دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1395 - 13:33
حاشیه‌‌نگاری خبرنگار آنا از آخرین صحن علنی مجلس نهم

رفع ایرادهای شورای نگهبان در روزی که مجلس به آتلیه عکاسی تبدیل شد!/ مطایبه‌های لاریجانی با نواب رئیس، نمایندگان و خبرنگاران

جلسه پایانی مجلس نهم، دستور کار مهمی داشت با عنوان «طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس اعاده‌شده از شورای نگهبان»؛ حال آنکه صحن علنی مجلس به آتلیه عکس یادگاری و سلفی تبدیل شده بود.
کد خبر : 88004

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در دستور کار چهارصد و بیست و ششمین، طرح مهمی قرار داشت که با مخالفت معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز مواجه بود. طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس که از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود و قرار بود نمایندگان در جلسه علنی امروز، ایرادهای شورا را رفع کنند.


اما از ابتدای جلسه علنی امروز نمایندگان سرگرم عکس یادگاری بودند. بیش از همه الیاس نادران، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، ابراهیم آقامحمدی، علیرضا زاکانی، سید شریف حسینی، ابوذر ندیمی، عباس مقتدایی، احمد توکلی، وحید احمدی، جبار کوچکی‌نژاد، اسماعیل اسماعیل‌نیا، کمال‌الدین پیرمؤذن، موسی‌الرضا ثروتی، علی‌اصغر زارعی، غلامرضا تاج‌گردون، غلامرضا مصباحی مقدم، علیرضا سلیمی، رمضانعلی سبحانی‌فر، محمدمهدی زاهدی و احمد شوهانی به گرفتن عکس یادگاری مشغول بودند.


سلفی‌های احمد امیرآبادی، غلامعلی حداد عادل، محمدرضا باهنر، حسین طلا و مرتضی آقاتهرانی هم بیش از بقیه جلب توجه می‌کرد.


دورهمی غلامعلی حدادعادل با محمد دهقان،‌ مرتضی آقاتهرانی و بیژن نوباوه از دیگر حواشی امروز مجلس بود.


امروز آن‌قدر جلسه علنی مجلس شلوغ بود که صدای نمایندگان به یکدیگر نمی‌رسید.


طرح در دستور کار نیز جز موضوعاتی بود که برای دولت خیلی مهم بود. مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری اعتراض دولت را به طرح اعلام کرد و گفت: از صحبت‌های نمایندگان چنین برمی‌آید که عده‌ای می‌خواهند افراد جاسوس و قاچاقچی را در مناصب حساس بیاورند؛ در حالی که بعد از انقلاب هم شرایط برای استعلام افراد وجود داشته است ضمن اینکه وزارت اطلاعات هم حضور داشته است. البته ممکن است در موردی کسی نفوذ کرده باشد مگر در همان نهادها و ارگان‌هایی که اکنون از آنها صحبت می‌شود نفوذ نبوده است؟ ما فردی داشتیم که در همانجا نفوذ کرده بود و اعدام هم شده است. همین سال گذشته انجام شد.


وی از مجلس نهم خواست که بررسی این طرح را به مجلس دهم واگذار کند تا سر فرصت، بررسی‌های لازم درباره آن صورت گیرد. اما بررسی طرح در میان همهمه نمایندگان ادامه یافت.


مطهری و آخرین مخالفتی که شنیده نمی‌شد


علی مطهری در مخالفت با این طرح، لب به سخن گشود اما آنقدر فضای مجلس شلوغ و پرهمهمه بود که صدایش حتی از میکروفون‌ هم قابل شنیدن نبود. وقتی همهمه نمایندگان به خاطر گرفتن عکس یادگاری این‌قدر زیاد شد، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد از همکاران خود خواست که در صندلی‌هایشان بنشینند و گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند نمی‌توان به دستور کاری رسیدگی کرد، همزمان با این حرف‌های ابوترابی‌فرد مراد، هاشم‌زهی نماینده مردم نهبندان از هیأت رئیسه عکس می‌گرفت.


بذرپاش: دستور کار مهم است، مجلس آتلیه شده است


پس از علی مطهری، مهرداد بذرپاش در موافقت با طرح مذکور سخنرانی کرد. او برای اینکه توجه نمایندگان را به خود جلب کند به آنها گفت طرحی که در دستور کار قرار دارد مهم است؛ لطفا به این طرح توجه کنید. متأسفانه در گوشه‌هایی از مجلس آتلیه‌هایی تشکیل شده است که شاید حواس برخی را پرت کند.


آنان که برای نخستین بار در دید نبودند


در این میان، حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده و روح‌الله حسینیان کمتر جلوی دید عکاسان و خبرنگاران حاضر می‌شدند. حتی برخی از عکاسان رسایی را صدا می‌کردند که بتوانند سوژه‌ای برای عکس خود به دست آورند.


در اواسط رسیدگی به طرح نحوه به‌کارگیری اشخاص در مشاغل حساس، برخی از نمایندگان با حضور در پشت جایگاه هیأت رئیسه، عکس جمعی می‌گرفتند.


زنان مجلس نهم اما همچنان سر جای خود بودند؛ غیر از مهناز بهمنی نماینده مردم سراب که با برخی نمایندگان صحبت می‌کرد و با آنها عکس یادگاری می‌گرفت.


لاریجانی خطاب به نوابش: عکس‌هایتان خوب شده


علی لاریجانی حدود ساعت 9:24 دقیقه وارد مجلس شد و پس از آمدن رئیس مجلس، نواب رئیس آزادی عمل بیشتری پیدا کردند و توانستند به میان صندلی‌های نمایندگان بروند و با آنها عکس یادگاری بگیرند. با وجود اینکه با آمدن لاریجانی بسیاری از نمایندگان بر روی صندلی‌هایشان نشستند نواب رئیس که کمی از عکس‌های یادگاری جا مانده بودند آنها را ترغیب می‌کردند که عکس یادگاری بگیرند. در این میان لاریجانی ناگزیر شد به نوابش تذکر بدهد و بگوید که نواب رئیس رعایت کنند، عکس‌هایتان خوب شده است، شما شلوغ‌تر از بقیه هستید.


«ترین‌ها» معرفی شدند


در ادامه منضبط‌ترین نمایندگان مجلس نهم معرفی شدند؛ مجتبی رحمان‌دوست، محمدحسین فرهنگی، ضرغام صادقی، حسن کامران، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، حسین زمانیان دهکردی، عبدالرحمان عثمانیان، محمد ابراهیم رضایی، زهره طبیب‌زاده نوری، بهرام بیرانوند، نادر قاضی‌پور.


همین که منضبط‌های مجلس نهم معرفی شدند نمایندگان به جایگاه هیأت رئیسه رفتند و عکاسان را ترغیب کردند که از آنها عکس بگیرند و لاریجانی خطاب به آنها گفت: کمی خلوت کنید ما یک هوایی بخوریم.


آخرین دستور کار امروز جلسه علنی مجلس نطق علی لاریجانی بود. او در اواسط نطقش برای اینکه توجه نمایندگان را به خود جلب کند، گفت: در انتهای صحن یک معرکه جدیدی گرفته شده است.


لاریجانی؛ مزاحمت خبرنگاران و نگرانی از شکستن صندلی


لاریجانی در پایان نطقش پس از اینکه از خبرنگاران تشکر کرد به شوخی خطاب به آنها گفت: گاهی ما مزاحم آنها می‌شدیم گاهی هم آنها مزاحم ما می‌شدند.


در پایان سخنان لاریجانی همه نمایندگان به جایگاه هیأت رئیسه رفتند و فکر می‌کردند که عکاسان در جایگاه هیأت رئیسه حضور دارند که بتوانند عکس یادگاری بگیرند در صورتی که عکاسان به حیاط مجلس رفته بودند و منتظر نمایندگان بودند که بیایند و از آنها عکس دسته‌جمعی در حیاط بگیرند.


لاریجانی هم در پایان در شوخی با همکارانش گفت: با این هجومی که آوردید احتمالاً صندلی رئیس می‌شکند.


پس از پایان جلسه علنی امروز و نواخته شدن زنگ پایان مجلس نهم، سلفی محمدرضا باهنر با کلاه سنتی حسن بیگلری و همچنین سلفی کمال علی‌پور با علی‌لاریجانی بیش از بقیه جلب توجه می‌کرد. در پایان هم محمدرضا با هنر، جواد کریمی قدوسی، عزیز اکبریان، حسین طلا، علی مروی، نصرالله پژمان‌فر، عباس رجایی در مقابل جایگاه ناطقان روی زمین نشستند و با یکدیگر عکس یادگاری نشسته گرفتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته