تدوین ۷ پروژه ملی برای اجرای سند تحول آموزشوپرورش
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مخبر در این جلسه با اشاره به عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، بر لزوم آسیبشناسی این موضوع تأکید و وزیر آموزشوپرورش را مکلف کرد برنامهای عملیاتی و زمانبندی شده برای اجرای این سند تحول تدوین و ارائه کند.
معاون اول رئیسجمهور همچنین با تأکید بر اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش نیازمند کمیته و دبیرخانهای چابک است که بر ترسیم نقشه راه متمرکز شود، افزود: این کمیته باید اولویتها و وظایف هر یک از دستگاهها را بهطور دقیق مشخص کند؛ چراکه اجرای سند تحول موضوعی فرادستگاهی است و نقش و تکلیف هر دستگاه باید کاملاً مشخص باشد.
وی بر اهمیت و نقش آموزشوپرورش در توسعه و پیشرفت کشور تأکید کرد و اظهار داشت: اینکه بتوانیم بدون تحول در آموزشوپرورش، کشور را توسعه دهیم تصوری نادرست است چراکه موتور محرک و پیشران پیشرفت کشور از آموزشوپرورش آغاز میشود.
مخبر ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها بر اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و نقش این دستگاه اجرایی در پیشرفت کشور تأکید داشتهاند بدین خاطر است که ایشان بهدرستی نقطه آغازین پیشرفت و توسعه همهجانبه کشور را تحول در آموزشوپرورش میدانند.
معاون اول رئیسجمهور همچنین در ابتدای جلسه با تبریک و گرامی داشت هفته بسیج، گفت: هرگاه که تفکر و روحیه بسیجی در کاری حاکم شده، شاهد تحقق اهداف بودهایم و امروز توفیقات جریان مقاومت چه در حوزه نظامی و چه در بخش اقتصادی و فرهنگی نیز مرهون فرهنگ و روحیه بسیج است که ریشه و سرچشمه این فرهنگ از دوران دفاع مقدس شکلگرفته است.
در این جلسه حجتالاسلاموالمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز هرکدام در سخنانی تربیتمعلم را بهعنوان قلب آموزشوپرورش دانستند و بر اهمیت توسعه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیتمعلم بهعنوان مهمترین اولویت در تحول بخشی به آموزشوپرورش تأکید کردند.
در این جلسه که معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز حضور داشت، وزیر آموزشوپرورش گزارشی از جلسات برگزار شده برای احصاء راهکارهای اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ارائه کرد و گفت: این سند شامل ۲۳ هدف عملیاتی و ۱۳۱ راهکار است و امروز این سند به سامانهای تبدیل شده که لازمه تصویب هر اقدام و برنامه در آموزشوپرورش این است که با این سامانه مطابقت داشته باشد.
وی همچنین گزارشی از اقدامات شاخص انجام شده در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ارائه کرد و افزود: ۷ پروژه ملی در جهت اجرای سند تحول تدوین شده است که عبارتند از مهارتآموزی، تربیتمعلم، اوقات فراغت، فضا و تجهیزات تربیتی، انسداد مبادی بیسوادی، گفتمان سازی سند تحول و استقرار نظام سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش عمومی کشور.
در ادامه این جلسه گزارشی از برنامه و آییننامه اجرایی پروژه ملی مهارتآموزی ارائه و توضیحاتی در خصوص تعداد و سهم هنرجویان فنی و حرفهای و کاردانش از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۱مطرح و اعلام شد که در این دولت رشد آموزشهای فنیوحرفهای از رشد مطلوبی برخوردار بوده و تعداد هنرجویان هنرستانها از ۶۰۰ هزار نفر به بیش از ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.
در این نشست پس از بحث و تبادلنظر در خصوص سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و ارائه نظرات و پیشنهادها مختلف برای اجرای این سند، مقرر شد وزیر آموزشوپرورش برنامه اجرایی پروژه ملی مهارتآموزی را در جلسه هیئتوزیران جهت تصویب نهایی ارائه کند.
انتهای پیام/