دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک نشست مطرح شد؛

برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد

برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد
نشست خبری سی و یکمین دوره هفته کتاب با حضور مدیرعامل خانه کتاب ایران، معاون توسعه و ترویج کتابخوانی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، برگزار شد.
کد خبر : 878317

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سی و یکمین دوره هفته کتاب با شعار «آینده خواندنی است»، بعدظهر امروز شنبه ۲۰ آبان ماه با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب ایران، محمدرضا هراتی، معاون توسعه و ترویج کتابخوانی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فروهر معدنی، نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، مسیح لهراسبی، نماینده کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

امتداد یک شعار در هفته کتاب

علی رمضانی در ابتدای نشست طی صحبت‌هایی گفت: سی و یکمین دوره هفته کتاب را تجربه می‌کنیم، «آینده خواندنی است» شعار نمایشگاه کتاب بوده و همان زمان قرار شد شعاری تعیین شود که بتوان آن را امتداد داد.

وی در ادامه افزود: بنا شد امسال رویکرد کلی برنامه‌ها توجه ویژه به کودک و نوجوان باشد لذا هم در اعلان طراحی شده و هم برنامه‌ها با کمک دستگاه‌ها هفته کتاباز بیست و سوم آبان ماه از مدارس شروع می‌شود. از رسانه‌ها هم میخواهم به این رویکرد توجه کنند علاوه براینکه سایر برنامه‌ها هم برگزار می‌شود.

هراتی معاون نهاد کتابخانه‌ها و دبیر هفته کتاب این نهاد در صحبت‌هایی گفت: اولین برنامه ما تجدید میثاق  با آرمان‌های امام راحل در حرم مطهر بود. توجه مجموعه نهاد به حوزه کودک و نوجوان است با توجه به سیاستی که ابلاغ شده و ما در برنامه‌ها آن را لحاظ کردیم و‌نماد هدهد سفید هم چهار مجموعه را در دل خود دارد.

وی گفت: در طول هفته مدیران کل کشور به نماز جمعه‌های هر شهر مراجعه کرده و گزارش یک ساله ارائه می‌دهند. در ادامه انتشار ششمین فراخوان بین المللی کارتون کتاب را داریم. بخشودگی جرایم دیرکرد، افتتاح کتابخانه‌ها بصورت شهری و استانی و سیار، اجرای پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی»  را داریم. فراخوان سرود و کتابخوانی، فراخوان محافل ادبی، نشست‌های تخصصی با موضوع کتاب و قصه گویی، کتابت قران توسط اعضای کودک و نوجوان در چند مرحله از دیگر برنامه‌ها است.

معاون نهاد کتابخانه‌ها یادآور شد: هماهنگی شده تا مجموعه‌های فرهنگی با خدمات مختلف کتابخانه‌های عمومی آشنا شوند. در این ایام «پویش کتابخون» را  داریم. جشن کتاب و کتابخوانی و کتابداران که تلاش داریم در خدمت هشتصد همکار عزیزمان در تهران باشیم. دومن فراخوان جشنواره کتاب و رسانه داریم. فراخوان ایده‌های برتر ترویج کتابخوانی را نیز داریم که از هفته کتاب کلید می‌خورد.

‌برنامه‌ای برای برندسازی حوزه نشر

کاظم آرمان پور به نمایندگی از انجمن ناشران کتاب دانشگاهی نیز در صحبت‌هایی گفت: این انجمن پنجشنبه بیست و پنج آبان با همکاری دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران یک دوره یک روزه آموزشی از صبح تا عصر برپا می‌کند، این دوره برای حرفه‌ای شدن برای برند سازی حوزه نشر است.

وی در ادامه افزود: سی آبان ماه نیز برنامه تقدیر از ناشر برتر دانشگاهی داریم و فراخوان کتاب برگزیده نیز خواهیم داشت تلاش داریم همان انتهای هفته کتاب از این عزیزان تقدیر شود. انجمن ناشران بنا داشت نمایشگاه هم داشته باشد، اما بخاطر فشردگی برنامه ریزی را با همه کتابخانه‌ها و مراکز اجرا و در هفته پژوهش نمایشگاه تخصصی برپا می‌شود

اسماعیل جانعلی‌پور مدیرعامل تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عنوان کرد: ما یک دوره آموزشی کتابخوانی برای فرهنگیان برگزار کردیم، نتیجه سخت گیری‌هایی داشت ۲۹۰هزار نفر دوره را با موفقیت گذراندند، تلاش ما به استمرار دوره است. حال جامعه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را درنظر داریم توافقش صورت گرفته است.

 معرفی روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب

وی افزود: دو رویداد برگزار شده دیگر «روستا‌های دوستدار کتاب» و دومی «معرفی پایتخت کتاب» است و امسال هم استمرار دارد و از فردا سیزده جشن مردمی را در روستا‌ها خواهیم داشت، اما برای رویداد دیگر که پایتخت کتاب است جمعه سوم آذر ماه جشن مردمی در سمنان پایتخت کتاب برگزار می‌شود، نخست نخبگانی و چهره‌های سمنانی در این جشن شرکت و جشن دیگر هم در شهر مردمی برپا می‌شود.

فروغی رییس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و‌نوجوان نیز در صحبت هایی گفت: بجا نیست اگر ما انتظار داشته باشیم هفته کتاب را یک نهاد دولتی یا خصوصی هدایت کند بنابراین متعلق به همه جامعه است.

وی درباره برنامه ها گفت: در روز بیست و هشتم آبان اسیب شناسی کتاب رفتاری کودک را خواهیم داشت، بیست و نه آبان نشست باید و نبایدها در ترجمه کتاب کودک ، کارگاه زندگی کودکان در عصر دیجیتال و حقوق آنان، سی ام آبان برنامه چالشهای چرخه کتاب کودک و‌نوجوان در عرصه نشر است، برپایی جند نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان هم از دیگر برنامه ها خواهد بود. در ادامه علی رمضانی از حضار خواست کتابخوانان کشور را برای از بین رفتن کسالت جمع ، تشویق کنند.

سپس معدنی نیز در صحبت هایی گفت: پویش ملی کتابخوانی ذیل کتاب و مدرسه، پویش روی خط کتاب، برایم بخوان و به وقت کتاب و اختتامیه دومین جایزه کتاب مرغک ، رونمایی از فهرست کتاب های مناسب برای والدین، برپایی برنامه ادبی دو پنجره، رونمایی از بیش از ده عنوان کتاب و جشنواره استانی قصه گویی در ۳۱ استان در این هفته برپا می شود.

سیاوش صلواتیان دبیر جشنواره کتاب و رسانه عنوان کرد: اینجا هستم تا از شما دعوت کنم در جشنواره کتاب و رسانه شرکت کنید این جشنواره قرار است از تلاشهای طول سال شما تقدیر کند.

وی سپس از مدیران ستاد هفته کتاب خواست تا بایستند و از خبرنگاران تقدیر و آنها را تشویق کنند.

صلواتی همچنین توضیح داد: این جشنواره تلاش دارد تا از حاشیه به متن بیاید، در این دوره سه محور فراخوان داده و از همین امروز رسانه ها میتوانند هر موضوع مربوط به کتاب و کتابخوانی را ارسال و فراخوان تا پانزده آذر ادامه دارد. در هر محور رسانه ها سه اثر می توانند ارسال کنند. جشنواره سه جایزه ویژه دارد اول جایزه برترین ویترین کتابفروشی است که از کتابفروشی ها میخواهیم عکس برایمان بفرست، جایزه ویژه دوم شخص فعال کتاب رسانه است و سوم هم‌جایزه ناشر فعال در عرصه رسانه ها است.

شهریار امینیان نماینده انجمن ناشران دفاع مقدس نیز در صحبت هایی گفت: یکی از برنامه های ما طرح «شمش» یا ایجاد پایگاه های مطالعاتی است. بیست و پنج تا از این پایگاه ها افتتاح و بین ۲۵۰تا ۳۰۰کتاب دفاع مقدس را در اختیار مخاطبین قرار می دهد. برنامه دیگر افزایش سطح دسترسی مناطق محروم به کتاب های مختلف است.

وی افزود: در مجموع چهل نقطه کتابخانه برای مناطق محروم تدارک دیده شده و برنامه دیگر هم تهیه برنامه هایی برای تجلیل از بزرگان هر منطقه با عنوان طوفان الاقصی است. بیست و هشت ابان هم نشست سالانه مجمع ناشران دفاع مقدس است.

در ادامه،مسیح لهراسبی، نماینده کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: شنبه های کتاب مساجد یکی از طرح هایی است که از قبل طراحی شده اما در هفته کتاب موضوع ویژه تر دیده شده و ما یک بسته اماده کردیم و در مساجد اول هفته توریع می شود. طرح دیگر در همین قالب با همکاری مساجد برای ۱۱۰مسجد شده و در قالب جشن کتاب شنبه اتی برپا خواهد شد.

وی توضیح داد: سرود مطرح شده در مساجد و مراکز عمومی کشور اجرا و بناست در مراکز هنری ارایه شود. مجموعه ۱۵جلدی نمایشنامه با کمک حوزه هنری و کانونهای مساجد تولید و در اختیار مدارس قرار گرفته و این فعالیت در مدارس در طول هفته اجرا می شود.
 

حامد اکبرزاده نماینده سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی نیز در صحبت هایی گفت: برنامه های تاکنون جهاد معطوف به تولید کتاب بود با لطف خدا از خرداد امسال سازمان جدیدی با عنوان مطالعه و نشر ایجاد شد تا در دانشکاه ها بیشتر فعالیت کنیم. مهمترین برنامه جشنواره کتاب سال دانشکاهی است که بیست و نهم آبان در دانشکده ادبیات دانشکاه تهران برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: نشست های نقد و بررسی کتاب در استان های مختلف خواهیم داشت امسال پنجمین دوره طرح ملی فصل سخن را خواهیم داشت که پنجمین دوره ان در شانزده استان کشور برپا می شود. امسال طرح باشگاه های مطالعه دانشجویان سراسر کشور هم خواهیم داشت. مدرسه نویسندگی دانشجویان هم در ده استان برپا می شود.

بیست و‌نهم ابان بازدید دانشجویان از ده اماکن فرهنگی مثل کتابخانه ملی خواهیم داشت تعدادی نمابشگاه های کتاب و برپایی کتاب سال داشنجویی با تجلیل از ده خادم کتاب خواهیم داشت و طرحی امسال استارات زدیم بنام رستا یعنی اهدای کتاب به مناطق محروم کشور است.

مهدی سلیمانی از مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در صحبت هایی گفت: دیدار جمعی از ناشران با مسئولان وزارت فرهنگ مثل هر سال برپا می شود و تلاش داریم پویش ملی با موضوع غزه داشته باشیم، شنبه بیست و هفت ابان ساعت دوازده تجمعی بین المللی شامل نویسندگان و شعرا علیه رژیم صهیونیستی داشته باشیم. ما قبلا پویشی جهانی نداشتیم امیدواریم امسال این اتفاق رخ دهد.

اقای راحیل از انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی خوشه اخرین سخنران نیز عنوان کرد: در هفته کتاب بنا داریم برنامه نمایشگاه کتاب به متولی گری خود دانش اموزان داشته باشیم و برنامه دیگر هفته کتاب به صرف رویداد است و محوریت نشست ها مسئله فلسطین است . مسئله دیگر تخفیف روی کتاب ها و تجلیل از کتابفروشان پیشکسوت این عرصه است و وزیر فرهنگ هم قرار است در یکی از این کتابفروشی ها حضور یابد.

رمضانی پیش از پرسش و پاسخ در جمع بندی گفت: پویش ملی بخوان و بگو، مرور نویسی کتابخوانی، تجلیل و تکریم شعرا، نویسندگان، کتابفروشان، چاپخانه دارها، ضیافت صنعت نشر با وزیر فرهنگ نیز برپا خواهد شد.

وی در ادامه گفت: برای نخستین بار قرار است آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کتاب منتشر شود، همه ایرانیان یارانه بگیر می توانند این مدت با شرایط ویژه کتاب خریداری کنند. اختتامیه پیاده روی اربعین و سومین پویش گلستان خوانی و اختتامیه پویش سطر سطر فلسطین هم برپا می شود.
 
رمضانی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره کتابگردی ها در هفته کتاب گف: این برنامه هر ساله طبق روال انجام می شود، از سال ۱۴۰۰ این کتابگردی گسترده شده امسال هم همینطور، مراجعه به کتابفروشی ها با حضور وزیر و دیگر مدیران در مجموعه کتابفروشی ها صورت میگیرد.
 
وی دراین باره افزود:از دو سال قبل کتابگردی ها در نهاد کتابخانه ها اضافه شده حتی در استان ها با حضور مردم و مراجعه به کتابخانه ها صورت میگیرد خصوصا از زمانی فروش حضوری کتاب هم اضافه شده، این اتفاق بیشتر رخ می دهد امسال هم این شرایط فراهم است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته