگاه‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی که دارند، واگذار کنند و قاعدتاً این واگذاری همیشه از طریق بورس و بازار سرمایه شکل می‌گیرد، چون هیچ مکانیزم قانونی دیگری برای نقل و انتقال سهام شرکت‌های سهامی عام نداریم که در نظر گرفته شده باشد؛ بنابراین باید معاملات از طریق بازار سرمایه شکل بگیرد و انجام شود.

وی ادامه داد: اگر قرار است دولت، مؤسسات دولتی و وزارت خانه‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند باید بازار سرمایه پررونقی داشته باشیم تا وقتی سهام شرکت یا نهادی در آن عرضه می‌شود به تناسب آن تقاضایی هم وجود داشته باشد و این تقاضا با آن منابعی که در بازار وجود دارد شکل بگیرد تا آن عرضه را پاسخ بدهد.

بهشتی روی با اشاره به لایحه منتشر شده از بودجه ۱۴۰۳ افزود: بودجه ۱۴۰۳ یک بودجه انقباضی است و اکثر صاحبنظران بر این باور هستند که دولت کاهش منابع درآمدی حاصل از فروش نفت را دیده و قرار است با افزایش مالیات‌هایی که از طبقات مختلف جامعه اخذ می‌کند و منابع مختلف درآمدی به نوعی کسری بودجه خود را از محل مالیات‌ها جبران کند.

سیاست انقباضی و بودجه سال آینده 

برنامه هفتم توسعه

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تجربه نشان داده در سال‌هایی که سیاست انقباضی حاکم است، نمی‌توان برای بازار سرمایه رشد چندانی تصور کرد، در واقع اینجا دچار تعارض می‌شویم؛ از یک سو اگر قرار است اتفاقاتی که در برنامه هفتم دیده شده رخ دهد باید بورس قوی داشته باشیم یعنی بورسی داشته باشیم که پررونق و قابل اعتماد باشد و همچنین بتواند آن منابعی را که باید برای فروش مازاد دارایی‌هایی که تکلیف شده به فروش برسد، تأمین کند. از سوی دیگر سیاست انقباضی در بحث بودجه مطرح است؛ بنابراین این دو موضوع خیلی همدیگر را تأیید نمی‌کنند؛ بلکه رد هم می‌کنند.

وی توضیح داد: البته از آنجایی که اقتصاد ایران همیشه شگفتی می‌آفریند چندان نمی‌توان به این موارد استناد کرد و تجربه نشان داده مردم و منابع آزاد و نقدینگی سرگردان جامعه که مهمترین دلیل برای خلق مجدد روز‌های خوب بازار سرمایه هستند به خاطر مسائل و پیشینه فرهنگی که دارند می‌توانند به راحتی گذشته تلخی که موجب سلب اعتماد شده مخصوصا در سال‌های ۹۸ و ۹۹ را نادیده بگیرند و مجدد کافی است چند روز بازار مثبت شود تا دوباره با آن آشتی کنند بنابراین کماکان بازار سرمایه می‌تواند برای جذب منابع سرگردان و سرمایه‌گذاری فاکتور مهم و مناسبی باشد.

پیش بینی‌ها از وضعیت قیمت دلار با توجه به بودجه ۱۴۰۳

به گفته بهشتی روی؛ باید به این موضوع اشاره کرد که اگر نرخ دلار را افزایشی ببینیم کمااینکه اکثر کارشناسان نرخ ۷۰، ۷۵ تومان را برای سال آینده پیش‌بینی کردند، بازار می‌تواند واکنش خوبی نشان دهد، چون ثابت شده همیشه بازار سرمایه به افزایش نرخ دلار واکنش مثبت نشان داده است به‌رغم اینکه به نظر می‌رسد افزایش نرخ دلار به نوعی سفره‌های مردم را کوچک‌تر و زندگی را سخت‌تر می‌کند؛ اما اهالی بازار سرمایه خود را به این دلخوش می‌کنند که قیمت سهام بالا می‌رود و می‌توانند تورم ناشی از آن را پوشش دهند بنابراین عملاً افزایش نرخ دلار می‌تواند عامل محرکی باشد به شرط اینکه از آن‌طرف هم فقط بحث افزایش نرخ دلار مطرح نباشد؛ بلکه فعالیت‌های اقتصادی و سودآوری واقعی شرکت‌ها هم رونق و افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب