دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پوستر پانتومیم «جامپ کات» رونمایی شد

پوستر پانتومیم «جامپ کات» رونمایی شد
در آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات»، مطرح شد که ریشه بازیگری پانتومیم است، بر لزوم توجه به آموزش درست و اصولی میم به علاقه‌مندان این هنر تاکید شد.
کد خبر : 878552

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» به نویسندگی و کارگردانی حامد نصرآبادیان با طرحی از مهدی رایگانی روز گذشته (شنبه بیستم آبان) با حضور ناصر آقایی (بازیگر و مدرس پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون)، منوچهر اکبرلو (پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر) و مسعود آب‌پرور (کارگردان سینما و تلویزیون) در تماشاخانه همای سعادت برگزار شد.

حامد نصرآبادیان، در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از مهمانان حاضر دراین رویداد با اشاره به چگونگی شکل‌گیری گروه تئاتر سربازان صلح گفت: «این گروه از اردیبهشت سال ۱۳۸۰ و با اجرای نمایش «دل من خواب پروانه شدن می‌بیند» در تالار وحدت تهران کار خود را آغاز کرد و تا امروز با زبان بدن، تئاتر فیزیکال و پانتومیم آثار زیادی با محوریت صلح در کشور‌هایی همچون فرانسه، هند، مالزی، کانادا، ارمنستان، ترکیه و ایران اجرا کرده است.»

وی در پایان سخنانش بیان کرد: این اثر با احترام و افتخار از طرف گروه تئاتر سربازان صلح ایران به زنان، مادران و کودکان ایران تقدیم می‌شود.

ناصر آقایی، بازیگر و مدرس پیشکسوت بازیگری نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه پانتومیم اکنون تغییر شکل داده است، گفت: در حال حاضر میم، به آن شکل که مارسل مارسو آن را ایجاد کرد و وجه خاصی داشت؛ دچار دگرگونی شده است.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه خاستگاه میم فرانسه است، افزود: این هنر در آمریکا هم رایج هست، اما نه خیلی زیاد و البته در آلمان هم شکلی از پرفورمنس آرت را پانتومیم می‌نامند. پانتومیم رشته‌ای سخت از هنر‌های دراماتیک است. اجرای میم؛ به درستی و به همان شکلی که مارسل مارسو مدنظر داشت، کار سختی است؛ چراکه ریزه‌کاری‌هایی در حرکت دارد که بازیگر آن باید به دقت به تمامی این جزییات آشنا باشد.

این مدرس تئاتر با اشاره به اینکه علاقه‌اش به پانتومیم از زمان حضور مارسل مارسو به ایران شکل گرفته است، توضیح داد: زمانی که مارسو به ایران آمد، من دانشجوی هنر‌های دراماتیک بودم. دکتر فروغ او را به کلاس ما دعوت کرد و من از همانجا شیفته میم شدم. در مورد این هنر کتاب نوشته و ترجمه کردم.
میم بسیار جذاب است. میم می‌تواند بدون داستان یا حتی در حد یک داستان تک خطی داشته باشد. در حالیکه همان تک خط به اندازه نیم ساعت روی صحنه اجرا شود.

وی ادامه داد: در طول دوران برگزاری جشنواره‌های مرتبط با این رشته شاهد هنرنمایی عزیزانی بودم که با وجود نبود آموزش کارشان خوب بود و باعث تاسف است که آن‌ها با این همه استعداد مربی نداشتند. چراکه قطعا با آموزش درست، از آن‌ها بازیگران میم خوبی تربیت می‌شد. متاسفانه با گذشت سال‌ها این علاقه‌مندان همچنان به‌طور خودجوش عمل می‌کنند.

این مدرس تئاتر با اشاره به تلاش گروه سربازان صلح برای اجرای پانتومیم «جامپ کات» گفت: اکنون که به همت حامد نصرآبادیان فرصت پرداختن به این هنر پیش آمده است، امیدوارم هنرجویان نهایت استفاده را ببرند. تعداد هنرمندان پانتومیم در ایران بسیار کم است و افسوس که برای این جمعیت هنرجو تعداد مربیان ما ناچیز است.

ناصر آقایی در پایان سخنانش گفت: بازیگری که میم یادگرفته تخصصی را آموخته است که سایر بازیگران از آن بی‌بهره هستند. تخصصی که می‌تواند مایه افتخارش باشد.

منوچهر اکبرلو، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر دیگر سخنرانی بود که با یادآوری حضورش در کلا‌س‌هایی پانتومیم ناصر آقایی در دهه ۶۰ گفت: تن‌ها جایی که مرا به پانتومیم علاقه‌مند کرد، کلاس‌های استاد ناصر آقایی در دانشگاه بود. من دانشجوی کارگردانی بودم و هیچوقت سراغ بازیگری نرفتم، اما همیشه به این موضوع که جای این هنر در بازیگری خالی است، فکر می‌کنم.

این هنرمند افزود: همیشه برای من این سوال وجود دارد که چرا این هنر که ضرورت همزبانی را از تئاتر برمی‌دارد، باز هم در جهان ناشناخته مانده است. ادبیات و شعر ما را به‌واسطه زبان در دیگر کشور‌های جهان کمتر می‌شناسد و قطعا اینجاست که به اهمیت پانتومیم و زبان بدن پی می‌بریم.

وی ترس از دانسته‌ها را دلیل بی‌توجهی برخی افراد به هنر میم دانست و گفت: ما از آنچه نمی‌دانیم، می‌ترسیم. مثل جای تاریکی که به دلیل ناشناخته بودن وارد نمی‌شویم و نگران هستیم اتفاقی در آن بیافتد. برخورد ما با نمایش بی‌کلام و پانتومیم هم براین اساس است. شاید یکی از دلایل عدم حمایت از این هنر و بی‌توجهی به آن هم همین نگرانی از عدم شناخت مفهوم حرکات آن باشد.

در ادامه، مسعود آب‌پرور، کارگردان سینما و تلویزیون نیز گفت: یکی از مشکلات ما در بازیگری سینما این است که اکثر بازیگران حتی پیشکسوتان این عرصه به گویندگان دیالوگ تبدیل شده‌اند. وقتی به بازیگر می‌گوییم برای بازی این لحظه نمایشی آماده هستی، از این جمله تنها حفظ بودن دیالوگ‌ها را بدون هیچ برنامه‌ریزی برای حرکات بدنی خود در نظر دارد.

مهدی رایگانی، طراح پوستر نمایش «جامپ کات» نیز در این مراسم گفت: برخلاف بقیه سفارش‌های گرافیکی، برای طراحی پوستر تئاتر باید کار را به تماشا بنشینی. من همیشه براین باور هستم که تئاترخودش پوستر خودش را به دنیا می‌آورد. طراحی پوستر تئاتر کاری سخت و البته بسیار شیرین است.

رایگانی در پایان توضیح داد: از نظر من کار همیشه شبیه سفارش‌دهنده‌اش است. با این تعریف امیدوارم پوستر «جامپ کات» کارش را درست انجام دهد و ترغیب‌کننده ذهن مخاطبان برای حضور در سالن نمایش باشد.

فاطیما سرلک، آرمان طیران، امیر ساعتچی، سعید دولتی، شهرام اسدزاده، بهنا آریا، امیرحسین بصیر و ساواش آذخ از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

نمایش «جامپ کات» از روز شنبه چهارم آذرماه ساعت ۱۸ به مدت زمان یک ساعت در عمارت نوفل‌لوشاتو میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

مهران نعیمی اقدم، طیبه کریمی‌دولت‌آبادی، پانته‌آ کریمی دولت‌آبادی، ساناز خدایی، آیسان مرامی، زهره صادقیان و شهین مولایی بازیگران این نمایش که در قالب پانتومیم روی صحنه خواهد رفت، هستند.

بلیت‌فروشی این اثر نمایشی از امروز، یکشنبه بیست‌ویکم آبان در سایت تیوال آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب