«اختالرضا» و تبدیل یک مستند به اثری سینمایی
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فیلم سینمایی «اخت الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی، تنها فیلم تاریخی مذهبی در حال اکران این روزهای سینمای ایران است.
این فیلم روایت سفر حضرت معصومه سلام الله علیها از مدینه به قم است. با توجه به سختیهایی که در مسیر تولید یک پروژه سینمایی تاریخی وجود دارد و با توجه به این نکته که اختالرضا، ابتدا یک مستند سینمایی بوده و سپس به فیلم سینمایی درام تبدیل شده است، به سراغ کارگردان این اثر رفتهایم تا درباره فرایند تولید اخت الرضا با او به گفت و گو بنشینیم. در ادامه متن این مصاحبه را میخوانید.
تولید این اثر چقدر زمان برده است؟
تصویربرداری این کار در دو بازه زمانی صورت گرفت، سال ۱۴۰۰ در ۳۰ جلسه تصویربرداری و دو الی سه ماه تولید و پس تولید آن به طول انجامید و در شهرهای تهران، قم، بافق یزد و دستجرد در حوالی اراک کار جلوی دوربین رفت و به یک نسخه اولیه از فیلم رسیدیم؛ اما به دلیل ملاحظات تولیدی نتوانستیم تمام سکانسها و اتفاقاتی که مد نظرمان بود را ضبط کنیم.
بعد از یک وقفه چندماهه و ارائه آثار به چند جای مختلف از جمله آستان مقدس حضرت معصومه (س) و عتبه حسینی و تأیید اولیه فنی و محتوایی اثر، تصمیم گرفتیم برای بهبود کار در پساتولید از جمله موسیقی، تدوین و فقرات مختلف و همچنین سکانسهایی که نتوانسته بودیم در فاز یک بگیریم، با سازمانهای سینمایی و نهادهای مختلف مؤسسات جدی در این زمینه رایزنی کنیم و نهایتا اضافه شدن سازمان سینمایی سوره به این اثر، یک روح تازهای به کار دمید و فاز دوم فیلمبرداری طی ۱۰ جلسه به پایان رسید.
چه افراد دیگری در این مسیر به شما کمک کردند؟
همراهی هنرمندانی مثل حبیب والی نژاد، هادی مقدم دوست و بهروز افخمی در مقام مشاور کارگردان و مدیران سازمان سینمایی سوره حمیدرضا جعفریان و محمد ساسان کمک کردند. همراهی دوست عزیزی مانند هادی مقدم دوست کمک کرد تا سکانسهای ناقص را تکمیل کنیم و کار را از سمت مستند به سمت یک کار سینمایی دراماتیک سوق بدهیم و این شد که خروجی کار در فاز دو هر چه بیشتر به سمت بحث درام و سینما کشیده شد.
از چالشهای خود برای تولید این فیلم بگویید.
وقتی یک کار سینمایی با موضوع روز و شهری ساخته میشود سختیها و مشکلاتی دارد؛ اما این سختیها در یک کار تاریخی چند برابر میشود. این کار هم با توجه به تاریخی بودنش سختیهای خاص خودش را داشت. درست است که دو عتبه پای کار بودند، ولی پیش فرضشان این بود که این یک مستند داکیودرام ۳۰-۴۰ دقیقهای است و بردن به سمت یک کار ۹۰ دقیقهای تیم تولید را با یک چالش مواجه کرد. علاوه بر معذوریات مالی و هزینه پروژه، اعتماد کردن به یک کارگردان فیلم اولی برای ساخت یک پروژه تاریخی سخت بود و قطعا دوستان حق داشتند که آن اعتماد لازم را نداشته باشند؛ بنابراین مشکلات ما در این کار دوچندان بود.
اتفاق فیلم اخت الرضا، لوکیشنی بود که برای فیلم محمد رسول الله آقای مجیدی ساخته شد؛ چگونه توانستید از آن مکان استفاده کنید؟
از شرکت سینمایی نور تابان و روابط عمومی بنیاد مستعضعفان تشکر میکنم که لوکیشن زیبا و قابل تحسین فیلم محمد رسول الله(ص) را در اختیار ما گذاشتند. این شهرک سینمایی یک اتفاق ویژه در سینمای تاریخی ما هست و حالا حالاها جای استفاده دارد و همان طور که آقای مجیدی در مراسم رونمایی از فیلم اختالرضا اشاره کرد باید نهایت استفاده از این ظرفیت بی نظیر انجام شود و در اختیار هنرمندان قرار گیرد.
انتهای پیام/