دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با آنا؛

داستان اساطیری «زال و رودابه» دستمایه یک نمایش آئینی_سنتی قرار گرفت

داستان اساطیری «زال و رودابه» دستمایه یک نمایش آئینی_سنتی قرار گرفت
نویسنده و کارگردان «تقلید نامه زال و رودابه» گفت: شیوه اجرایی این نمایش از نوع نمایش‌های ایرانی دارای نقالی، پرده خوانی، نمایش‌های شادی آور،‌ تخت حوضی و شبیه‌خوانی است.
کد خبر : 878455

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «تقلید نامه زال و رودابه» این شب‌ها در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.

خلاصه داستان نمایش این است که زال و رودابه حدیث یکدیگر را از ندیمان و کنیزکان شنیده‌اند. اکنون نوبت آن است که با یکدیگر دیدار کنند. یاقوت (غلام سیاه پادشاه) مامور می‌شود تا این دو را به هم برساند. زال را می‌آورد پای ایوان رودابه، در لحظه دیدار آگاه می‌شوند که رودابه ناپدید شده است. حال با نقشه یاقوت، پادشاه و وزیر در لباس مبدل راهی شهر میشوند تا او را بیابند.

محمد حاج‌محمدی کارگردان و نویسنده کار در گفت‌وگو با آنا گفت: شیوه اجرایی تقلیدنامه زال و رودابه چکیده‌ای از شیوه‌های مختلف نمایش‌های ایرانی است، نقالی، پرده‌خوانی، نمایش‌های شادی‌آور و تخت حوضی و شبیه خوانی، همه و همه در خدمت داستان شاهنامه‌ای و اساطیری زال و رودابه قرار گرفتند تا معنا و مفهوم آن را که ریشه در میراث ناملموس فرهنگی ما دارد به درستی بتواند به تصویر بکشد.

وی در ادامه گفت: ما با آیین شب چراغ نمایشمان را آغاز کردیم و با مراسم خرقه‌پوشی و سیاه‌پوشی توسط اساتید حوزه هنر‌های نمایشی آئینی سنتی جواد انصافی و داوود داداشی، شب دوم اجرای نمایش میزبان استاد داوود فتحعلی بیگی بودیم و یک اجرای ویژه عکاسان و خبرنگاران داشتیم و خدارا شاکرم که تا اینجا بازخورد خوبی از مخاطبین که به تماشای نمایش ما نشسته‌اند، گرفته‌ایم.

حاج محمدی اظهار داشت: اگر بخت با ما یار باشد و مورد استقبال مخاطبین قرار بگیریم، شاید در یک تماشاخانه دیگر نیز در انتهای سال این نمایش را مجدد به روی صحنه ببریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته