دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1402 - 12:16
آنا گزارش می‌دهد؛

غزه در مسیر بازگشت

غزه در مسیر بازگشت
با وجود کشتار بیش از ۱۵ هزار نفر از ساکنان غزه از سوی صهیونیست‌ها، تصاویر مخابره‌شده از این باریکه حکایت از آن دارد که مقاومت همچنان پویاست و مردم در حال بازگشت به مناطق شمالی غزه پس از آغاز آتش‌بس موقت هستند.
کد خبر : 881243

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ تحولات غزه و تصاویر منتشر شده از آزادی اسرای فلسطینی نشان دهنده رنگ باختن سیاست قتل عام و تنبیه جمعی مردم این باریکه پس از عملیات طوفان الاقصی است که در دستور کار ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

کشتار بیش از 15 هزار زن و کودک و افراد غیرنظامی در حالی طی 50 روز رقم خورد که اسرائیل به دنبال کوچ اجباری ساکنان شمال غزه و در اختیار گرفتن اراضی این بخش بود اما مانور مقاومت و ایستادگی مردم غزه باعث شد تا صهیونیست‌ها باوجود نسل‌کشی گسترده نتوانند به دستاورد نظامی خاصی دست‌یافته و نهایتاً برخلاف رجزخوانی‌های قبلی نتانیاهو تن به آتش‌بس برای آزادی اسرا دهند.

سقوط اسرائیل در این جنگ 50 روزه در شرایطی رقم خورده است که مردم غزه در طول این مدت از دریافت هرگونه کمک‌های انسان دوستانه محروم بود و به‌صورت شبانه‌روز مناطق مختلف این باریکه توسط صهیونیست‌ها بمباران شد. حالا برخلاف تصورات و توهمات سران صهیونیست مردم هم‌زمان با آغاز آتش‌بس موقت در حال بازگشت به قسمت‌های شمالی غزه هستند.

گزارش‌های حکایت از آن دارد که ساکنان شمال غزه که هم‌زمان با آغاز جنگ به مناطق خان یونس و رفح کوچ کرده بودند با فروکش آتش جنگ در حال بازگشت به منازل ویران‌شده خود برای بازسازی دوباره این منطقه و به عبارتی خنثی‌سازی تئوری صهیونیست‌ها برای اشغال با تکیه‌بر پایداری در این بخش برآمده‌اند.

در همین خصوص یکی از زنان ساکن این منطقه در مصاحبه‌ای گفت: خانه من و فرزندانم را خراب کردند. ما مردمی هستیم که زندگی را دوست داریم. دوست داریم زندگی کنیم. شادی کنیم. خوشحال باشیم. ویرانی و مرگ را دوست نداریم. ما مردمی هستیم که دوست داریم زندگی کنیم.

وی افزود: ما مردمی هستیم که نمی‌میریم. به خدا قسم حتی اگر ما را در قبرها هم بگذارند ما مردمی هستیم که نمی‌میریم. مثل درختی استوار هستیم. به خدا قسم ما محله الندی را مجدداً می‌سازیم و به‌رغم اینکه صهیونیست‌ها خوششان نمی‌آید به آن بازمی‌گردیم. ما به دیار خود بازمی‌گردیم. ما هرگز شکست نمی‌خوریم.

یک بانوی دیگر فلسطینی نیز چنین اظهار داشته که ما حتی به ویرانه‌های منازل تخریب‌شده خود بازمی‌گردیم، چادر نصب خواهیم کرد و در سرزمین خود ثابت‌قدم می‌مانیم.

در شرایطی غزه در حال نمایش تغییر مختصات میدانی جنگ به نفع نیروهای مقاومت است که کابینه نتانیاهو باوجود زیر پا گذاشتن تمام پروتکل‌های بین‌المللی هم‌اکنون با انتقاد شدید تندروهای داخلی روبه‌رو است.

جریانات داخلی در رژیم موقت صهیونیستی تبادل اسرا را پیروزی فلسطین ارزیابی کرده‌اند.

نمونه این موضوع را می‌توان در تحلیل ارائه‌شده از سوی کارشناس شبکه کان رژیم صهیونیستی مشاهده کرد که اظهار داشته: «اسرائیل از 7 اکتبر گذشته محدودیت‌های شدیدی علیه اسرای سیاسی فلسطین به‌ویژه اسرای وابسته به حماس و جنبش فتح اعمال کرده و دادستانی کل اسرائیل هرگونه مذاکره درباره آن‌ها را رد کرده بود اما اکنون می‌بینیم کابینه اسرائیل به‌جای محاکمه این اسرا، درواقع یک پیروزی رایگان به آن‌ها هدیه داده و مذاکره درباره آن‌ها را آغاز کرده است. این در حالی است که این اسرای فلسطینی به عملیاتی که حماس علیه اسرائیل انجام داد افتخار می‌کنند».

برخی دیگر از کارشناسان صهیونیست بر این باورند که دست برتر جنگ غزه در اختیار یحیی السنوار و حماس است و این نیرو همچنان قوی بوده و تحولات میدانی غزه را در اختیار دارد و به‌سادگی نمی‌توان توقع داشت که شکست حماس و پروژه محو آن از مختصات سیاسی غزه توسط صهیونیست‌ها محقق شود.

با توجه به روند بازگشت مردم به شمال غزه و آغاز موج آزادسازی اسرای فلسطینی باید بر این نکته تأکید داشت که پیروز میدان مبارزه 50 روزه در غزه مردم و نیروهای مقاومت بوده‌اند که باوجود محاصره همه‌جانبه، اشغالگران را مجبور به حضور در پای میز مذاکره و تحمیل خواسته‌های خود به آنان کرده‌اند.

مختصات میدانی جنگ برخلاف آمارها در حال تغییر و ثبت شکستی دیگر برای صهیونیست‌ها در تاریخ پس از انجام عملیات طوفان الاقصی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته