دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1402 - 11:58

آمریکا به تل آویو بمب‌های سنگرشکن داد

آمریکا به تل آویو بمب‌های سنگرشکن داد
مقامات آمریکایی اذعان کردند که ایالات‌متحده برای کمک به عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه حماس در غزه، بمب‌های سنگرشکن «بانکر باستر» و ده‌ها هزار نوع تسلیحات و مهمات توپخانه دیگر در اختیار این رژیم قرار داده است.
کد خبر : 882437

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ این مقامات به نشریه وال استریت ژورنال گفتند که افزایش ارسال تسلیحات شامل تقریبا ۱۵،۰۰۰ بمب و ۵۷،۰۰۰ گلوله توپخانه، اندکی پس از حمله هفتم اکتبر آغاز شد و در روز‌های اخیر هم ادامه یافته است.

بر این اساس ایالات‌متحده پیشتر تعداد کل تسلیحاتی را که به اراضی اشغالی ارسال کرده و همچنین انتقال ۱۰۰ بمب ۲۰۰۰ پوندی BLU-۱۰۹ را فاش نکرده است.

انتقال هوایی صد‌ها میلیون دلار مهمات، عمدتاً با هواپیما‌های باری نظامی C-۱۷ که از ایالات‌متحده به تل‌آویو پرواز می‌کنند، نشان‌دهنده چالش دیپلماتیک پیش روی دولت بایدن است.

این در حالی است که مقامات ایالات‌متحده در اظهاراتشان ادعا می‌کنند که از متحد اصلی واشنگتن در منطقه می‌خواهند تا حین استفاده از مهمات مستقرشده، از تلفات غیرنظامیان در مقیاس بزرگ جلوگیری کند. برخی از تحلیلگران امنیتی هم تأکیددارند که انتقال تسلیحات، فشار دولت بایدن بر رژیم صهیونیستی به‌منظور محافظت از غیرنظامیان را کاهش دهد.

برایان فینوکان، مشاور ارشد «گروه بین‌المللی بحران» و مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «به نظر می‌رسد این (ارسال مهمات جدید و باقدرت تخریب بالا) با توصیه‌های آنتونی بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) و دیگران برای استفاده از بمب‌هایی با قطر کوچک‌تر (تسلیحات هدفمند با خسارت جانبی پایین) همخوانی ندارد.»

برخلاف رویه مرتبط با جنگ اوکراین که در آن ایالات‌متحده اطلاعاتی در مورد نوع سلاح‌هایی منتشر می‌کند که در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد واشنگتن اطلاعات کمی درباره تعداد و نوع سلاح‌هایی که در جریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس برای تل‌آویو ارسال کرد، ارائه داده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند عدم افشای اطلاعات، تا حدی نتیجه این واقعیت است که تسلیحات رژیم صهیونیستی از طریق مکانیسم متفاوتی ازجمله فروش‌های نظامی به دست می‌آید. رژیم صهیونیستی یکی از بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان کمک‌های نظامی ایالات‌متحده است و سالانه سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دریافت می‌کند.

تهاجمات رژیم صهیونیستی به غزه، روز جمعه بعد از شکست مذاکرات برای تمدید آتش‌بس یک‌هفته‌ای از سر گرفته شد. مقامات اسرائیلی بار‌ها به آغاز دوباره جنگ، بعد از آتش‌بسی که از ۲۴ نوامبر برقرار شد، تهدید می‌کردند.

زرادخانه توپخانه، بمب‌ها و سایر تسلیحات و تجهیزات نظامی ایالات‌متحده در عراق، افغانستان، سوریه، سومالی و لیبی و دیگر نقاط معمولاً برای هدف قرار دادن آنچه «نیرو‌های دشمن» خوانده می‌شد، مورداستفاده قرار می‌گرفت، اما عکس این قضیه در مورد غزه رخ می‌دهد. رژیم صهیونیستی بمب‌ها را بر سر غزه‌ای می‌ریزد که محیط شهری متراکم و مملو از غیرنظامی دارد.

میک مالروی، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا و از افسران سابق تفنگداران دریایی و سیا می‌گوید: آن‌ها نوعی سلاح‌های انتخابی برای نبرد‌هایی هستند که ما در افغانستان و سوریه در مناطق باز و غیرشهری داشتیم. ایالات‌متحده ممکن است از آن‌ها در مناطق شهری بیشتری استفاده کند، اما ابتدا باید تجزیه‌وتحلیل هدف زیادی انجام دهد تا مطمئن شود که حمله متناسب و مبتنی بر ضرورت نظامی بوده است.

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزارت دفاع آمریکا به درخواست برای اظهارنظر در مورد انتقال تسلیحات پاسخ نداده‌اند. شورای امنیت ملی کاخ سفید هم اظهارنظری نداشت.

بر اساس اعلام مقامات بهداشت و درمان غزه که تحت کنترل حماس است، در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر بیش از ۱۵ هزار تن که عمدتاً زن و کودک بودند، به شهادت رسیده‌اند.

باوجود افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه، در میان مهماتی که ایالات‌متحده به سرزمین‌های اشغالی فلسطین منتقل کرده، بیش از ۵۰۰۰ بمب غیر هدایت‌شونده یا «کور» Mk ۸۲، بیش از ۵۴۰۰ بمب ۲۰۰۰ پوندی با کلاهک جنگی از نوع Mk ۸۴، حدود ۱۰۰۰ بمب GBU-۳۹ با قطر کوچک و تقریباً ۳۰۰۰ بمب از نوع JDAM که بمب‌های غیر هدایت‌شونده را به بمب‌های هوشمند هدایت‌شونده تبدیل می‌کند، به چشم می‌خورد.

این اطلاعات بر اساس فهرست داخلی دولت ایالات‌متحده از تسلیحات به‌دست‌آمده که مقامات آمریکایی برای روزنامه وال‌استریت ژورنال توضیح دادند.

بمب‌های سنگرشکن موسوم به "بانکر باستر" BLU-۱۰۹ یک کلاهک جنگی ۲۰۰۰ پوندی حمل می‌کند و برای نفوذ به عمق یک پناهگاه بتنی طراحی‌شده است. ارتش آمریکا همچنین از این بمب‌ها در جنگ خلیج‌فارس و جنگ در افغانستان هم استفاده کرد.

همچنین تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت آکسیوس از «پایگاه داده انتقال تسلیحات» وابسته به «موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» موسوم به سیپری (SIPRI) نشان می‌دهد ایالات‌متحده بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ هزار نوع سلاح و تجهیزات نظامی شامل هواپیما، وسایل نقلیه زمینی، موشک و بمب، از طریق کمک‌های نظامی به رژیم صهیونیستی داده است.

ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۳ حداقل ۱۶ نوع تسلیحات را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده، ازجمله موشک و هواپیما. بااین‌حال تعداد دقیق و نوع تسلیحات ارائه‌شده، علنی نشده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته