دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عین اللهی: توسعه علم بدون توسعه علوم‌پایه امکان‌پذیر نیست

عین اللهی: توسعه علم بدون توسعه علوم‌پایه امکان‌پذیر نیست
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه علم بدون توسعه علوم‌پایه امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به مرجعیت علمی به این ارتقا نیاز داریم.
کد خبر : 879993

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه نخستین همایش ملی مرجعیت علمی که امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد، گفت: مرجعیت علمی و راهکارهایی که برای پیشبرد آن وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری سال ۱۳۸۴ مرجعیت علمی را مطرح کردند، اظهار کرد: از زمان طرح آن ۱۸ سال می‌گذرد، مرجعیت علمی یک عنوان مفهومی و اعتقادی است که صاحبان علم و دانش لحظات رفیعی را خواهند داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: دانش، قدرت است و هر کسی که آن را بیابد، پیروز می‌شود. اگر می‌خواهیم با آمریکا مقابله کنیم باید دانش را در جامعه ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه مرجعیت علمی به عنوان اقتدار، نفوذ و تسلط است، ادامه داد: این مرجعیت به بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع کشور برای حرکت به سمت چشم‌انداز و جایگاه علمی در قالب نقشه جامع علمی کشور است.

عین‌اللهی با بیان اینکه مرجعیت علمی در اسناد بالادستی وجود دارد، مطرح کرد: این مرجعیت ترسیمی از آینده علم و فناوری ایران است. توسعه علم بدون توسعه علوم‌پایه امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به مرجعیت علمی به این ارتقا نیاز داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پرورش نخبگان اهمیت دارد، اضافه کرد: استعدادها برای سرمایه‌گذاری باید شناخته شود و بازنگری منابع درسی نیز در حال انجام است تا با مرجعیت علمی منطبق شود.

اثر بازنگری در منابع درسی منطبق با نیاز کشور در تحول تعلیم و تربیت

وی با اشاره به تحول تعلیم و تربیت، ادامه داد: تربیت نیروی علمی و دانشجوی متدین در دانشگاه، تقویت روحیه انقلابی در دانشگاه، پرورش و شناسایی استعدادها و تشویق خلاقیت و نوآوری، بازنگری در منابع درسی و کوریکولوم‌های آموزشی منطبق با نیاز کشور و منطبق با فرهنگ ایرانی‌اسلامی در این تحول اثرگذار است.

عین‌اللهی با بیان اینکه باید از ایده‌های خلاق حمایت کنیم، اظهار کرد: طرح و نقد نظریات علمی باید همراه با ادب و نزاکت اتفاق بیفتد. همچنین باید قدرت تحمل و شنیدن نظرات مخالف و نقد علمی و تخصصی خود را بالا ببریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کرسی‌های آزاداندیشی، ادامه داد: نواندیشی علمی در دانشگاه‌ها و تشکیل کرسی‌های آزاد اندیشی می‌تواند از مهم‌ترین‌ها در کشور محسوب شود.

وی درباره نهضت نرم‌افزاری و تولید علم، افزود: تولید محتوای علمی موردنیاز جامعه، تغییر نگاه در ایجاد و تاسیس مراکز تحقیقاتی در جهت ایجاد مراکز تحقیقاتی ماموریت‌گرا و پاسخگو به نیاز جامعه، کشف راه‌های میانبر در تولید علم، تدوین موضوعات پژوهشی توسط دانشگاه‌ها برای پر کردن خلأهای کشور و پاسخگویی به نیاز جامعه و داشتن برنامه برای رسیدن به مرزهای جدید در علم مهم به‌شمار می‌آید.

عین‌اللهی با توجه به منویات مقام معظم رهبری، مطرح کرد: تحول در آموزش عالی، نظام تعلیم و تربیت، جذب و حمایت نخبگان، نخبه‌پروری، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی علوم و فناوری و تبادل علمی و دیپلماسی علمی از راهبردهای نیل به مرجعیت علمی است.

وی  با بیان اینکه باید از غرب یاد بگیریم و تا آخر عمر شاگرد نباشیم، خاطرنشان کرد: گزینش در استفاده از محصول فکر و عقل و تجربه سایر کشورها، ترجمه خوب و فاخر کتابها در جهت ورود علوم نوین به کشور، استفاده صحیح از فناوری و فرآورده‌های خوب تمدن غرب و استفاده از پتانسیل‌ علم و فناوری و نظرات دانشمندان دیگر کشورها برای پیشرفت کشور ضرورت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته