دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1402 - 13:03

رابطه تربیتی مؤثر استاد با دانشجو مهم‌ترین کار فرهنگی در دانشگاه‌هاست

رابطه تربیتی مؤثر استاد با دانشجو مهم‌ترین کار فرهنگی در دانشگاه‌هاست
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، رابطه مؤثر و تربیتی استاد با دانشجو را مهم‌ترین کار فرهنگی در دانشگاه‌ها عنوان کرد.
کد خبر : 882023

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری علم و فناوری آنا، کارگاه دو روزه «توان‌افزایی استادان مشاور فرهنگی ـ تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با موضوعات «ارتباط مؤثر با دانشجویان»، «بازخوانی تجربیات موفق استادان مشاور فرهنگی ـ تربیتی»، «اصول و فنون مشاوره»، «آشنایی با بخش‌ها، مقررات و ضوابط دانشگاه» و «جنگ ترکیبی و شناختی» با حضور مرتضی قاسمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، حجت‌الاسلام رسول ظرافت مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، عباس شیخان رئیس شورای فرهنگی استان مرکزی و استادان مشاور فرهنگی ـ تربیتی در سالن جلسات امام خمینی(ره) واحد اراک برگزار شد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در این نشست از حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها به‌عنوان الگوی تمام زنان و مردان نام برد و اظهار کرد: دفاع از امامت، حق و مظلوم از ویژگی‌های بارز حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها بود که در همین راه به شهادت رسید.

ظرافت با اشاره به هدف بعثت و رسالت انبیای الهی، معلمان و استادان را در امر تعلیم و تربیت به تأسی از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم فراخواند و تأکید کرد که تزکیه و تربیت بر تعلیم برتری دارد.

وی، تربیت را مهیا کردن شرایط برای شکوفا شدن استعداد‌ها دانست و افزود: در تربیت زمینه رشد و تعالی مهیاست و مربیان و والدین باید ابتدا خود الگوی مناسبی باشند، همچنین الگو‌های نمونه و درست به جوانان ارائه کنند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با تأکید بر اینکه در عصر ارتباطات و تکنولوژی، اینترنت و فضای مجازی جزئی از زندگی جوانان شده، تبیین کرد: نیاز است با نوجوانان و جوانان از راه مناسب وارد گفت‌وگو و مذاکره شویم و به تکریم و محبت آنان بپردازیم تا ارتباط صحیح و مؤثر در این میان ایجاد شود.

ظرافت، نسل جوان را در صورت ارتباط صحیح با آنان یک فرصت دانست و تبیین کرد: نسل جوان سرمایه‌های یک کشور هستند و چنانچه از این فرصت درست استفاده نشود تبدیل به تهدید شده و موجب بروز مشکلات فرهنگی در جامعه می‌شود.

وی، فضای دانشگاه را انتقال داده و تربیتی و ارائه سبک زندگی دانست و ادامه داد: استاد نباید به کلاس درس اکتفا کند، بلکه باید از این فرصت برای ایجاد ارتباط مؤثر و دلسوزانه با دانشجویان نهایت استفاده را ببرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی همچنین رابطه مؤثر و تربیتی استاد با دانشجو را مهم‌ترین کار فرهنگی در دانشگاه دانست.

تشریح اهداف فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی هم بیان کرد: محور‌های سند تحول و تعالی راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی بر «دانشگاه پرورشگر قوه عاقله»،«توسعه‌دهنده فضای انقلابی، دانشگاه سرآمد و پاسخگو» و «دانشگاه کارآمد و پایدار» تنظیم شده است.

قاسمی عنوان کرد: اهداف دانشگاه آزاد اسلامی براساس این سه محور برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرا می‌شود و یکی از بسته‌های کاری برای رسیدن به این اهداف، ارتقای تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی است که برای این بسته‌ کاری چند هدف درنظر گرفته شده است.

رابطه تربیتی مؤثر استاد با دانشجو مهم‌ترین کار فرهنگی در دانشگاه‌هاست

وی عنوان کرد: تقویت فضایل اخلاقی و باور‌های دینی و التزام به مسئولیت‌های اجتماعی در سه سطح دانشجو، کارمند و استاد، ارتقای بینش تمدنی، روحیه‌ انقلابی، تعلق به آرمان‌های انقلاب، توانمندسازی و تقویت نقش سازنده استادان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی بر لزوم اجرای این اهداف توسط استادان مشاور فرهنگی ـ تربیتی برای ارتقای بینش تمدنی و روحیه‌ انقلابی تأکید کرد.

قاسمی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره رسیدن به هندسه‌ نظم نوین جهانی و تمدن اسلامی اظهار کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری برای رسیدن به هندسه‌ نظم نوین جهانی طبق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید به «علم» و «پژوهش» در سه موضوع بررسی شود.

وی مطرح کرد: این سه موضوع شامل «جایگاه‌های علمی شایسته، نهضت جهاد تبیین و پاسخ به سؤال‌های نظری و عملی جامعه در مصاف با چالش‌های جامعه»، «انقلاب علمی و بیدار کردن عقل جمعی در فضای انتقادی سالم، تولید نظریه و اندیشه و فکر به منظور تحقق این موضوعات» برای راه‌اندازی مجدد کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی به‌خصوص در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی است.

رابطه تربیتی مؤثر استاد با دانشجو مهم‌ترین کار فرهنگی در دانشگاه‌هاست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی بر ضرورت رستاخیز علمی در دانشگاه‌ها، تلفیق رابطه علم و ایمان با رویکرد بینش و دانش و گرایش تأکید و بیان کرد: دانشگاه فضای توسعه انقلابی است و برای برنامه‌ریزی رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید براساس الگوی سند تحول و تعالی انقلاب پیش برویم تا در نهایت به الگو شدن جامعه‌ اسلامی به‌عنوان مرجعیت علمی جهان دست یابیم.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی هم به‌صورت بصورت آنلاین در جلسه حضور یافت.

سعید وحیدی‌مهر درباره آشنایی با بخش‌ها، مقررات و ضوابط دانشگاه برای ارجاع مطالبی را ارائه و اهداف کارگاه مذکور را تشریح کرد.

وی به جایگاه استادان مشاور فرهنگی و تربیتی اشاره و دستورالعمل و وظایف استادان مشاور فرهنگی - تربیتی را تبیین کرد.

در این کارگاه دو روزه حسین داوودی، حسن حیدری و ذبیح پیرانی درباره اصول و فنون مشاوره و انواع روابط اجتماعی بین افراد جامعه، تکنیک‌هایی که می‌تواند انسان‌ها را به هم نزدیک کند، معیار‌های لازم برای مشاوره اثربخش، ویژگی‌های مشاوره‌کننده و مهارت‌های آغاز مشاوره مطالبی ارائه کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته