دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1402 - 11:29

سلاجقه: هیئت افغانستانی رهاسازی حقابه ایران را پذیرفت

سلاجقه: هیئت افغانستانی رهاسازی حقابه ایران را پذیرفت
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سفر هیئت اقتصادی طالبان به ایران برای اولین‌بار پذیرفتند که حقابۀ ایران باید رها شود.
کد خبر : 879207

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به نتیجه رهاسازی حقابه ایران از افغانستان گفت: هیئت طالبان که به ایران آمد برای اولین بار پذیرفتند که حقابه ایران باید رهاسازی شود.

وی افزود: در آن جلسه بحث مرطوب‌سازی را مطرح کردیم؛ چراکه حدود ۱۸۰ روز است که مردم شریف ما در زابل مشکل گرد و غبار مشکل دارند، گفتیم آبی فعلاً رها که دریاچه مرطوب شود و آن‌ها پاسخ دادند که بررسی می‌کنند و اگر منابع آبی سد‌ها اجازه دهند حتماً این کار را انجام خواهند داد.

سلاجقه گفت: در بحث دومی که مطرح شد برداشت کانون‌های گردوغبار در کشور افغانستان بود که مسئول محیط زیست افغانستان قول داد که در اولین فرصت به ایران بیایند و طبق گزارشات کاملی که داریم، از طرف افغانستان هم اقداماتی صورت گیرد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد آلودگی هوای کلانشهر تهران گفت: ما کار‌هایی که باید انجام می‌دادیم را انجام دادیم، ما شبانه صنایع را پایش می‌کنیم و اگر تخلفی داشته باشند پلمب می‌کنیم. بحثی که وجود دارد کامیون‌های گازوئیل‌سوزی است که ترددشان در اطراف تهران بسیار زیاد است.

وی افزود: حاشیه جنوبی، شرق و تاحدودی غرب تهران بیشترین آلایندگی را دارند و با توجه به پایداری هوا این مورد بیشتر شده است. این موارد بیشتر ناشی از کامیون‌های گازوئیل سوز است که در جلسه اضطرار هوای تهران این مسئله مطرح شد.

سلاجقه گفت: دستگاه‌های اجرایی مخصوصاً وزارت صمت قول داده بود که ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شهر تهران شود و شهرداری هم قبول کرده است. بهینه‌سازی کیفیت سوخت در پالایشگاه‌ها در حال انجام است.  

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان گفت: برنامه کوتاه مدت کاهش آلودگی هوای تهران، بحث برقی کردن و گسترش ایستگاه‌های شارژ برقی در کلانشهر‌ها مطرح است و یک رویه است که دولت در پیش گرفته است و گام به گام جلو خواهیم رفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته