دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

درخواست وثیقه سنگین از دانش‌بنیان‌ها برای دریافت تسهیلات

درخواست وثیقه سنگین از دانش‌بنیان‌ها برای دریافت تسهیلات
نایب رئیس اول کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از مشکلات دانش‌بنیان‌ها برای دریافت تسهیلات آن است که باید وثایق سنگینی را ارائه کنند، این در حالی است که این شرکت‌ها بنیه مالی پایینی دارند.
کد خبر : 882262

عباس جبالباری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در همان اکوسیتم و فضای کسب و کاری فعالیت می‌کنند که سایر فعالان اقتصادی در آن مشغول به کار هستند؛ بنابراین یکی از مهمترین دلایلی که دانش‌بنیان‌ها طی سال‌های زیادی که از شکل‌گیری آن‌ها گذشته نتوانسته‌اند تاثیرگذاری لازم را بر اقتصاد کشور داشته باشند، این است که در همان فضایی فعالیت می‌کنند که سایر فعالان اقتصادی در آن مشغول به فعالیت هستند و با مشکلات آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی نیازمند سرمایه‌گذاری است

نایب رئیس اول کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ایده یا خلاقیت دانش‌بنیان‌ها باید تبدیل به محصول یا خدمت شود، عنوان کرد: تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی نیازمند سرمایه‌گذاری است. در برخی از زمینه‌ها از جمله فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های گذشته تلاش‌ها و موفقیت‌هایی داشته‌اند؛ اما نقش چندانی در بهبود وضعیت اقتصادی نداشته‌اند. این توقع مانند آن است که بگوئیم وزارت صمت وجود دارد چرا صنعت دچار مشکل است در مورد دانش‌بنیان‌ها نیز با وجود ساختاری مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشکلات زیادی برای دانش‌بنیان‌ها وجود دارد.

بانک‌ها از دانش‌بنیان‌ها نمی‌پرسند طرحتان چقدر می‌ارز می‌گویند چند خانه برای وثیقه دارید

دانش‌بنیان‌ها

جبالبارزی خاطرنشان کرد: فضای فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باید بهبود و ریسک فعالیت آن‌ها نیز کاهش یابد. یکی از مشکلات دانش‌بنیان‌ها برای دریافت تسهیلات آن است که باید وثایق سنگینی را ارائه کنند این در حالی است که این شرکت‌ها بنیه مالی پایینی دارند؛ البته این شرایط برای تولیدکنندگان و کارآفرینان نیز وجود دارد و نظام بانکی هیچ گاه به آن‌ها نمی‌گوید که کارشان چه میزان ارزش دارد؛ بلکه به آن‌ها می‌گویند چند خانه و وثیقه دارند که بخواهند برای دریافت تسهیلات بانکی ارائه دهند.

نایب رئیس اول کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در همان اکوسیتم و فضای کسب‌وکاری فعالیت می‌کنند که سایر فعالان اقتصادی در آن مشغول به کار هستند که فضای مناسبی نیست، گفت: یکی از مشکلات دانش‌بنیان‌ها برای دریافت تسهیلات آن است که باید وثایق سنگینی را ارایه کنند این در حالی است که این شرکت‌ها بنیه مالی پایینی دارند.

افراد خلاق و کارآفرین قدر نهاده نمی‌شوند

وی عنوان کرد: افرادی که می‌توانند خلق ثروت کرده و کارآفرین باشند قدر نهاده نمی‌شوند و ارزشگذاری برای آن‌ها نه براساس ایده و توانایی آن‌ها که براساس دارایی‌های منقول آن‌هاست.

نایب رئیس اول کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه با توجه به نیاز بالای سرمایه‌گذاری برای دانش‌بنیان‌ها ارتباط آن‌ها با صنایع دیگر چگونه برقرار شود، خاطرنشان کرد: وقتی یک شرکت دانش بنیان محصولی را خلق کرده که باید تولید انبوه شود، شرایط تولید آن به معنای سرمایه‌گذاری است و با شرایطی که سرمایه‌گذاری و تولید در کشور ما دارد، طبیعی است که تمایل به سرمایه‌گذاری در تولید چندان مناسب نیست. اگر قرار باشد شما زمینی خریداری کنید و سود کنید و در کنارش تولیدی انجام دهید که هزار مشکل و مسئله داشته باشید طبیعی است که خرید زمین را ترجیح می‌دهید.

دانش‌بنیان‌ها

وی ادامه داد: وقتی بیشترین سود و درآمد در تولید اعم از دانش بنیان، صنعتی و خدماتی باشد طبیعی است که سرمایه‌گذاری خود به خود شکل می‌گیرد و دانش‌بنیان‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

فعالیت‌های مولد اقتصادی در شرایط سفته‌بازی و دلالی شکل نمی‌گیرد

وی گفت:‌ باید ریل سرمایه‌گذاری در کشور تغییر کند وقتی ریل برای سفته‌بازی و دلالی هموار باشد طبیعی است که فعالیت‌های مولد اقتصادی شکل نمی‌گیرد به همین دلیل در سال رونق اقتصادی و کنترل تورم هم شاهد بهبود شرایط فعالیت اقتصادی نبوده‌ایم.

جبالبارزی عنوان کرد: درحالی که بانک مرکزی باید جلوی نقدینگی در بخش‌های کاذب را می‌گرفته است شرایط به شکلی است که فعالان اقتصادی قادر به دریافت تسهیلات نمی‌شوند. هر سال در خرداد ماه بسته ارایه تسهیلات به تولید ابلاغ می‌شده است؛ اما امسال در آبان ماه ابلاغ شده و تا زمان تشکیل کارگروه و ارایه تسهیلات به طور قطع کار به پایان سال می‌رسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته