دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تغییرات مهم سلولی پس از ورزش‌های هوازی

تغییرات مهم سلولی پس از ورزش‌های هوازی
کاهش التهاب برای افرادی که ورزش سنگین انجام می‌دهند منطقی است. التهاب کمتر به افراد اجازه می‌دهد تا با سرعت بیشتری در هوا تنفس کنند و نیاز بدن برای اکسیژن بیشتر را برآورده کند
کد خبر : 879037

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، یازده آتش‌نشان جوان پس از یک تمرین آموزشی ۴۵ دقیقه‌ای در کالیفرنیا در آزمایشات یک پژوهش علمی شرکت کردند. آن‌ها بلافاصله پس از پایان تمرینات هوازی سنگین نمونه‌هایی از خون، بزاق و ادرار خود را در اختیار دانشمندانی قرار دادند که با تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در صحنه تمرین حاضر بودند.  

این دانشمندان که از آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام (PNNL) به کالیفرنیا آمده بودند بیش از ۴۷۰۰ مولکول شامل پروتئین، لیپید و متابولیت دریافتی از هر یک از آتش نشانان را تجزیه و‌تحلیل کردند تا مشخص شود وقتی بدن تحت تمرینات شدید قرار می‌گیرد چه اتفاقی می‌افتد. اندازه‌گیری و تفسیر داده‌های هزاران اندازه‌گیری از این دست در تخصص دانشمندان آزمایشگاه مورد اشاره است که هرسال با استفاده از طیف‌سنجی جِرمی انجام می‌شود و مسائل مربوط به علم آب و هوا و سلامت انسان را بررسی می‌کنند. هدف از انجام این مطالعه افزایش ایمنی پس از ورزش سنگین بود.

نتیجه غیرمنتظره

نتیجه غیرمنتظره‌ای که در این آزمایش علمی به‌دست آمد در نمونه بزاق بود. تغییر در ترکیب میکروبیوم دهان نشان می‌داد که بدن آتش‌نشان‌ها پس از ورزش‌های هوازی حضور مهاجم باکتریایی را شناسایی کرده است. دانشمندان همچنین مشاهده کردند که مولکول‌های مهم برای سیگنال‌دهی التهاب و مبارزه با عفونت‌های ویروسی کاهش پیدا کردند.

تهدید جانی استرس 

کریستین برنوم جانسون (Kristin Burnum-Johnson)، نویسنده مسئول مکاتبات این مطالعه علمی گفت: «استرس ناشی از گرما می‌تواند تهدید جانی داشته باشد. ما می‌خواستیم با نگاهی عمیق به اتفاقات درون بدن ببینیم آیا می‌توان خطر خستگی مفرط را در مراحل اولیه تشخیص داد یا خیر. بدین ترتیب شاید بتوانیم خطر ورزش‌های شدید را برای ورزشکاران و اعضای ارتش کاهش دهیم.»

این گروه تحقیقاتی صد‌ها تغییر مولکولی را در آزمایشات آتش‌نشانان شناسایی کردند. تلاش‌های بدن برای آسیب‌دیدگی و ترمیم بافت، حفظ تعادل مایعات، همگام شدن با افزایش نیاز به انرژی و اکسیژن و ترمیم و بازسازی پروتئین‌ها و سایر ماده‌های مهم از جمله تفاوت‌هایی بودند که در بدن پیش و پس از ورزش مشاهده شدند.  

کاهش التهاب برای افرادی که ورزش سنگین انجام می‌دهند منطقی است. التهاب کمتر به افراد اجازه می‌دهد تا با سرعت بیشتری در هوا تنفس کنند و نیاز بدن برای اکسیژن بیشتر را برآورده کند. داشتن سیگنال‌های التهابی کمتر در سیستم تنفسی به بدن کمک می‌کند تا تنفس و جریان خون را بهبود بخشد.

به گفته نویسنده این مقاله، ارنستو ناکایاسو (Ernesto Nakayasu)، افرادی که اندام بسیار ورزیده‌ای دارند ممکن است بلافاصله پس از ورزش شدید مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی ویروسی باشند و کاهش فعالیت‌های التهاب‌آفرین برای مبارزه با عفونت می‌تواند یکی از دلایل آن باشد. این موضوع یک مبنای مولکولی برای پزشکانی است که در روند درمان بیماران با تمرینات سخت به آن رسیده‌اند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته