دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1395 - 12:08

آخرین دفاع لاریجانی از عملکرد خود در موضوع برجام در قامت رئیس مجلس

رئیس مجلس نهم شورای اسلامی، در نطق پایانی خود در مجلس نهم نیز یک بار دیگر از عملکرد خود در موضوع برجام حمایت کرد و گفت: تصمیم مجلس در مورد برجام یک تصمیم حکیمانه بود که باعث ایجاد آرامش در کشور و زمینه‌ساز رشد تولید شد.
کد خبر : 87962

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در آخرین نطق خود در مجلس نهم با تبریک روز مقاومت به مردم دزفول و آبادان اظهار کرد: جلسه پایانی مجلس نهم فرا رسید، این مجلس در مقطع حساسی تشکیل و در مقطع خاصی نیز به پایان رسید، در دوران این مجلس مذاکرات حساس هسته‌ای بحران‌های منطقه‌ای و مشکلات اقتصادی کشور وجود داشت.


وی افزود: در همه این وقایع نظام حرکت تعاملی را طی کرد و مجلس نهم یک حرکت نظم‌بخش را در پیش گرفت.


رئیس مجلس ادامه داد: مجلس نهم به پایان رسیده است ولی دل‌مشغولی‌های ما ادامه دارد، از آغاز دوران مشروطه تاکنون 33 دوره مجلس وجود داشت که 24 دوره آن قبل از انقلاب و 9 دوره متعلق به بعد از انقلاب است.


وی ادامه داد: برخی از مجالس قبل از انقلاب دلسوز مردم بودند و امور مردم را در پیش می‌گرفتند. در دوران محمدرضا شاه شکل ظاهری مجلس تغییر یافت ولی مجلس در اختیار نظام دیکتاتوری آن دوره بود در این مجالس قوانین مناسبی تصویب شد ولی در برخی مسائل نقایص اساسی داشت مانند عدم توجه به دین مبین اسلام، عدم توجه به منافع ملی و عزت ملی کشور، وادادگی به بیگانگان و عدم توجه به خواست ملت بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجالس شکل جدیدی به خود گرفت و امام با تکیه به مجلس آن را در رأس امور قرار داد. امام(ره) معتقد بودند که اگر شورای نگهبان قانون مجلس را تأیید کند هیچ‌کس حق ندارد راجع به آن چیزی بگوید. امام همواره در مقابل رئیس جمهوری وقت یعنی بنی‌صدر از مجلس دفاع می‌کردند. رئیس‌جمهوری مدام از مجلس ایراد می‌گرفت، اما امام با دفاع قاطعانه از مجلس آن را در رأس امور قرارداد و تخطی از قوانین مجلس را به منزله مفسد فی‌الارض قلمداد می‌کرد.


لاریجانی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال 82 فرموده‌اند که قانون آمده است تا جای صدای کلفت را بگیرد، امام هم همواره می‌فرمودند که کسانی‌که با قانون مخالف‌اند با اسلام مخالف‌اند و اگر کسی بعد از نظر شورای نگهبان با قوانین مخالفت کند دانسته یا ندانسته با اسلام مخالفت کرده است.


رئیس مجلس نهم ادامه داد: در مجالس پس از انقلاب در همه امور وقت گذاشته شد و مداخله و تصمیم‌گیری شد؛ از عزل رئیس‌جمهوری تا گروگان‌گیری و تا مذاکرات هسته‌ای در همه این تصمیمات مجلس اثرگذار بود.


وی با اشاره به مسئولیت‌های نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه گفت: کار نمایندگی از کارهای پرمشغله است که نمایندگان باید پاسخگوی نیازهای مردم در حوزه انتخابیه باشند. یک بخشدار امکانات بیشتری را از یک نماینده در اختیار دارد. نمایندگان صرفا می‌توانند به برخی از نیازهای منطقه خود پاسخ دهند.


نماینده مردم قم در مجلس نهم تأکید کرد: مجالس پس از انقلاب در مقابل گردن‌کشی استکبار همواره ایستاد و از آرمان‌های انقلاب دفاع کرد، آخرین مصوبه مجلس نهم اقدام متقابل دولت نسبت به تعرضات آمریکا بود که در نوع خود اقدامی ارزشمند است.


وی با اشاره به عملکرد مجلس نهم گفت: در مجلس نهم 679 طرح و لایحه در دستور کار قرار گرفت که 69 درصد آن طرح و 31 درصد آن لایحه بود. 30 درصد طرح‌ها و لوایح به صورت فوریتی مطرح شد که البته قدری تعداد آن زیاد بود. 18 درصد طرح‌ها و 47 درصد لوایح به قانون تبدیل شد و تنوع موضوعی قوانین مصوب شده شامل 32 درصد موافقت‌نامه‌های بین‌المللی، 30 درصد امور اقتصادی، 18 درصد امور اجتماعی، 6/5 درصد امور قضائی، 5 درصد امور آموزشی، 2/5 انتخابات و امور سیاسی و 2 درصد امور دفاعی و امنیتی می‌شد.


وی با اشاره به عملکرد دیوان محاسبات مجلس ادامه داد: دیوان محاسبات با سیاست‌ پیشگیرانه توانست توفیقات خوبی را به دست آورد، 40 دوره آموزشی برای مدیران دستگاه‌ها برگزار کرد و 10 هزارو 968 گزارش تهیه کرد که از این میان 4 هزار و 405 گزارش را به دادسرای دیوان فرستاد که برای 2 هزار و 110 مورد دادخواست صادر شد و مجازات متناسب با آنها اعمال شد از این طریق مبلغ واریزی به خزانه 13 هزار میلیارد بود.


لاریجانی با اشاره به عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تصریح کرد: مرکز پژوهش‌ها توانست در دوره نهم هزار و 268 گزارش به مجلس ارسال کند و 2 هزار و 712 مورد مشورت به نمایندگان ارائه دهد. همچنین در مرکز پژوهش‌ها به دلیل اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی دبیرخانه‌ای در این زمینه تشکیل شد که تاکنون شش گزارش در این زمینه تهیه کرده است.


رئیس مجلس نهم تأکید کرد: مجلس نهم به راه و رسم رهبری به عنوان یک معلم تعبد داشت و آن را یک رکن اساسی می‌دانست. مجلس نهم در مقابل استکبار موضعی قاطع داشت. حمایت مجلس از مواضع رهبری به کرار به دلیل روحیه انقلابی این مجلس دیده می‌شد، مواضع اخیر مجلس نهم در مقابل شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای ناشی از توجه نمایندگان این مجلس به موضوعات بین‌المللی بود.


وی تصمیم مجلس را در مورد برجام یک تصمیم حکیمانه ارزیابی کرد و گفت: این تصمیم باعث ایجاد آرامش در کشور و زمینه‌ساز رشد تولید شد.


رئیس مجلس نهم خاطرنشان کرد: این مجلس همراهی خوبی با سایر قوا داشت؛ ضمن اینکه استقلال هر قوه حفظ شد، مشی مناسبی هم در مواجهه با سایر قوا گرفته شد. اولویت مجلس نهم رونق تولید بود و کمیسیون خاصی در این زمینه تشکیل شد که توانست توسعه مناسبی به کسب و کار بدهد.


رئیس مجلس نهم در پایان از همه کارکنان مجلس و همکارانش در دوره نهم تشکر کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب