بهکارگیری اصول ارگونومی و بهبودی سطح سلامت عمومی در دانشآموزان
گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکان برقراری ارتباط سریع و تبادل اطلاعات به نحوی بیسابقه فراهم شده است. افراد میتوانند در هر مکانی به آخرین اطلاعات مورد نیاز خود در هر زمینهای دسترسی پیدا کنند. اما بدون شک، بیشترین تأثیر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینهی آموزشی دیده میشود.
کشورهایی که توانایی سریع واکنش به تغییرات جهانی را دارند و همچنین دسترسی به اطلاعات جدید و توانایی استفاده از آنها را دارند، به موفقیت دست یافتهاند. در هر نظام آموزشی، عوامل متعددی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نقش دارند. امروزه، رشد فنآوری منجر به بهبود کیفیت آموزش شده و این امر باعث پیشرفت تحصیلی میشود.
پژوهشهای متعدد در زمینه ارگونومی، که به تعامل محیط و سیستم با توجه به قابلیتهای جسمانی انسان میپردازد، نشان دادهاند که نادیده گرفتن اصول ارگونومی فیزیکی و استفاده از ابزارهای نامناسب با آموزش مرتبط، تأثیرات گوناگونی بر ادراک درد بدنی و عملکرد دستگاههای قلبی-عروقی، تنفسی، اسکلتی-عضلانی، و متابولیسم بدن دانشآموزان ایجاد میکند.
علائمی چون افزایش تعداد تنفس، درد در ناحیه ستون فقرات، کاهش قدرت عضلات درگیر، و خستگی زودرس در کودکان، به وجود آمده از عدم توجه به ارگونومی، نکاتی است که به وضوح به این موضوع اشاره میکنند.
مدرسه هوشمند، مدرسهای فیزیکی است و کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فنآوری کامپیوتر و شبکه انجام میگیرد و محتوای بیشتر دروس آن الکترونیک و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است.
در چنین مدرسهای یک دانشآموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به شکل مستمر، سواد رایانهای، منابع و قابلیتهای اجرایی خود را توسعه و تغییر میدهد، در این مدرسه روش تدریس بر اساس دانشآموز محور است.
توجه به مدارس الکترونیکی، فرهنگسازی و آماده کردن آنان برای فعالیت در جامعه با موقعیت بالا کاملاً ضروری به نظر میرسد. تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی- یادگیری از راهبردها و خط و مشیهای مدرسه هوشمند است.
هوشمندسازی کلاسهای درس باعث افزایش اهمیت و قابلیت اطمینان محتوای برنامههای درسی و ساخت محتواهای انعطافپذیر و ارتقای بهرهوری یادگیرندگان میشود. برنامه درسی مبتنی بر تجهیزات هوشمند و فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیشزمینهای را برای دانشآموزان فراهم میکند تا توانمندیهای فردیشان را فعال کرده و به کسب استقلال بپردازند.
نتایج نشان میدهد که بهکارگیری اصول ارگونومی منجر به بهبودی سطح سلامت عمومی در دانشآموزان میشود. رعایت اصول استفاده از تجهیزات هوشمندسازی در کلاسهای هوشمند، میتواند تأثیر به سزایی بر این بعد سلامتی دانشآموزان بگذارد.
برای همین مدیران مدارس و سیستم آموزشوپرورش در تأمین امکانات موردنیاز، در راستای رعایت ارگونومی مدارس هوشمند اهتمام نموده تا از این طریق گامی در جهت توسعه سلامتی دانشآموزان بردارند.
نویسنده: فاطمه علیاکبری
تنظیمکننده متن: الهه عموزاده-سردبیر مجله ارگونومی
انتهای پیام/