دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1402 - 12:05

بی‌خوابی قاتل سلول‌های مغز است

بی‌خوابی قاتل سلول‌های مغز است
نتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که بی‌خوابی به کاهش سطح پروتئین پلیوتروفین و مرگ سلول‌های مغز منجر می‌شود و این به نوبه خود عملکرد شناختی انسان را مختل می‌کند.
کد خبر : 878755

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای تک دیلی، محرومیت از خواب نه‌ تنها حس بدی را به انسان منتقل می‌کند؛ بلکه به اختلال در عملکرد مغز منجر می‌شود.

علاوه بر این، در طول زمان، کمبود خواب خطر ابتلا به آلزایمر و سایر بیماری‌های دستگاه عصبی را افزایش می‌دهد. 
در جست‌وجو برای علتی که به ایجاد چنین اختلال‌هایی منجر می‌شود، تیمی از پژوهشگران موفق به تشخیص نوعی پروتئین محافظ شدند که سطح آن در بدن به واسطه کم‌خوابی کاهش می‌یابد و همین مسئله به مرگ سلول‌های مغز (نورون‌ها) منجر می‌شود.

آنگونه که از مطالعات برمی‌آید، بی‌خوابی به هیپوکامپ صدمه می‌زند. هیپوکامپ بخشی از مغز است که در تشکیل، سازماندهی و نگهداری حافظه نقش دارد.

در این پژوهش، دانشمندان تغییر در میزان فراوانی پروتئین‌ها و RNA را ملاک قرار دادند. این رویکرد سرنخ را به پلیوتروفین (PTN) رساند که سطح آن در بدن موش‌های آزمایشگاهی که به مدت دو روز از خواب محروم شده بودند، کاهش یافته بود. در مرحله بعد، تیم پژوهشی متوجه شد که کاهش PTN موجب مرگ سلول‌های هیپوکامپ می‌شود.جالب آنکه کاهش PTN در ابتلای انسان به آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی دخیل است.

این تحقیق به افشای مکانسیمی منجر شد که با اتکا به آن، خواب می‌تواند از عملکرد مغز محافظت کند حال آنکه از تغییر سطح PTN هم می‌توان به عنوان شاخصی برای تشخیص اختلال‌های شناختی ناشی از بی‌خوابی استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته