دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با آنا:

مشکلات فعلی تئاتر ریشه‌ای است/ آثار کمدی مخاطب بیشتری دارند

مشکلات فعلی تئاتر ریشه‌ای است  آثار کمدی مخاطب بیشتری دارند
کارگردان نمایش «چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری» گفت: در اکثر کشور‌های دنیا آثار کمدی مخاطب بیشتری دارند و قطعاً ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ اما این کمدی نباید هجو یا هزل باشد.
کد خبر : 881525

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری» به نویسندگی مصطفی لعلیان و کارگردانی مرتضی ربیعی در خانه نمایش دا به صحنه می‌رود. بازیگران کار سودابه جعفرزاد، امین فارسیجانی، مریم محمدوند، سیدمصطفی ساجدی معین، نوشین رستمی و مرتضی ربیعی، با صدای: صفورا آغاسی هستند.

مرتضی ربیعی، کارگردان نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به فضای اجرایی این نمایش، بیان کرد: فضای نمایش چنگال رئال است و رگه‌هایی از سورئالیسم دارد؛ انتخاب این متن به واسطه‌ دغدغه‌های مشترک بنده با متن به وجود آمد. علاوه براین، فکر می‌کنم حرفمان حرف امروز بود و لزوم اجرای این متن در چنین برهه‌ای از زمان حس می‌شد.

وی افزود: شیوه‌ اجرایی بر مبنای یک کانسپت بازسازی انجام شده و سعی شده تا در تمام ارکان به یک وحدت برسد. در کارگردانی تئاتر شیوه‌ اجرایی از تم به وجود خواهد آمد و هر ایده‌ای به متر و معیار متخصصانه از تم نشئت خواهد گرفت. دلیل انتخاب این شیوه‌ اجرایی نیز نزدیک بودن آن به تم کار و این شیوه است.

ربیعی خاطرنشان کرد: مخاطب می‌تواند با هر شیوه‌ اجرایی ارتباط برقرار کند، حتی اگر نوین و بدیع باشد. خوشبختانه در چنگال این ارتباط بین تماشاگر و اجرا پیش آمده است؛ البته اگر شیوه در راستای متن پیش نرود، قطعاً مخاطب مقابله خواهد کرد. علاوه براین، در اکثر کشور‌های دنیا آثار کمدی مخاطب بیشتری دارد و قطعا ایران نیز از این موضوع مستثنی نخواهد بود؛ البته که این موضوع ایرادی نیز ندارد، به شرطی که اثر کمدی خلق شود نه اینکه هجو یا حتی بعضا هزل باشد و به اسم تئاتر به مخاطب ارائه شود.

وی دراین باره افزود: امروزه متاسفانه کمدی فاخر کم داریم و این موضوع بسیار نگران کننده است، بدون شک فردی با اثر هنری کمدی مشکلی ندارد کمااینکه تأثیرگذاری این نوع آثار نیز می‌تواند بیشتر هم باشد؛ ما در چنگال نیز سعی کردیم در لحظاتی فضا را تلطیف کنیم تا مخاطب بیشتر با کار همزاد پنداری کند.

وی افزود: فضای فعلی تئاتر ترسناک است و این امر دلایل بسیار زیادی دارد؛ مشکلات تئاتر ریشه‌ای است فردی برای حل آن‌ها کاری انجام نخواهد داد. اداره کل هنر‌های نمایشی بسیاری از این فعالیت‌ها را می‌تواند به سرانجام برساند تا در نهایت هنرمندان و در نهایت هنر تئاتر پیشرفت خوبی داشته باشد؛ اما متاسفانه هیچگاه گوش شنوایی برای این موضوعات نبوده است. فکر می‌کنم مهمترین کار، غربالگری هنرمند از هنربند است؛ اینکه اجازه ندهند هرفردی بدون تخصص کارگردانی و بدون فیلتر بازیگری کند تا مخاطب اعتمادش را از دست ندهد، بدون شک این موضوع هیچگونه ایرادی ندارد و براین باورم که آثار رونق بیشتری نیز پیدا می‌کنند و همه افراد در تلاش هستند تا روی صحنه باشند. گروه‌ها سرخورده نخواهند شد و فرصت برای هنرمندان همواره مهیاست؛ البته در این رابطه می‌بایست فیلتر صادقانه و متخصصانه‌ای وجود داشته باشد.

ربیعی گفت: خوشبختانه اجرای این نمایش در تماشاخانه اهورا تمدید شد؛ خواهش من این است که هنردوستان عزیز به ما اعتماد کنند و به دیدن این نمایش بنشینند، قول خواهم داد از این اعتماد پشیمان نخواهید شد و تجربه ویژه و جذابی را با تماشای نمایش چنگال خواهید داشت؛ بدون شک چشم انتظار شما خواهیم بود.

نمایش چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری اثر مصطفی لعلیان و به کارگردانی مرتضی ربیعی تا دهم آذر ماه، هر روز راس ساعت ۲۰ در تماشاخانه اهورا روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته