هوش مصنوعی آموزش را تسریع میکند
محمدباقر منهاج استادتمام دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، درباره اهمیت هوش مصنوعی در یادگیری به خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: هوش مصنوعی این ظرفیت را دارد که به برخی از بزرگترین چالشهای امروز آموزش و پرورش، نوآوری در شیوههای آموزشی و یادگیری و سرعت بخشیدن به پیشرفت بپردازد.
وی با بیان اینکه هدف از توسعه هوش مصنوعی تقلید هوش طبیعی و انسانی است، اظهار کرد: هوش توانایی استخراج و نگاشت دانش از دل دادهها را برعهده دارد. در واقع، انسان با دارابودن قدرت استنتاجگری بالا میتواند در سطح خیلی بالا حقایق را از دل واقعیت استخراج کند.
استادتمام دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار قرار است مانند انسان عمل کند و نمیتواند جایگزین آن باشد، تصریح کرد: با این حال، پیشرفتهای سریع فناوری ناگزیر خطرات و چالشهای متعددی را به همراه دارد که تاکنون از سیاستها پیشی گرفته است. بحثها و چارچوبهای نظارتی یونسکو متعهد به حمایت از کشورهای عضو برای استفاده از ظرفیت فناوریهای هوش مصنوعی برای دستیابی به دستور کار آموزش ۲۰۳۰ است، در حالی که اطمینان میدهد که کاربرد آن در زمینههای آموزشی بر اساس اصول اصلی گنجاندن و برابری هدایت میشود.
استخراج و نگاشت دانش از دل دادهها با هوش مصنوعی
منهاج با بیان اینکه نیازمند رویکردی انسانمحور به سمت هوش مصنوعی هستیم، عنوان کرد: هدف از حرکت به سمت هوش مصنوعی پرداختن به نابرابریهای کنونی در مورد دسترسی به دانش، تحقیق و تنوع بیانهای فرهنگی است. هوش مصنوعی شکافهای فناوری را در داخل و بین کشورها افزایش نمیدهد.
به گفته وی، وعده هوش مصنوعی برای همه باید این باشد که همه بتوانند از انقلاب تکنولوژیک در حال انجام استفاده کنند و به ثمرات آن به ویژه از نظر نوآوری و دانش، دسترسی داشته باشند.
استادتمام دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه امروزه دستگاههای هوشمند برای دانشجویان مقاله مینویسد، عنوان کرد: سرعت کامپیوترها، پردازش با تصاویر در دل انسانها راه یافته است؛ به عبارت دیگر، مردم از مزیتهای هوش مصنوعی لذت میبرند؛ اما مقاله نوشتن برای دانشگاهیان از جمله مضرات آن است و باید از آن به عنوان ابزار استفاده کنند.
منهاج با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی، اظهار کرد: استفاده از هوش مصنوعی باید بهگونهای باشد که برای دانشجویان و اساتید سوال ایجاد شود. همچنین ضروری است، در برابر سوالهای چرا و چگونه، پاسخ ویژهای داشته باشیم.
وی با بیان اینکه استقرار فناوریهای هوش مصنوعی در آموزش باید به منظور ارتقای ظرفیتهای انسانی و حمایت از حقوق بشر برای همکاری مؤثر انسان و ماشین در زندگی، یادگیری و کار و برای توسعه پایدار باشد، خاطرنشان کرد: تأثیر این فناوری در هر نقطه از مهد کودک تا آموزش عالی و آموزش شرکتی وجود دارد. همچنین فرصتی برای ایجاد ویژگیهای یادگیری تطبیقی با ابزارهای شخصیسازی شده ارائه میدهد.
استادتمام دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه اسبسواری با هوش مصنوعی، پیشرفت را تسریع میکند، عنوان کرد: انسانها با استفاده از هوش مصنوعی در آموزش میتوانند سریعتر پیش بروند؛ از این رو هوش مصنوعی نباید سوار بر مردم باشد.
انتهای پیام/