دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

دست‌اندازها در مسیر رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان

دست‌اندازها در مسیر رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان
یک پژوهشگر با اشاره به سهم پایین تحقیقات از رقم تولید ناخالص داخلی اعلام کرد: از بودجه و اقتصاد ۲۶۰ میلیارد دلاری کشور سهم تحقیقات و نوآوری بسیار اندک است و با شعار هم نمی‌توان دانش‌بنیان‌ها را به جلو هدایت کرد.
کد خبر : 878200

یوسف حسن‌پور کارسالاری مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بازرگانی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره متولی واحد برای ساماندهی دانش‌بنیان‌ها، اظهار کرد‌: دانش‌بنیانی‌شدن در فرآیند تولید است و نمی‌توان آن را از تولید مجزا کرد.

کمبود‌های بودجه‌ای، مشکل حرکت به سمت دانش‌بنیانی‌شدن

وی افزود: دانش‌بنیانی‌شدن موضوعی است که به تمامی بخش‌های تولیدی شامل کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و خدمات کمک می‌کند و هدایت و نظارت بر آن‌ها می‌تواند متولی واحد داشته باشد و مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما واقعیت این است که مشکل حرکت به سمت دانش‌بنیانی‌شدن در کشور ما کمبود‌های بودجه‌ای است.

این پژوهشگربا اشاره به سهم پایین تحقیقات از رقم تولید ناخالص داخلی کشور، خاطرنشان کرد: از بودجه و اقتصاد ۲۶۰ میلیارد دلاری کشور، سهم تحقیقات و نوآوری که به دانشگاه‌ها و سایر مراکز داده می‌شود، بسیار اندک است و با شعار هم نمی‌توان دانش‌بنیان‌ها را به جلو هدایت کرد.

دانش‌بنیانی شدن

موتور دانش‌بنیان‌ها، نوآوری و خلاقیت است

حسن‌پور کارسالاری تصریح کرد: موتور دانش‌بنیان‌ها نوآوری و خلاقیت است و اگر نوآوری امکان بروز و ظهور نداشته باشد، دانش‌بنیانی‌شدن به پیش نخواهد رفت، اکنون نوآوری در دستگاه‌ها نیز با استفاده از بودجه‌های اختصاصی همان دستگاه‌ها است و بودجه تحقیقات در کشور کمتر از یک درصد است.

وی عنوان کرد: در این شرایط اگر خواستار دانش‌بنیانی‌شدن امور هستیم باید ساختاری معین برای آن تعریف کنیم و به صرف تحقیقات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نمی‌توان این ساختار را ایجاد کرد. حتی ایجاد سازمانی برای دانش‌بنیان‌ها نیز نیازمند بودجه و هزینه است.

حسن‌پورکارسالاری تاکید کرد: باید یک متولی واحد، نقش کمک‌کننده وسامان‌بخش به این مبحث وجود داشته باشد تا بتواند در تعاملات بین‌المللی و فعالیت شرکت‌ها نقش نظارتی داشته باشد؛ البته این سازمان یا نهاد اگر بخواهد نقش اجرایی داشته باشد ممکن است تحقیقاتی که اکنون در سایر وزارتخانه‌ها وجود دارد کنار گذاشته شود و از انجام آن شانه خالی کنند.

دستگاه‌ها، گزارش‌هایی درباره دانش‌بنیانی‌شدن موضوعات زیرمجموعه خود ارائه دهند

مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بازرگانی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بیان کرد: وزارت صمت و جهاد کشاورزی باید گزارش‌هایی در خصوص دانش‌بنیانی‌شدن موضوعات زیرمجموعه خود ارائه دهند در حالی که در حال حاضر چنین وضعیتی وجود ندارد.

ضرورت رصد و بررسی گزارش‌های دستگاه‌ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

وی افزود: وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، صمت، جهاد کشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها باید گزارش‌های خود را به صورت مرتب و مدون ارائه دهند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت مداوم این گزارش‌ها را رصد و بررسی کند تا عملکرد سازمان‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها در یک دوره زمانی معین به طور مثال شش‌ماهه معین شود.

حسن‌پور کارسالاری تصریح کرد: پس از این بررسی‌ها در صورت عملکرد ضعیف دستگاهی یا وزارتخانه‌ای می‌توان به بررسی دلایل ونقاط ضعف و قوت پرداخت. معاونت علمی و فناوری باید کمک کند تا از دانش‌بنیان‌ها برای ارتقای بهره‌وری در اقتصاد استفاده لازم صورت گیرد.

کمک بزرگ دانش‌بنیان‌ها به تولید با ارائه راهکار‌هایی برای بهر‌ه‌وری

دانش‌بنیانی شدن

مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بازرگانی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور در بخش هزینه‌های تولید دارای چالش‌های اساسی است و اگر دانش‌بنیان‌ها بتوانند هزینه‌های تولید را از طریق بهره‌وری کاهش دهند کمک بزرگی به تولید خواهد بود.

بهبود تراز مالی شرکت‌ها با ارائه راهکار‌هایی برای بهره‌وری عوامل تولید

وی افزود: در بخش انرژی به ویژه آب، برق و گاز نیز هزینه‌های بالایی وجود دارد و کاهش این هزینه‌ها و انجام بهره‌وری در آن‌ها می‌تواند تراز مالی شرکت‌ها را بهبود بخشد. لزوما نمی‌توان این انتظار را داشت که دانش‌بنیان‌ها محصولی تولید کنند که موجب کسب درآمد شود و حتی آن را صادر کرد؛ بلکه کمک به اقتصاد می‌تواند از محل کاهش هزینه‌ها و انجام بهره‌وری باشد.

حسن‌پور کارسالاری خاطرنشان کرد: باید خدماتی ارایه شود که به ارتقای بهره‌وری کمک کند و بحث انرژی‌های مورد نیاز صنایع به ویژه آب توسط دانش‌بنیان‌ها می‌توانند کمک بزرگی به رویه‌ها و فرآیند‌های تولید داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته