دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران در گفت‌وگو با آنا؛

عین‌الهی: هزینه چاپ کتاب‌های هنری بالاست/ ناشران نیاز به کمک وزارت فرهنگ دارند

عین‌الهی: هزینه چاپ کتاب‌های هنری بالاست  ناشران نیاز به کمک وزارت فرهنگ دارند
مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتاب فروشان تهران گفت: با توجه به هزینه بالای چاپ کتاب‌های هنری برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست باعث دلگرمی ناشران این حوزه می‌شود.
کد خبر : 880304

«ارشد عین‌الهی» مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتاب فروشان تهران، یکی از حامیان برگزاری نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا بیان کرد: در مدتی کوتاه نمایشگاه بسیار خوبی برپا شد و بازدیدکنندگان نیز استقبال خوبی از آن کردند. هرجایی که نمایشگاه کتاب باشد و یا کتاب‌خوانی وجود داشته باشد ناشران از آن حمایت می‌کنند. زمانی که دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر از ما دعوت کرد نیز ناشران بدون هیچ گونه چشم‌داشتی از آن استقبال کردند و پای کار آمدند و برایشان این اهمیت داشت که دانشجویان و هنرجویان علاقمند بیایند و از آثار دیدن کنند.

وی ادامه داد: من از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست دارم تا کمک کند این آثار به مدارس و دانشگاه‌ها ورود پیدا کند و در کتابخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد، در این صورت است که ناشران علاقمند به چاپ کتاب‌های جدید نیز می‌شوند.

این ناشر پیشکسوت در ادامه گفت: ناشران این روز‌ها چندان نمی‌توانند اقدام به چاپ کتاب‌های جدید کنند، چرا که هزینه بسیار بالایی به همراه دارد، به خصوص کتاب‌های رنگی هزینه بسیار گزافی دارند، از همین رو بیشتر به دنبال تجدید چاپ هستند. ریسک فروش نکته بعدی است، به این دلیل که کتاب‌ها چند سال می‌ماند وهمین عامل نیز باعث می‌شود تا سرمایه راکد بماند و این برای ناشر ضرر است.

عین‌الهی همچنین اظهار کرد: ناشران هنری انگشت شمار هستند، اما برخی ناشران نیز متفرقه کتاب‌های هنری چاپ می‌کنند که ما از آن‌ها نیز خواستیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند، به همین دلیل شما چنین مجموعه کتابی را در هیچ کجا نمی‌توانید ببینید. ما از مدیران و دست اندرکاران انتظار داریم تا به معرفی هرچه بیشتر این نمایشگاه کمک کنند تا آثار ناشران دیده شود و انگیزه‌ای باشد برای سال‌های بعد. نمایشگاه را نمی‌توان در مدت کم برگزار کرد و حداقل باید چند ماه پیش از شروع برای آن برنامه‌ریزی کرد و بودجه‌ای برای آن تعریف کرد تا بتوان نمایشگاه خوبی داشت.

عین‌الهی: هزینه چاپ کتاب‌های هنری بالا است/ناشران نیاز به کمک وزارت فرهنگ دارند 

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتاب فروشان تهران همچنین درباره وضعیت چاپ و نشر کتاب‌های هنری نیز توضیح داد: در حال حاضرفروش کتاب‌های هنری اصلا خوب نیست، چرا که زمانی این آثار مخاطبان خود را داشتند و بیشتر نیز سازمان‌ها، سفارت‌خانه‌ها و وزارت امور خارجه برای اعیاد، این کتاب‌ها را خریداری می‌کردند و حتی توریست‌ها نیز استقبال خوبی می‌کردند و کتاب هنری را می‌خریدند، اما از زمان شیوع کرونا به دلیل این که مسافران و بازدیدکنندگان خارجی محدود شد، بازار بسیار اسف‌بار شده است. ضمن اینکه هزینه‌ها همانطور که گفتم بسیار گران شده و هزینه چاپ یک کتاب هنری امروز بسیار بالاست. از همین رو هر ناشری حاضر به سرمایه‌گذاری روی چنین آثاری نیست. امیدواریم کمک‌های معنوی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر شود و وزارت خانه اقدام به خرید کتاب‌های هنری کند تا به آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها ارائه شود و دانشجویان و هنرجویان اقدام به خرید این آثار کنند.

گفتنی است نمایشگاه کتب تخصصی هنر توسط دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر معاونت هنری و با همکاری تعاونی انتشارات تهران برگزار می‌شود.این نمایشگاه از شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ تا چهارشنبه ۱ آذر از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ در طبقه دوم تالار وحدت برپا و پذیرای علاقمندان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته