دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌‍‌وگوی تفصیلی با آنا عنوان شد؛

نخستین کنگره بین‌المللی نوآوری‌ها در اورژانس پیش‌بیمارستانی برگزار می‌شود/ راه‌اندازی رشته فوریت‌های پزشکی در ۲ واحد دانشگاه آزاد

نخستین کنگره بین‌المللی نوآوری‌ها در اورژانس پیش‌بیمارستانی برگزار می‌شود  راه‌اندازی رشته فوریت‌های پزشکی در ۲ واحد دانشگاه آزاد
معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور از راه‌اندازی رشته فوریت‌های پزشکی در ۲ واحد دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: نخستین کنگره بین‌المللی نوآوری‌ها در اورژانس پیش‌بیمارستانی برگزار می‌شود.
کد خبر : 880367

حسن نوری ساری، معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و اورژانس پیش بیمارستانی از محورهای اصلی نخستین کنگره بین‌المللی نوآوری‌ها در اورژانس پیش بیمارستانی هستند و کارگاه‌های متعددی نیز در حاشیه این رویداد علمی سه‌روزه برای توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی، تکنسین‌های اورژانس و کارکنان آمبولانس‌های دولتی و خصوصی دوم تا چهارم اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی نوآوری‌ها در اورژانس پیش بیمارستانی ادامه داد: سخنرانانی از کشورهای قطر و ترکیه در کنگره حضور دارند و بازدید از فعالیت‌های سازمان اورژانس نیز در برنامه سفر آن‌ها گنجانده‌ شده است؛ البته برای سال‌های بعد تلاش می‌کنیم از سایر کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس و کشورهای آسیای میانه با توجه به علاقه‌مندی که از سوی این کشورها اعلام‌شده، دعوت شود.

وی با اشاره به همکاری انجمن علمی طب اورژانس در برگزاری این کنگره گفت: رشته تخصصی طب اورژانس از اوایل دهه 80 در کشور راه‌اندازی شده و در حال حاضر بسیاری از روسای مراکز سازمان اورژانس از متخصصین طب اورژانس هستند که علاوه بر حضور در فعالیت‌های اجرایی به‌عنوان بازوی علمی سازمان اورژانس کشور نیز محسوب می‌شوند.

نوری ادامه داد: شاید نخستین کنگره بین‌المللی نوآوری‌ها در اورژانس پیش بیمارستانی، وسیع‌ترین مخاطب را نسبت به دیگر کنگره‌ها داشته باشد؛ زیرا معمولاً کنگره‌های علمی به‌صورت تونلی یک گروه خاص را هدف قرار می‌دهند؛ اما غالب رشته‌های پزشکی می‌توانند در این کنگره شرکت کنند.

وی با بیان اینکه کارگاه‌ها و میزگردهای متعددی برای همکاران رشته‌های مختلف از تخصص‌های پزشکی مانند متخصص قلب و عروق، ارتوپدی، زنان، اطفال و ...  پیش‌بینی‌شده است، افزود: پزشکان عمومی، همچنین کارشناسان رشته‌های مختلف پیراپزشکی مانند هوشبری، اتاق عمل، پرستاری و فوریت‌های پزشکی و تمام رشته‌های علوم پایه که بخش بالینی دارند، از مخاطبان کنگره هستند.

نوری یادآور شد: علاوه بر این‌ها برخی از متخصصین هم هستند که در شرایط بحرانی خدمات می‌دهند مانند دانش‌آموختگان رشته سلامت در بلایا و یا تمام رشته‌هایی که به موضوع پدافند غیرعامل می‌پردازند، این افراد هم در فهرست گروه‌های هدف قرار دارند.

وی افزود: غیر از گروه‌های علمی و دانشگاهی، گروه‌های حرفه‌ای مانند افراد و شرکت‌هایی که در حوزه خدمات پزشکی در محل و یا پزشکی از راه دور فعالیت دارند، همچنین شرکت‌هایی که در حوزه تولید فنّاوری‌های مربوط به اورژانس پیش بیمارستانی و ساخت آمبولانس فعال هستند، در نخستین کنگره بین‌المللی نوآوری‌ها در اورژانس پیش بیمارستانی حضور دارند.

پذیرش دانشجوی فوریت‌های پزشکی در 102 رشته‌محل

معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر رشته فوریت‌های پزشکی به یک‌ رشته دانشگاهی تبدیل‌ شده است، افزود: تمامی دانشگاه‌های تیپA  وزارت بهداشت، دانشجویان این رشته را در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته پذیرش می‌کنند.

نوری خاطرنشان کرد: رشته فوریت‌های پزشکی امسال در دو واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) نیز راه‌اندازی شد و تعداد رشته محل هایی که این رشته ارائه می‌شود، به 102 واحد رسید.

وی یادآور شد: اورژانس پیش بیمارستانی ایران به شکل کلاسیک تعریف شده در دنیا، 1354 راه‌اندازی شد و در نزدیک به پنج دهه با همه نواقص و کاستی ها، پیشرفته زیادی داشته و در این مدت برنامه های ارزشمندی اجرا شده است.

معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: در سازمان اورژانس برخی خدمات انجام می‌شود که حتی در کشورهای توسعه یافته هم جز خدمات استاندارد نیست؛ به‌عنوان نمونه برنامه سکته مغزی که با عنوان کد سما (سکته مغزی اورژانس) شناخته می‌شود و یا برنامه 247 که برای بیماران سکته قلبی طراحی شده، مشابه خارجی نداشت.

برگزاری نهمین المپیاد علمی مهارتی کارکنان اورژانس در مشهد مقدس

وی با بیان اینکه دوره های استاندارد علمی تحت عنوان کارگاه‌های استاندارد شده برای ارتقای عملیات کارکنان در سازمان اورژانس طراحی شده است، افزود: نهمین دوره المپیاد علمی مهارتی فوریت‌های پزشکی یکم و دوم آذر 1402 در مشهد مقدس برگزار می‌شود. در این رویداد 120 نفر از برگزیدگان رقابت های داخلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و رقابت های 10 کلان منطقه کشور شرکت می‌کنند.

نوری گفت: برتری امسال نسبت به سال گذشته این است که برای واحدهای مختلف تخصصی آزمون های متفاوت طراحی شده؛ یعنی همکاران تریاژ، اورژانس «هوایی، زمینی، موتوری و اتوبوس آمبولانس»، پزشکان مشاور و کسانی که هدایت راهبری آمبولانس را دارند، هر کدام آزمون جداگانه ای دارند.

معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور در پایان بابیان اینکه کار جذابی که در این دوره انجام شده، برنامه ریزی برای حضور دانشجویان است، اظهار کرد: اورژانس بانوان که از قبل فعال شده بود، در این رقابت شرکت کردند و چند نفر از این گروه به برنامه پایانی رسیدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته