دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1402 - 09:50

توان هسته‌ای ایران ترسناک است یا رژیم صهیونیستی؟

توان هسته‌ای ایران ترسناک است یا رژیم صهیونیستی؟
درحالی‌که رژیم موقت صهیونیستی به‌تازگی دو مرتبه به تهدید هسته‌ای علیه ایران و غزه اقدام کرده است، آمریکا در اقدامی مضحک قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که مقرر شده تا از هر ابزاری برای جلوگیری از افزایش توان هسته‌ای ایران استفاده شود.
کد خبر : 877823

گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا – مصطفی خدابخشی؛ سه روز پیش بود که وزیر میراث رژیم صهیونیستی بی پروا نوار غزه را تهدید به بمبارن اتمی کرد. تهدیدی که واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت و حتی باعث شد این وزیر اسرائیلی با خشم نتانیاهو روبه‌رو و مجبور به تغییر موضع در این زمینه شود.

اظهارات این مقام صهیونیست در شرایطی دارای اهمیت است که تاکنون آزمایش هسته‌ای عمومی از سوی اسرائیل به ثبت نرسیده و هیچگاه این رژیم به صورت عمومی اعتراف به داشتن سلاح هسته‌ای نکرده است. این در حالی است که ناظران بین‌المللی از وجود 90 کلاهک هسته‌ای در زارادخانه های این رژیم سخن به میان می‌آورند.

توجه به این نکته ضروری است، با وجود اینکه موضع گیری «عمیخای الیاهو» به ظاهر در داخل و خارج از اسرائیل مورد هجمه قرار گرفت؛ اما تاریخ نشان داده که این دست از تهدیدات پیش‌ازاین نیز از سوی مقامات صهیونیست مطرح شده بود که عموماً این تهدیدات با سکوت معنی داری در سطح جهان همراه بود.

یکی از اولین واکنش‌ها نسبت به تهدید هسته‌ای اسرائیل از سوی ایران بود به گونه‌ای که امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پیام کوتاهی نوشت «اظهارات وزیر رژیم اسراییل به استفاده از بمب‌ اتمی نشانگر شکست واقعی رژیم در برابر مقاومت است. شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌باید برای خلع سلاح اتمی این رژیم وحشی و آپارتاید فوری و بدون وقفه اقدام کند. فردا دیراست. مسئولیت کامل این نسل کشی با کاخ سفید است».

از سوی دیگر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در اظهاراتی بیان کرد که «این موضوع تعداد زیادی سؤال ایجاد کرده است. سؤال شماره یک – آیا ما یک بیانیه رسمی در مورد وجود سلاح هسته‌ای در اسرائیل می‌شنویم؟ (آیا این یک اعتراف به داشتن سلاح اتمی است؟) بر این اساس، سؤال بعدی که همه دارند این است که سازمان‌های بین‌المللی، آژانس و بازرسان کجا هستند و دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند؟».

رژیم منحوس صهیونیستی در شرایطی مردم غزه را تهدید به بمباران اتمی کرد که طی 32 روز گذشته حجم آتشی معادل دو بمب اتم را روی غزه ریخته است؛ اما جالب ماجرا در اینجاست که با وجود این حجم از جنایت به مانند سنوات قبل اتخاذ رویکرد سیاسی از سوی سناتورهای آمریکایی باعث شده تا به جای مواخذه، تهدید و تحریم رژیم صهیونیستی بر اساس قوانین بین‌المللی، نوک پیکان توجهات به سوی ایران هدایت شود تا این کشور طی قطعنامه‌ای سه صفحه‌ای به دنبال محکوم کردن برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران برآید.

حال سؤال اینجاست که آیا برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران که عموماً در حوزه‌هایی مانند پزشکی، تأمین انرژی و دیگر موضوعات زیرساختی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تهدید هستند یا کلاهک‌های هسته‌ای که در زرادخانه‌های رژیم صهیونیستی انبار شده و هر آن امکان استفاده از آنها و تهدید علیه بشریت وجود دارد.

در قطعنامه جدید آمریکا که توسط «مایکل مک کال» رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تهیه و با ۳۵۴ رأی موافق در مقابل ۵۳ رأی مخالف به تصویب رسید آمده است که «سیاست ایالات متحده آمریکا است که جمهوری اسلامی ایران هسته‌ای قابل قبول نیست و این‌که ایران تحت هیچ شرایطی نباید بتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و از تمامی ابزار لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و به رسمیت شناخته شدن و حمایت از آزادی عمل شرکا و متحدان از جمله اسرائیل استفاده شود».

در این قطعنامه ضدایرانی ادعا شده که «ایران در حال حاضر دارای دانش هسته‌ای غیرقابل بازگشت و خطرناک است و تداوم تنش‌های هسته‌ای تهدید جدی برای ایالات متحده و متحدان و شرکای آن از جمله اسرائیل ایجاد می‌کند».

در طرح ارائه شده جمهوری‌خواهان ادعا کرده‌اند که ایران اورانیوم را نیز تا ۹۰ درصد غنی‌سازی کرده است.

این ادعای مضحک در شرایطی از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده و ایران را به‌عنوان یک تهدید هسته‌ای معرفی می‌کند که رژیم صهیونیستی بدون هیچ واهمه‌ای استفاده از بمب اتم را گزینه‌ای پیش فرض برای خود در برابر تهدیدات مطرح کرده و تاکنون در نواز غزه به نسل کشی بزرگ و کشتار بیش از 10 هزار نفر طی روزهای گذشته دست زده است.

توجه به این نکته ضروری است که آمریکا در شرایطی در حال تصویرسازی از ایران به‌عنوان یک تهدید اتمی بین افکار عمومی جهان است که بر اساس آمار ارائه شده از سوی ناظران بین‌المللی، کشورهای روسیه با 5889، آمریکا با 5244، چین 410، فرانسه 290، انگلیس 225، پاکستان 170، هند 164، اسرائیل 90، کره شمالی 30 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند و ایران بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مشروعیتی در تولید و استفاده ازاین‌گونه سلاح کشتار جمعی نمی‌بیند.

شایان‌ذکر است که «امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه اخیر خود به رئیس فعلی شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به نقش تنش‌آفرین رژیم موقت صهیونیستی و تکرار تهدیدات هسته‌ای از سوی این رژیم چنین نوشت که «مایلم توجه شورای امنیت را به موضوع بسیار نگران‌کننده‌ای جلب کنم. تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای توسط رژیم اسرائیل علیه غیرنظامیان آسیب‌پذیر و بی‌گناه در نوار محاصره‌شده غزه، مردم بی‌دفاع فلسطین غزه که در معرض تجاوزات نظامی مداوم اسرائیل، کشتارهای وحشیانه، جنایات و مجازات دسته‌جمعی قرار گرفته‌اند، همگی نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه به‌حساب می‌آید، اکنون با تهدید هسته‌ای رژیم یاغی اسرائیل روبه‌رو هستند. آنچه نگرانی ما را تشدید کرده، ادعایی است که وزیر میراث اسرائیل در مصاحبه اخیر خود بیان داشته است.»

«یادآوری این نکته عمیقاً نگران‌کننده است که این دومین بار در تنها دو ماه گذشته است که مقامات ارشد رژیم اسرائیل به تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای متوسل می‌شوند. پیش‌ازاین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهدیدات صریحی در خصوص استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ایران را مطرح کرد. استفاده یا حتی تهدید محض از سلاح‌های هسته‌ای، صرف‌نظر از شرایط یا طرف مسئول، نه‌تنها نقض آشکار حقوق بین‌الملل، بلکه همچنین به اصول اساسی مندرج در منشور ملل متحد، به‌ویژه ماده ۲ (۴) است.»

در نامه ایروانی به رئیس شورای امنیت عنوان شده است: «علاوه بر این، آنچه این وضعیت را بیش از پیش نگران‌کننده می‌کند زمانی است که چنین تهدیدهای وحشتناکی از سوی مقامات یک رژیم اشغالگر سرچشمه می‌گیرد، رژیمی که بی‌اعتنایی مداوم به قوانین بین‌المللی بشردوستانه نشان داده و به جنایات شنیع بی‌وقفه خود علیه مردم فلسطین از جمله نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت ادامه می‌دهد و حتی از گرسنگی دادن به مردم به‌عنوان روشی برای جنگ در نوار محاصره‌شده غزه استفاده می‌کند. علاوه بر این، امتناع آن‌ها از توجه به فراخوان گسترده جامعه بین‌المللی برای آتش‌بس، موجب حیرت جامعه جهانی شده است.»

در نامه مذکور تصریح شده است: «جمهوری اسلامی ایران از جامعه جهانی می‌خواهد که اظهارات بی‌پروا و خطرناک رژیم اسرائیل را محکوم کرده و برای اطمینان از همکاری کامل رژیم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پایبندی به پادمان‌ها و رویه‌های راستی‌آزمایی، به آن فشار وارد کند تا برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف کند و به تمامی معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط در مورد سلاح‌های کشتارجمعی ملحق شده و آن‌ها را به‌طور کامل اجرا کند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته