دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1402 - 10:45

بررسی علت صدای غیر عادی گیربکس صنعتی

بررسی علت صدای غیر عادی گیربکس صنعتی
صدای غیرعادی در گیربکس‌های صنعتی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی باشد که نیازمند توجه فوری است. این صداها معمولاً ناشی از اختلال در عملکرد داخلی گیربکس هستند و می‌توانند به دلایل مختلفی از جمله فرسودگی یا ناهمراهی قطعات داخلی، نقص در سیستم روانکاری، یا حتی تنظیم نادرست دنده‌ها ایجاد شوند.
کد خبر : 882154

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، صدای غیرعادی در گیربکس‌های صنعتی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی باشد که نیازمند توجه فوری است. این صداها معمولاً ناشی از اختلال در عملکرد داخلی گیربکس هستند و می‌توانند به دلایل مختلفی از جمله فرسودگی یا ناهمراهی قطعات داخلی، نقص در سیستم روانکاری، یا حتی تنظیم نادرست دنده‌ها ایجاد شوند. تشخیص دقیق علت این صداها اغلب نیازمند یک بررسی دقیق و فنی است. در این راستا، بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس، وضعیت فیزیکی دنده‌ها و بلبرینگ‌ها، و همچنین تنظیمات و همراستایی دنده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. گاهی اوقات، صداهای غیرعادی می‌توانند نتیجه‌ی استفاده از قطعات نامناسب یا فرسوده باشند که تعویض آن‌ها ضروری است. در مواردی دیگر، ممکن است به تنظیم مجدد یا تعمیر قطعات خاص نیاز باشد تا صداها حل شوند. در نهایت، تشخیص صحیح و به موقع می‌تواند از خرابی‌های بزرگتر و هزینه‌بر جلوگیری کند. در این مقاله بیشتر درباره منشا و علت صدای غیر عادی گیربکس صنعتی می‌خوانید.

همه صداهای غیرعادی از گیربکس صنعتی نیستند!

در واقع در بسیاری از مواقع صداها در سیستم منتقل می‌شوند و لزوما از خود گیربکس نیستند. برای مثال در صورتی که قطعه‌ای در الکتروموتور، هیدروموتور، کوپلینگ یا یاتاقان خروجی خراب باشد، صدای عدم کارکرد صحیح آن قطعه اصطلاحا در گیربکس می‌افتد و از آن به گوش می‌رسد؛ چرا که جنس همه این قطعات از آهن است و آهن صدا را منتقل می‌کند. باتوجه‌به این توضیحات و با در نظر گرفتن قیمت گیربکس خورشیدی و سایر قطعات مشابه، بهتر است قبل از تعویض آن اطمینان حاصل کنید که صدای غیرعادی حتما از گیربکس است.

09984110-4fa3-47b5-a3ba-bc6e7c758fe4.jpg

تشخیص منبع صدا، اولین مرحله عیب یابی گیربکس صنعتی است

در صورتی که مطمئن شدید صدای غیرعادی به دلیل خرابی گیربکس است، باید منبع صدا را در دو مورد جستجو کنید. اولین منشا صداهای غیرعادی انواع گیربکس‌های صنعتی مانند گیربکس خورشیدی هالو شافت ، به ساییدگی و تیز شدن دنده‌ها برمی‌گردد. دنده‌های موجود در مجموعه گیربکس پس از مدتی کارکرد، دچار ساییدگی می‌شوند و همین صدای زوزه مانند گیربکس را به دنبال دارد. در چنین شرایطی باید سریعا نسبت به تعویض دنده‌های معیوب اقدام کرده و دنده‌ها را سرویس کنید؛ در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن بقیه قطعات نیز وجود دارد.

منشا دوم صداهای غیرعادی گیربکس‌های صنعتی، خراب بودن بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌هاست. دنده‌ها برای چرخش راحت‌تر همراه با این قطعات کار می‌کنند و سر هر شفت خروجی و ورودی و همه طبقات، بلبرینگ و رولبرینگ وجود دارد. با گذشت زمان و بر اثر کارکرد مدام گیربکس، ساچمه‌های داخل بلبرینگ ساییده شده و اصطلاحا کچل می‌شوند. با ساییدگی این ساچمه‌ها نیز صداهای غیرعادی به گوش می‌رسد.

اما سوال اصلی اینجاست: چرا دنده‌ها، بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها ساییده و خراب می‌شوند؟ برای جلوگیری از خرابی این قطعات چه باید کرد؟ در بخش بعد پاسخ این سوالات را می‌خوانید.

063bbac9-2053-46a6-b9e9-b67d53ec27a7.jpg

خرابی روغن یا واسکازین؛ مهم‌ترین دلیل صدای غیرعادی گیربکس صنعتی

مهم‌ترین علت صدای غیر معمول گیربکس صنعتی، خرابی، فساد و کیفیت پایین روغن یا واسکازین است. خرابی روغن نیز به دلایل زیر رخ می‌دهد:

خرابی روغن گیربکس به دلیل کارکرد مداوم

خراب شدن روغن گیربکس لزوما به دلیل کیفیت پایین روغن نیست. در بسیاری از موارد، روغن‌های موجود در گیربکس بعد از مدتی کارکرد خاصیت خود را از دست می‌دهند و در صورتی که در فواصل زمانی معینی تعویض نشوند، روغن خراب به دنده‌ها و بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها آسیب می‌رساند. از این رو توصیه می‌کنیم به محض خرید گیربکس خورشیدی خطی یا هر نوع گیربکس دیگری، برنامه‌ای برای تعویض دوره‌ای روغن یا واسکازین داخل آن داشته باشید تا از هرگونه خرابی و بروز صدای غیرعادی از گیربکس، جلوگیری شود.

فساد روغن گیربکس به علت بالا رفتن دمای آن

عدم وجود دستگاه خنک کننده در سیستم می‌تواند فساد و خرابی سریع‌تر روغن و به تبع آن قطعات گیربکس و صداهای غیرعادی را به دنبال داشته باشد. در واقع برخی سیستم‌ها ذاتا به دلیل کارکرد زیاد به خنک کاری احتیاج دارند و حتما گیربکس باید همراه با دستگاه خنک کننده‌ای کار کند. در غیر این صورت دمای روغن بالا رفته، روغن داغ و فاسد می‌شود. فساد روغن نیز باعث خرابی قطعات گیربکس خواهد شد.

c0ca762c-be9b-441b-ad5b-d423ad95f11f.jpg

خراب شدن روغن گیربکس به علت ورود گردوغبار و آلودگی

منشا سوم خرابی و فساد روغن گیربکس ورود گردوغبار و آلودگی به داخل آن است. با ورود آلاینده‌های مختلف به داخل روغن یا واسکازین گیربکس، خاصیت روغن از دست می‌رود و فساد آن، نتیجه‌ای جز آسیب به قطعات گیربکس نخواهد داشت. با تعویض اُرینگ‌ها، کاسه نمدها و آب بندها به صورت دوره‌ای می‌توانید از عدم ورود آلودگی به سیستم اطمینان حاصل کرده و سلامت و طول عمر بالای گیربکس را تضمین کنید.

هیدشاپ؛ مرکز تخصصی نگهداری و تعمیرات گیربکس‌های صنعتی

در این مقاله توضیح دادیم که علت صدای غیر عادی گیربکس صنعتی چیست و چگونه می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. تشخیص منشا اصلی خرابی گیربکس مهارت و دانش تخصصی بالایی می‌طلبد و تعمیر این تجهیزات نیز کار هر کسی نیست. به این منظور توصیه می‌کنیم فرایند عیب یابی گیربکس صنعتی و تعمیرات آن را به افرادی بسپارید که در این زمینه آموزش دیده‌اند و تجربه کار دارند. در غیر این صورت، احتمال آسیب بیشتر گیربکس وجود دارد.

پیشنهاد ما مراجعه به فروشگاه هیدشاپ است که با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه عرضه انواع قطعات هیدرولیک صنعتی و راهسازی فعالیت دارد. کارشناسان هیدشاپ در زمینه تعمیرات قطعاتی مانند گیربکس‌های صنعتی نیز از دانش تخصصی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و با استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین قطعات موجود در بازار ایران از برندهای مطرح جهانی، فرایند تعمیر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت فروشگاه هیدشاپ به نشانیWWW.HYDSHOP.IR مراجعه کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: گیربکس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته