دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1402 - 18:05

سیم خاردار تیغی چیست کاربرد و تفاوت با سایر مدل ها

سیم خاردار تیغی چیست کاربرد و تفاوت با سایر مدل ها
سیم خاردار دسته‌ای از مفتول‌های به هم تنیده شده است که با خارهای متعدد از منطقه مدنظر ما محافظت می‌کند. به عبارتی ساده‌تر سیم خاردار کاربرد گسترده‌ای در حفاظت و نگهبانی از مناطق مختلف دارد.
کد خبر : 879787

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیم خاردار دسته‌ای از مفتول‌های به هم تنیده شده است که با خارهای متعدد از منطقه مدنظر ما محافظت می‌کند. به عبارتی ساده‌تر سیم خاردار کاربرد گسترده‌ای در حفاظت و نگهبانی از مناطق مختلف دارد. این محصول در بسیاری از زمین‌های دامداری، کشاورزی، باغبانی، مزارع، مراکز نظامی نظیر پادگان، فرودگاه، زندان و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته سیم مفتول خاردار در انواع مختلف تولید و روانه بازار می‌شود اما یکی از خصوصیاتی که در سیم خاردارها مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد، نوع خار به کار رفته در محصول است. از این حیث، سیم خادارها به دو دسته‌ی سیم خاردار سوزنی و سیم خاردار تیغ دار تقسیم می‌شوند. با توجه به اینکه این روزها مدل‌های تیغی مشتریان زیادی پیدا کرده‌اند، در این مطلب به بررسی سیم خاردار تیغی (Razor barbed wire) خواهیم پرداخت.

آیا می‌دانید سیم خاردار تیغی چیست؟

از یک یا چند مفتول در هم تنیده شده سیم خاردار ساخته می‌شود، به طوری که در طول این رشته‌ها و در فاصله‌های نسبتا یکسان خارهایی برای محافظت از منطقه تعبیه شده است. اگرچه تعداد مفتول‌های هر سیم خاردار نقش مهمی در فراهم کردن امنیت منطقه ایفا می‌کند، اما این خارها هستند که از ورود یا تجاوز حیوان یا انسان به ناحیه حصارکشی شده نقش اساسی دارند.
یکی از انواع خارهای تعبیه شده در انواع سیم خاردار خارهای تیغی شکل هستند، اتفاقا به همین دلیل به آنها سیم خاردار تیغ دار یا تیغی گفته می‌شود.

سیم خاردار تیغی از یک یا چند رشته مفتول ساخته می‌شود، به طوری که خارهای آن از ورق‌های گالوانیزه و به شکل تیغ هستند. در واقع خار این محصولات شبیه تیغ‌های اصلاح است، از همین رو هم به آنها سیم خاردار تیغی گفته می‌شود. سیم خاردارهای تیغ دار با نام‌های دیگری هم شناخته می‌شوند:

  • سیم خاردار تبری
  • سیم خاردار لیزری
  • سیم خاردار ژیلتی
  • سیم خاردار ناتویی

دلیل این نامگذاری‌ها غالبا به شکل ظاهری خار بازمی‌گردد. تصویر زیر یک نمونه سیم خاردار تیغی را نمایش می‌دهد. همانطور که مشخص است، خار این محصول از ورق گالوانیزه و به صورت تیغ اصلاح یا ژیلت است. ناگفته نماند این خار شباهت زیادی هم به تبر دارد.

انواع سیم خاردار نوع تیغی

اگرچه سیم خاردار از لحاظ نوع خار به دو دسته تقسیم می‌شود، اما این تنها تمایز این نمونه‌های موجود در بازار نیست، چرا که مفتول‌های خاردار موجود در بازار از جنبه‌های دیگری هم با یکدیگر تفاوت دارند. همین موضوع باعث شده سیم خاردار تبری انواع مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  • سیم خاردار خطی تیغی: این سیم خاردار ژیلتی به صورت یک خط راست تولید و نصب می‌شود.
  • سیم خاردار حلقوی تیغ دار: این سیم خاردار به صورت حلقه‌ای حلقه‌ای تولید و نصب می‌شود.

کابرد سیم خاردار تیغ دار چیست؟

زمانی که از کاربرد انواع سیم خاردار صحبت می‌کنیم، معمولا باید گفت کاربرد آنها به حصارکشی، مرزبندی و جلوگیری از عبور و مرور غیرقانونی محدود می‌شود. با این حال سیم خاردار تیغی یک ابزار نسبتا مدرن و حرفه‌ای برای ایحاد امنیت محیط است. بنابراین بیشتر کاربرد آن به مراکز فوق امنیتی مربوط می‌باشد. معمولا برای مکان‌های کمتر حساس سیم مفتول خاردار سوزنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در ادامه کاربرد انواع سیم خاردار تبری را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • حصارکشی ساختمان‌های تجاری و حساس: برای ساختمان‌های تجاری و خصوصا ساختمان‌های فوق امنیتی، برای مثال سفارتخانه‌ها، از سیم خاردارهای تیغی استفاده می‌شود.
  • مرزبندی دور باغ، باغچه، مزرعه و کشتزار: برای جلوگیری از ورود افراد و خصوصا حیوانات به زمین کشاورزی یا مزارع نیز می‌توان از این سیم خاردار استفاده کرد. همچنین با استفاده از این محصولات به خوبی می‌توان مرز بندی هر زمین را با زمین مجاور تعیین نمود.
  • حصارکشی مراکز نظامی نظیر پادگان: در مراکز نظامی نظیر پادگان همیشه سیم خاردارها حضور دارند. سیم خاردار تیغی نقش مهمی به عنوان مکمل حصارکشی جهت جلوگیری از ورود غیرنظامیان به منطقه پادگان دارد.
  • مسدود کردن مسیرهای فرار از زندان: زندان همیشه باید از لحاظ امنیتی در موقعیت ایده آل باشد. معمولا در بالای دیوارهای زندان هم می‌توانید سیم خاردارهای تیغ دار را مشاهده کنید.
  • حصارکشی اطراف فرودگاه: یکی دیگر از کاربردهای سیم خاردار تبری حصارکشی دور فرودگاه است. به هر حال فرودگاه هم یک منطقه کاملا حفاظتی محسوب می‌شود و افراد حق ورود به آن را ندارند.
  • حصارکشی دیوارهای ساختمان: حتی در حصارکشی ویلا یا مجتمع‌های مسکونی نیز می‌توان از سیم خاردارهای ژیلتی استفاده کرد. 2ec9b9f9-acb3-463b-8ee9-eda2e7ce0e74.jpg

به طور کلی سیم خاردار تیغی در هر جایی به کار گرفته می‌شود، منتهی بیشتر کاربرد آنها را می‌توان به عنوان مکمل حصارکشی در بالای فنس و دیوارها مشاهده کرد. از طریق کلیک بر روی لینک زیر می‌توانید مشخصات فنی، قیمت فنس و دیگر جزئیات مربوط به این محصول را مشاهده کنید:

https://fouladtofighi.com/%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D9%86%D8%B3-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA/

به عنوان مثال در تصویر بالا سیم خاردار تیغی در بالای فنس به عنوان سخت‌تر کردن مسیر ورود افراد غیر مجاز استفاده شده است.

ویژگی‌های منحصر به فرد سیم خاردار تیغ دار(وجه تمایز با سایر مدل ها)

اگر قصد خرید سیم خاردار دارید، احتمالا میان خرید سیم خاردار تیغی و سیم خاردار تبری دچار شک و تردید شده باشید.

0495466c-2737-4440-923f-7879c04c3f66.jpg
در جدول زیر این دو دسته از محصولات بازار را با هم مقایسه کرده‌ایم:

معیار

سیم خاردار تیغی

سیم خاردار سوزنی

شکل ظاهری خار

تیغ اصلاح، تبر

سوزن

جنس خار

صفحه گالوانیزه

مفتول گالوانیزه

تراکم خار

تقریبا هر 7 سانتی‌متر

تقریبا هر 5 تا 10 سانتی‌متر

شکل نهایی محصول

زیبا

نه چندان دلچسب

قیمت

بالا

پایین

  • شکل ظاهری خار: همانطور که گفته شد، خار سیم خاردارهای تبری به شکل تیغ یا تبر هستند، در حالی که خار یک سیم خاردار سوزنی شبیه به سوزن است.
  • جنس خار: اگرچه در هر دو محصول خار از جنس گالوانیزه ساخته می‌شود، اما در نمونه‌های تبری خار از ورق گالوانیزه و در نمونه‌های سوزنی خار از مفتول گالوانیزه ایجاد می‌شود.
  • تراکم خار: در موارد متعدد امکان سفارش سازی تراکم خار با توجه به نیاز مشتری وجود دارد. اما به طور کلی تراکم خار این دو محصول همان اعدادی است که در جدول به آن اشاره شد.
  • شکل نهایی محصول: اگر بخواهیم از لحاظ ظاهری سیم خاردار تیغ دار و سوزنی را مقایسه کنیم، سوزنی‌ها شکل ظاهری چندان خوشایندی ندارد، پس باید قبول کرد تبری‌ها از لحاظ شکل ظاهری یک سر و گردن بالاتر هستند. این موضوع به خصوص برای کاربردهایی نظیر دیوارکشی منازل مسکونی مهم است.
  • قیمت: قیمت سیم خاردار تیغی از سیم خاردار سوزنی در نمونه‌های مشابه (ضخامت مفتول بدنه یکسان) بیشتر است. البته این مسئله به دلیل کیفیت بالای سیم مفتول خاردار ژیلتی و امنیت بیشتر آن قابل توجیه می‌باشد.

در انتها یادآور می‌شویم اگر قصد خرید سیم خاردار تیغی (تبری) را دارید، حتما این محصول را از مراکز معتبر فروش آهن خریداری نمایید. در این صورت هم محصول باکیفیت‌تری نصیبتان می‌شود، هم قیمت پایین‌تری برای خرید صرف خواهید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته