دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

هوش مصنوعی برای آموزش کودکان مبتلا به اختلالات عصبی‌رشدی به میدان می‌آید

هوش مصنوعی برای آموزش کودکان مبتلا به اختلالات عصبی‌رشدی به میدان می‌آید
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: هوش مصنوعی به آموزش کودکان مبتلا به اختلالات عصبی‌رشدی کمک می‌کند.
کد خبر : 879824

رامین دلیر عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، درباره استفاده از هوش مصنوعی در آموزش به خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: هوش مصنوعی با ۱۵ کاربرد در حوزه آموزش برای هر فرد قابلیت شخصی‌سازی شدن دارد.

وی اظهار کرد: توانمندی‌های کودکان در حوزه‌های مختلف متفاوت است؛ بنابراین می‌توانیم آموزش را برای افراد شخصی‌سازی کنیم.

این دانشجوی دکتری هوش مصنوعی دانشگاه زنجان با بیان اینکه هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان در سطح ضعیف‌تر می‌تواند کاربردی‌تر باشد، ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص دهد کدام دانش‌آموزان در یادگیری ضعیف‌تر هستند و کدام دانش‌آموزان توانمندی بالاتری دارند.

این مسئول حوزه ریاست دانشگاه جامع امام حسین (ع) تأکید کرد: تولید محتوای آموزشی هوشمند به استادان کمک بزرگی می‌کند. برخی از استادان در به‌روزرسانی اطلاعات خود ضعیف عمل می‌کنند و از آنجایی‌که هوش مصنوعی به یک پایگاه داده بزرگی متصل است، کمک‌کننده محسوب می‌شود.

دلیر با بیان اینکه پیشرفت چت‌جی‌پی‌تی ۳ و چت‌جی‌پی‌تی ۴ با یکدیگر فاصله زیادی دارد، ادامه داد: هوش مصنوعی قادر به تشخیص اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان است. هوش مصنوعی با طبقه‌بندی دانش‌آموزان از لحاظ توانمندی می‌تواند از این اختلال جلوگیری کند و به معلمان یاری رساند.

این مسئول حوزه ریاست دانشگاه جامع امام حسین (ع) با بیان اینکه هوش مصنوعی در حل تمرین به دانش‌آموزان کمک می‌کند، افزود: ارزیابی تمرین‌های دانش‌آموزان و میزان درستی آن از جمله اقداماتی است که به‌وسیله هوش مصنوعی تسریع پیدا کرده است.

این دانشجوی دکتری هوش مصنوعی دانشگاه زنجان عنوان کرد: برخی از تمرین‌های هوش مصنوعی تنبلی نیز به‌همراه دارد.

به گفته دلیر، همه ابزار‌های آموزشی از جمله هوش مصنوعی دو جنبه منفی و مثبت دارد. برای مثال، چاقو همان‌طور که می‌تواند جان افراد را نجات دهد، می‌تواند تهدید نیز محسوب شود؛ بنابراین اگر از هوش مصنوعی درست استفاده شود، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها پس از ظهور چت‌جی‌پی‌تی، آن را ممنوع کردند؛ اما هوش مصنوعی برای تشخیص تقلب به استادان و معلمان کمک بزرگی می‌کند.

خواندن و نوشتن با هوش مصنوعی نابینایان را بی‌نیاز می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) با بیان اینکه یادگیری زبان‌های متعدد برای دانش‌آموزان مقدور نیست، اظهار کرد: هوش مصنوعی می‌تواند در انواع زبان‌های مختلف متن‌ها را ترجمه می‌کند. همچنین هوش مصنوعی با استفاده از ابزار‌های متنوع می‌تواند به نابینایان کمک بزرگی کند و کلمات را به شنیدار تبدیل می‌کند.

دلیر با بیان اینکه دانش‌آموزان برای استفاده از هوش مصنوعی نیاز به اطلاعات پیش‌زمینه‌ای ندارد، ادامه داد: یادگیری اولیه برای استفاده از هوش مصنوعی کار سختی نیست و دانش‌آموزان پس از چند بار به‌راحتی با آن مطابقت پیدا می‌کنند.

دلیر با بیان اینکه هوش مصنوعی به‌صورت ۲۴ ساعته در اختیار دانش‌آموزان است، ادامه داد: دانش‌آموزان به معلم خود در شبانه‌روز دسترسی ندارند و این امر یکی از مهم‌ترین مزیت‌های هوش مصنوعی به‌شمار می‌آید.

به گفته وی، هوش مصنوعی به امکانات آموزشی کمک و معلمان را به‌روز می‌کند. دانش‌آموزان قادر به انجام آزمون‌ها و تمرین‌های خلاقانه هستند و اگر از هوش مصنوعی به‌صورت کانالیزه‌شده و سازماندهی‌شده برای دانش‌آموزان استفاده کنیم، بهره خوبی می‌بریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته