دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درجازدن قیمت نفت در سایه تصمیمات دیرهنگام اوپک پلاس

درجازدن قیمت نفت در سایه تصمیمات دیرهنگام اوپک پلاس
قیمت نفت جهانی در تنگنای قیمتی باقی می‌ماند؛ زیرا سرمایه‌گذاران برای نتیجه نشست مهم اوپک پلاس در مورد سیاست تولید در ماه‌های آینده در انتظار هستند، در حالی که اختلال عرضه به دلیل طوفان در دریای سیاه زمینه مقاومت قیمت را فراهم کرد.
کد خبر : 881930

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، رویترز نوشت: بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳ سنت کاهش به ۸۱.۶۵ دلار در هر بشکه در ساعت ۰۳۳۸ GMT رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱۲ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش به ۷۶.۵۳ دلار در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص در روز سه‌شنبه به دلیل احتمال تمدید یا تعمیق کاهش عرضه توسط سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدانش مانند روسیه (اوپک پلاس)، و همچنین نگرانی‌ها در مورد تولید نفت قزاقستان و کاهش ارزش دلار آمریکا، حدود ۲ درصد افزایش یافتند.

هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس NS Trading، یکی از واحد‌های نیسان اوراق بهادار گفت: سرمایه‌گذاران در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد اختلال در عرضه از سوی قزاقستان، نگران کاهش عرضه های کوتاه مدت قبل از نشست اوپک پلاس هستند.

وی ادامه داد: همه نگاه‌ها به سیاست اوپک پلاس و چشم‌انداز تقاضا در پایان سال جاری است، اما انتظار می‌رود که شاخص وست تگزاس اینترمدیتیت برای مدتی در حدود ۷۶ دلار با دامنه ۵ دلار بالا و پایین باشد، مگر اینکه اوپک پلاس تولید نفت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اوپک پلاس قرار است پس از به تعویق انداختن نشست از ۲۶ نوامبر، نشست آنلاین وزیران را در روز پنجشنبه برای بحث در مورد اهداف تولید ۲۰۲۴ برگزار کند. چهار منبع اوپک پلاس گفتند که گفتگو‌ها دشوار خواهد بود و به جای کاهش بیشتر تولید، امکان تغییر توافق قبلی وجود دارد. وارن پترسون و اوا مانتی، تحلیلگران بانک ING در یادداشتی به مشتریان می‌گویند: اگر آن‌ها (اوپک پلاس) نتوانند به توافق اولیه برسند، ما نمی‌توانیم خطر تاخیر بیشتر نشست را تحمل کنیم که این موضوع احتمالاً فشار نزولی بر قیمت نفت وارد می‌کند.

چشم انداز بازار نفت در سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی به سیاست اوپک پلاس بستگی دارد. حق بیمه قرارداد‌های بارگیری ماهانه برنت نسبت به قرارداد‌های بارگیری شده در شش ماه به بالاترین میزان در دو هفته گذشته رسید که نشان دهنده افزایش نگرانی‌ها در مورد کسری عرضه در بلندمدت است. به گفته مقامات این ایالت و داده‌های آژانس بندری، طوفان شدید در منطقه دریای سیاه صادرات نفت از قزاقستان و روسیه را تا ۲ میلیون بشکه در روز مختل کرده است و نگرانی‌ها در مورد کمبود عرضه کوتاه‌مدت را تشدید می‌کند.

وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد که بزرگترین میادین نفتی قزاقستان مجموع تولید روزانه نفت خود را تا ۵۶ درصد از ۲۷ نوامبر کاهش می‌دهند. قیمت نفت همچنین با ضعف دلار و کاهش ذخایر نفت خام آمریکا نیز دچار نوسان شد. در حالی که مطابق انتظارات، فدرال رزرو ممکن است در اوایل سال آینده کاهش نرخ بهره را آغاز کند؛ ارزش دلار همچنان به افول سه ماهه خود در برابر همتایان اصلی ادامه می‌دهد.

دلار ارزان‌تر معمولا از کاهش قیمت نفت حمایت می‌کند؛ چراکه برای خریدارانی که ارز‌های دیگری دارند قیمت هر بشکه ارزان‌تر می‌شود. در همین حال، منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۸۱۷ هزار بشکه کاهش یافت. هشت تحلیلگر شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز تخمین زدند که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۲۴ نوامبر به طور متوسط ​​حدود ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: نفت انرژی قیمت نفت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته